Lijst met vragen verstuurd naar Sanoma

Zoals Roberto in een reactie al meldde hebben we de lijst gecompleteerd en doorgestuurd naar Leonard Bukenya. Dit is de lijst:

De vragen:

Eerst enkele fundamentele vragen:
A: Weblog.nl:
1- Hoe ziet Sanoma de toekomst van weblog.nl?
2- Aan welk verdienmodel wordt gedacht, wil Sanoma nog investeringen doen of weblog afstoten?
3- Is er een budget voor technische verbeteringen
4- Hoe wil Sanoma het auteursrecht op de blogs invullen? (Zie H2)
5- Kan een organisatie als OBA de beschikking krijgen over de ‘typePad backup’, om zelf een (beter) conversietool te schrijven? Zo ja – onder welke voorwaarden, zo nee – waarom niet?
6- Dezelfde vragen gelden voor de ‘VKblog backup’.

B. Betreffende de status van de migratie:
1- Wat is de status op het moment??
2- Hoeveel mensen werken er bij Sanoma aan de oplossingen? Is er nog een contract met W3Edge.com en/of Joost v/d Valk (Yoast.com)?
3- Hoe lang gaat dit nog duren en wat is het beoogde eindresultaat?
4- Is het mogelijk een duidelijke afwerklijst op weblog.nl te zetten met de status van die lijst? Zoals: – Alle blogs overzetten, – alle dubbele berichten verwijderen en in de juiste categorie plaatsen.
5- Ook erg belangrijk: wanneer draaien de servers op volle sterkte? (Is nog altijd zeer traag, vooral in het beheer tot 10x trager dan WordPress.com)

C. Betreffende de vorderingen van de migratie:
1- Wanneer komt alle media toegankelijk in de mediamap? (Oude foto’s kunnen nog niet worden verwijderd.)
2- Wanneer zijn alle foto’s op de blogs weer zichtbaar?
3- Wanneer wordt de exportmogelijkheid teruggeplaatst? (anders: wij eisen dat deze zsm terugkomt, men moet de vrijheid te hebben te verhuizen naar een andere aanbieder)
4- Wanneer worden alle interne links aangepast?
5- Wanneer worden de diacritische fouten eruit gehaald?

D: Hoe wordt weblog.nl als de migratie voltooid is?
1- Komt er meer functionaliteit? Aangezien het huidige niet veel meer is (of zelfs minder) dan de gratis WordPress.com.
2- Komen er meer thema’s?
3- Komt er meer webruimte? Want die is wel erg minimaal.
4- Hoe zit het met de reclame? Die komt te pas en vooral te onpas onder logjes te staan en doen afbreuk aan het logje zelf.

E: Volkskrantbloggers:
1- Wanneer kunnen VKbloggers eindelijk hun oude VKblog naar weblog overzetten?
2- Zie vragen onder A.

F: Klantenservice:
1- Hoe zit het met de klantenservice van weblog/Sanoma. Wie nu een vraag stelt moet een ticket aanmaken, vervolgens krijg je een bericht dat het even kan duren want tussen kerst en nieuwjaar is het erg druk!! (het is inmiddels 24 januari). IS er nog een klantenservice?? En zou het mogelijk zijn een professionele klantenservice aan te stellen, zowel op het gebied van de techniek als op het gebied van service en klantgerichtheid?

G: Financiën:
1- Er zijn mensen die al maanden moeten ‘bedelen’ om hun geld terug te krijgen. Coen speelde deze vragen door naar de financiële afdeling, maar de mensen kregen weer niets te horen.
2- Hoe zit het met de compensatie voor het maandenlange kwijt zijn van de weblogs, verloren studie en les-materiaal (of ontoegankelijk geraakt), en emotionele schade?

H: Algemeen:
1- Wat is de meerwaarde van weblog.nl onder WordPress boven WordPress.com? Waarom zou iemand liever bij weblog bloggen dan bij WordPress.com?
2- Onderaan de weblogs staat het linkje ´copyright´ met onder andere deze tekst: De (auteurs-) rechten met betrekking tot het format en de inhoud van deze website (de daarin opgenomen gegevens, afbeeldingen, geluiden, teksten en andere informatie) berustend uitsluitend bij Sanoma Digital en/of haar licentiegevers. Als ik dit goed lees, is Sanoma opeens eigenaar geworden van de inhoud/foto’s van onze blogs.

Deze vragen zijn vrijdag, 27 januari naar Leonard Bukenya gestuurd en ik ontving een bericht terug waarin hij aangaf er direct mee aan de slag te zullen gaan. De prioriteit ligt hoog. Omdat er specialistische vragen zijn waar directie en mensen van communicatie zich over moeten buigen kan het iets langer duren dan zij zouden willen.

