Exporteren – Importeren

Als je een nieuw weblog bent begonnen je oude bij weblog is ook weer benaderbaar, wil je waarschijnlijk je oude logjes in je nieuwe weblog overzetten. Dat gebeurt middels een export (vanuit je weblog) en een import (in je nieuwe weblog).

Ik kopieer even de instrukties die Jan van Rongen op de Klaagmuur zette over het ex- en importeren van je logjes.

(1) Wachtwoord krijgen.

Gebruik de link [auteur].weblog.nl/wp-admin. Je wordt dan omgeleid naar een inlogscherm waar je je naam kunt invullen en een nieuw password kunt aanvragen. Dat werkte bij mij, ook het aanvragen van een nieuw wachtwoord. Je klikt dan op de knop om een nieuw wachtwoord aan te vragen en als je alles goed invult, krijg je een e-mail. Daar staat een link in naar een pagina waar je een nieuw wachtwoord in kunt vullen.

(2) Inloggen

Ga weer naar de pagina [auteur].weblog.nl/wp-admin/. Dus in mijn geval mrooijer.weblog.nl/wp-admin/. Je wordt omgeleid naar hetzelfde inlogscherm. Vul daar [auteur] in als naam en het pas verkregen wachtwoord als wachtwoord. Je komt dan in het “Dashboard” van WordPress.

(3) Klik links het boxje tools aan. De opties verschijnen, waaronder export. Klik op export. Er wordt gevraagd wat je wilt exporteren. Ik raad je aan eerst alles te exporteren en daarna nog alleen de posts in niet te grote brokken, je kunt ze op datumrange downloaden. Er komt een XML-file in je default download directory en die kun je dan later uploaden naar een andere WordPress.

Op het Engelse  Dashboard zit de export onder Tools, maar op de Nederlandse onder Extra. Beide hebben een icoontje met een hamer en een schroevendraaier.

Dan voor diegenen die wel geduld hebben, en maar slecht een enkel bericht zoeken:

De gewone links naar berichten werken niet, maar sommige bijzondere pagina’s wel. Waaronder het maandelijks archief. Zoek je dus een bericht van bijvoorbeeld kerstmis 2007 (2007-12-25als datum) dan staat die op een pagina die [auteur].weblog.nl/2007/12/ heet. Dus bij mij mrooijer.weblog.nl/2011/07/ voor juli 2011. Dan kun je ook zien of je foto’s en andere attachments al terug zijn.

(1)  in de XML zitten links naar de atttachments, niet de attachments zelf. Ook je nieuwe blog zal (denk ik, heb het niet geprobeerd) ze niet overnemen maar alleen maar linken.

(2) alle export files van dezelfde dag krijgen helaas dezelfde naam. Mijn browser Chrome zorgt er dan voor dat ze een volgnummertje krijgen, kijk even of dat bij jullie browser ook gebeurt.

14 thoughts on “Exporteren – Importeren

  1. allemaal leuk en aardig, maar hoe benader ik mijn web-log? In de tijd dat web-log onbenaderbaar was is mijn E-mailadres veranderd, en nu hebben ze bij web-log ook mijn wachtwoord veranderd, het nieuwe wachtwoord sturen ze naar je E-mail adres, waar ik dus niet bij kan. Ik heb al een keer of 5 contact gehad met de helpdesk, maar ze willen mij niet verder helpen ondanks dat ik alle gegevens die ze vroegen heb gegeven. En nu zwerft er dus een ongeleid web-log van mij over internet en valt er niks te importeren en exporteren. Of ik moet mijn web-log volledig kunnen bereiken of het moet eraf, maar zo’n halfbakken web-log is internet vervuiling. Weten jullie nog mogelijkheden?

    • Je moet een nieuw ticket aanmaken met jouw nieuwe mail adres, je krijgt dan een tijdelijk wachtwoord, de mijne was 29102011abc, je vult dan je naam zaan in met het tijdelijk wachtwoord, daarna verander je in het dashboard jouw oude mail adres in het nieuwe, zo heb ik het ook gedaan, bij de migratie was mijn e-mail adres verkeerd overgegaan in het dashboard, een niet bestaande adres.
      En je kiest een nieuw wachtwoord.
      Ik heb hierbij hulp gehad van Melody.

    • @Eline: Zelf zat ik in zo’n situatie, waarbij mijn foute mailadres niet meer via webmail of wat dan ook toegankelijk was. De hoofddomeinnaam daarvan is onderhands verkocht aan een bedrijf dat er niets meer mee doet.

      Zelf heb ik een mailtje gestuurd aan weblog.nl, met daarbij het oude mailadres en het nieuwe en ik kreeg binnen een paar uur een mail dat mijn weblog overgezet was naar mijn nieuwe mailadres. Vervolgens kon ik daarmee geautomatiseerd een nieuw wachtwoord aanvragen. Danielle van de helpdesk deed dat zeer correct.

  2. Let op: Als je nieuwe blog bij Blogger van Google (blogspot.com) loopt moet je het export-bestand eerst nog even converteren.

    De volgorde wordt dan dus:

    1. Export vanuit weblog.nl

    2. Converteren middels http://wordpress2blogger.appspot.com/

    3. Het daar verkregen bestand vervolgens importeren in blogspot.com.

    4. Ook al vink je “direct publiceren” aan, dat doet hij niet. Je kunt dan onder “berichten” de ge-importeerde berichten selecteren en vervolgens publiceren.

    Succes to all,

    leo-joke.blogspot.com

  3. Vandaag is het eindelijk gelukt om in te loggen op het dashboard van onze oude blog. Met de duidelijke instructie van deze blog is het gelukt om alle posts (incl. reacties, archieven en categorieen) te exporteren en vervolgens te importeren naar onze nieuwe blogsite (wordpress). Het leek zo makkelijk, maar helaas… te vroeg gejuicht! 😦 Alle tekstgegevens waren overgenomen, behalve de afbeeldingen (foto’s). Je begrijpt dat ik even een baalmomentje had. Ik hoop dat binnenkort ook de afbeeldingen van onze oude blog beschikbaar komen en ik een nieuwe export/importpoging kan ondernemen.
    Tot dusver: bedankt voor de nuttige informatie op deze blogsite!

  4. Hoi allemaal, ik wil zo graag m’n oude supergoofweblog overzetten naar m’n nieuwe blog, maar het lukt me voor geen meter. Het probleem is dat m’n supergoofweblog bijna 27 MB is. En dat is te groot voor de site die Joke en Leo doorgeven.
    Voor de goede orde, deze site zorgt ervoor dat alles in de juiste computertaal wordt gezet. En dat heb ik nodig. Ik kan m’n verhaaltjes wel handmatig,…… overzetten maar dan komen de reacties niet mee.
    En die wil ik eigenlijk niet kwijt.

    Er wordt wel een andere link doorgegeven, maar eerlijk gezegd snap ik daar niets van.
    Is er iemand die een groot bestand van weblog heeft overgezet naar blogspot? En heel belangrijk, hoe is dat gelukt?

  5. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan in het menu van mijn weglog-websites (waar ik eindelijk in kan) nergens een knop voor exporteren vinden. Noch onder extra, noch ergens anders. Alleen een knop voor het exporteren en importeren van SEO settings.

    Bij mijn gewone wordpress-sites zit die knop exporteren gewoon onder extra.

    Weet iemand waar ik de knop exporteren moet zoeken? En reageert bij jullie de wordpress-versie van weglog ook zo ontzettend traag?

Bedankt voor je reactie.

