Inloggen bij Weblog.nl ….

….. is voor mensen zonder spoorzoek- of puzzle-diploma knap lastig. Dat is te merken aan de weblogs die voor 90% nog geen enkel berichtje na 25 augustus 2011 tonen. Hieronder tips om in het beheer van weblog.nl te komen.

Gebruik geen www voor je weblog-naam.
Dus typ in je browser mijnnaam.weblog.nl en niet http://www.mijnnaam.weblog.nl  Deze www hoefde al nooit, en werkt op dit moment voor een groot deel nog niet. Als je het wel doet, dan kan het lang duren zonder dat er iets gebeurt en soms kom je op de hoofdpagina van weblog.nl zelf.

Nieuw wachtwoord:
Bij weblog.nl zijn alle oude wachtwoorden vervallen. Je zult dus een nieuwe moeten aanvragen. Dat kan alleen als je oude weblog gekoppeld is aan een mailadres dat je nog gebruikt. Is je mailadres ooit gewijzigd of vervallen, stuur dan een mailtje naar helpdesk@web-log.nl om je weblog aan een nieuw mailadres te koppelen. Geef in dat mailtje duidelijk aan wat je oude mailadres was, dat geeft hen het vertrouwen dat zij met de juiste eigenaar van het weblog vandoen hebben. Dit is mensenwerk en kan tussen een half uur en 3 dagen duren.

Met een goed mailadres kan je automatisch een nieuw wachtwoord aanvragen. Dat kan echter niet met Internet Explorer, die toont geen volledig bevestigingsscherm. Je hebt dus FireFox of Chrome als browser nodig.

Ga vervolgens naar www.weblog.nl en klik rechtsboven op inloggen. Klik vervolgens op ik ben mijn wachtwoord kwijt (Help I’ve lost my password). Vul daar je geldige mailadres in en je ontvangt dan na ongeveer een half uur automatisch een mailtje met code om je wachtwoord te herstellen. Als Internet Explorer je standaard browser is, klik dan niet op deze wachtwoordherstellink. Dat gaat geheid mis. Kopieer echter de link in de adresbalk van FireFox of Chrome en je krijgt de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord aan te maken.

Helaas ben je er dan nog niet. De eerste keer dat je met je nieuwe wachtwoord inlogt verschijnt er een bericht dat je tekort rechten hebt. Ook dit is een flinke bug die Weblog.nl nog moet oplossen. Trek je niets van deze melding aan en klik op de mogelijkheid om naar je Dashbaord te gaan. Als het goed is ben je vervolgens in het beheer. (Na deze omweg met Chrome of Firefox is het daarna gewoon mogelijk om Internet Explorer te gebruiken.)

In het beheer kan je een nieuw bericht plaatsen. Denk echter niet dat dat 100% werkt. De kans is groot dat het nieuwe bericht getoond wordt, maar een paar dagen later soms opeens niet meer. Waarschijnlijk heeft weblog.nl last van serverproblemen, waardoor wijzigingen na 1 oktober niet altijd worden getoond.

Datzelfde probleem geldt voor instellingen. Thema’s worden opeens teruggezet en bekende reageerders blijven in de moderatie hangen. Dat modereren is via instellingen uit te schakelen en bij reacties kan je boven de lijst op ‘wachtend’ klikken om te zien welke reactie op goedkeuring wachten. Onder zo’n reactie kan je dan kiezen voor toelaten of prullenbak.

UWP/Ximaar

24 thoughts on “Inloggen bij Weblog.nl ….

  1. Goed verhaal, maar hoe moet je daar als Blinde die met een speciaal systeem werkt mee omgan?
    Weblog nl was voor mij ideaal zelfs beter en handiger dan het Vk log
    Ik ben dus in feite twee keer de dupe van de Vk

    • @Rikus: Ik heb je aan de lijst toegevoegd. Zag dat je rikus2.web-log.nl had. Had je ooit gewoon rikus en daarna rikus1? Ofwel ben je het slachtoffer van de foute controle bij web-log die je vervolgens met een nieuw weblog opscheepte (tot 2x toe)?