Dit geeft goede hoop dat binnen afzienbare tijd de vele prangende vragen eindelijk beantwoord worden en wij weten waar wij aan toe zijn met onze blogs. Blijven we/gaan we terug naar weblog.nl of vertrekken/blijven we bij WordPress.com, Blogspot etc.? Dat is in feite de vraag waar het om gaat. Blijven we bij weblog.nl dan zal toch een groot deel van het verloren vertrouwen teruggewonnen moeten worden. Vertrekken we, dan willen we onze oude blogs ter beschikking hebben om te kunnen exporteren en de grafische bestanden te kunnen linken vanuit het weblog.nl blog.

Margo – Uitwijkpost

UPDATE: 30 januari.

Leonard Bukenya, namens Sanoma, geeft aan dat zij de hoop hebben eind deze week alle antwoorden op de vragen uit de lijst te hebben geformuleerd. Aangezien het belangrijk is dat de antwoorden ook gedragen worden door de directie duurt het iets langer.

Dat wil zeggen, de antwoorden formuleren is snel gebeurd, de directie moet daar mee instemmen. Dat spreekt voor zich, de directie is eindverantwoordelijk.

UPDATE: 4 februari:

Leonard Bukenya van Sanoma, heeft gemeld dat hij de vragen met de directie heeft doorgenomen. Ze willen graag met een paar webloggers samenzitten om de vragen en antwoorden door te nemen en eventuele daarbij opkomende vervolgvragen ook direct te kunnen beantwoorden. Daarna kunnen zij worden gepubliceerd. Op dit moment kijken wij wie op korte termijn kan en wanneer dit zal plaatsvinden. Ik hou jullie op de hoogte.

UPDATE: 13 februari:

Zie post Oproep van 13 februari. We wachten enkele dagen af of zich nog mensen melden die graag bij de eerste meeting met Sanoma aanwezig wil zijn. Daarna zal er een datum geprikt worden.

Advertenties

14 thoughts on “Lijst met vragen verstuurd naar Sanoma

  1. Het is fijn te horen dat Leonard daar meteen mee aan de slag zal gaan. Gezien de aard van de vragen heb ik er begrip voor dat voor het beantwoorden ervan twee weken nodig zullen zijn.

    • Het sluiten van tickets is een van de ‘krachtpunten’ van Sanoma. ( als het niet zo treurig was zou het om te lachen zijn). Eergisteren nog werd mijn ticket gesloten omdat mijn foto’s weer online zouden staan. Dat was dus niet het geval en ik heb opnieuw een ticket aangemaakt met dezelfde vraag en kreeg nu net te horen dat het naar verwachting nog 1,5 a 2 weken zal gaan duren voor ieders foto’s online staan.
      Heb er geen hoop op, dat dit zal gebeuren, maar goed, ik ben weer twee weken het bos in gestuurd met het zoveelste zoethoudertje 🙂

      • Het is inderdaad erg triest dat je eerst een onjuist antwoord krijgt en na “zeuren” (want het probleem was immers opgelost) pas het bos in wordt gestuurd.
        Jij maakt pachtig borduurwerk maar een handwerkblog zonder foto’s is geen blog en dan is dat zoethoudertje wel erg zuur.

  2. Het gevolg van de laatste update van web-log is DAT AL MIJN WEBSITES VOLLEDIG ZIJN VERDWENEN. Op eentje na, waarvan een klein stukje nog intact is, maar zonder plaatjes en zonder andere media. En alle links zijn dood.

    Ik wilde vandaag zelf maar weer eens een weblog met de hand overzetten, want een exportbestand maken kan niet. (vraag C3)

    Alles weg. Razend ben ik.

    Dus voeg er maar de vraag aan toe: WAAR ZIJN MIJN WEBSITES?

    • De vragen zijn al verstuurd Clara, maar ik stuur deze er nog even achteraan. Misschien kun je me per mail even laten weten om welke sites het gaat?
      Het is ook mogelijk dat morgen er ineens alles weer wel staat.

  3. Op de faq’s in hun helpsysteem zag ik dat Weblog van plan is om de diacritische fouten er uit te halen. Verder las ik dat je via een ticket een exportbestand van je weblog kan aanvragen. Of dit er nog maar pas staat weet ik niet, zo vaak kijk ik er niet.

    • Ja, dat laatste is al lang. Na het eerste gemor over het verwijderen van de exportknop werd gezegd dat je dat via een ticket aan kon vragen. Nog steeds snap ik niet waarom dat gedaan is.

      • @Margo: Het kan een flinke belasting van de servers zijn als er een zogenaamde blogrun komt, dus een 100-tal bloggers tegelijk exporteren.

        Verder had exporteren van verkeerd overgette (en dus veel dubbele blogs met diacritische fouten en foute categerietoewijzingen) ook niet zoveel zin. Ik heb 1 zo’n weblog met maar 200 berichten geexporteerd toen dat nog kom en heb daar 200 uur werk aan gehad om alles een beetje recht te breien. Wat nog altijd nite volledig is.

        Het kan zijn dat weblog de export van Typepad geeft, die wel beter was.

Bedankt voor je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s