  2. Ik ga het allemaal uitproberen, dankjewel, maar ik vind het zo erg, ben daar al aan het bloggen vanaf zeker 2004 en ben alles kwijt, ik kan er niet over uit en ze doen er zo makkelijk over en als je naar hun zit te veel vraagt om duidelijkheid krijg je een sneer.

    Rikus, ja, ik vind het voor jou ook heel erg.

  3. Te vroeg gejuicht. Ik was binnen, kon mijn wachtwoord wijzigen, maar kan er nu weer even niet in; eerst heel lang moeten wachten op jokezelf.weblog.nl en nu kijk ik op de admin -plek tegen een compleet witte pagina aan. Helaas pindakaas. Sunt hoor

    • Jammer. Maar hou er rekening mee dat er voortdurend wijzigingen zijn bij weblog. Wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel en andersom. Tot het moment dat ze stoppen met werken aan de migratie (ik durf maar niet te zeggen tot de migratie voltooid is ..) kan er van alles veranderen.Dus ook al kun je inloggen heeft het weinig zin dingen te veranderen in je weblog.
      We moeten helaas nog veel g e d u l d hebben ….

  4. Dag, oude vrienden en kennisen.
    Het is inderdaad een RAMP dat weblog.nl!
    Hier mijn blog: http://offtopic.weblog.nl
    Inloggen natuurlijk onmogelijk.
    Ga het nu voor de lol even met firefox proberen.

    Hoie is het met jullie allemaal?
    Groet:
    off-topic

  5. Heb al vanalles geprobeerd , voor mij is het ook onmogelijk om in te loggen , de button schud zelfs iedere keer nee :)) , mail terug heb ik nog nooit gehad , over mijn wachtwoord. Ga het dadelijk eens proberen op mijn laptop windows XP wie weet lukt het daar
    Krijg het niet voor elkaar

  6. Vraag mij niet hoe het komt maar na véél proberen kon ik er eindelijk inkomen.
    Vooralsnog gaat het héél moeizaam en blijven aangepaste instellingen niet staan.
    Het begin is er………….

    Nu mijn VKBlog nog terug.

  7. Het berichtje is op wat kleine punten aangepast. Moest ik nog nazoeken en uitproberen.
    Helaas werkt de lostpaswordlink weer eens niet. Kwestie van later nog eens proberen.

    @Jan van Rongen: Probleem is dat de passwordresetlink, verstrekt door de automatische mail van weblog.nl, niet werkt in Internet Explorer. Na een nieuw password is er op alle manieren in te loggen ook via de wp-admin-link die je aangeeft.

    @Zwany: Ik heb het alleen met XP geprobeert. De kans is groot dat Windows7 of MacOS etcetera weer andere problemen oplevert.

    @Rikus: Ik weet hoe lastig dit soort zaken voor blinden is. Een kennis van mij gebruikt Jaws en die ligt zo dwars met dergelijk zwak gemaakte inlogpagina’s. Het beste is het om er een setje ogen bij te halen die in elk geval zorgen dat je weer normaal kan inloggen. Want ik begrijp dat inloggen bij wordpress.com wel lukt.

    @Tineke Kalis: Dan heb je een echt probleem. Neem aan dat je het al eens aan weblog per mail hebt uitgelegd. Als die daar niet goed op reageren weet ik ook niet hoe het wel moet. Kan je wel oude stukken in Google-cache terugvinden? Wat was je oude web-log adres? Ik kon alleen deze ( http://tienerdantien.weblog.nl/ ) vinden.

  8. Hoi! Mijn vriendin is op mijn goeie vriend! En die goeie vriend van mij heeft al een vriendin en mijn beste vriendin wil het niet tegen haar zeggen, dat vindt ze zielig… Ik snap haar problemen niet zo goed! Zouden jullie me willen helpen wat moet ik doen 😦

Bedankt voor je reactie.

