De stand van zaken

Op dit moment wordt er een datum overlegd voor de meeting tussen de delegatie webloggers en de mensen van Sanoma. Die zal naar het er nu uitziet, in de eerste week van maart plaatsvinden.

Verder kreeg ik op mijn vraag naar een update het volgende te horen:

Op dit moment zijn we op 90% van de import van de missende bestanden en daarmee hebben we 98% van de blogs met missende bestanden behandeld. Het is niet zo vlot gegaan als wij hadden gewild maar het eind is in zicht. We zien ontvangen ook steeds meer reacties over blogs die hun bestanden weer terug hebben.

Zodra we alle bestanden terug hebben gezet kunnen we ook goed controleren of er blogs zijn die nog bestanden hebben die niet getoond worden.

Er zit dus beweging in de zaak, maar het verloopt helaas traag. Voor degenen die hun bestanden nog niet terugzien, …. geduld is een schone zaak en die wordt wel op de proef gesteld. Toch zit er niets anders op dan afwachten.

Na de bespreking met Sanoma zullen wij hier zoals al toegezegd verslag uitbrengen,

24 thoughts on “De stand van zaken

    • Mijn blog bezit geen foto’s en zo en dan kunnen die ook niet vermist zijn 😉
      Maar jouw vraag is natuurlijk zeer belangrijk, dus misschien willen anderen deze beantwoorden, anders ga ik later zelf zoeken.

      • Ik heb nog steeds mijn foto’s niet terug, ondanks dat Sanoma heeft aangegeven dat de migratie van die bestanden voltooid is. Van een deel van mijn foto’s heeft Sanoma al aangegeven dat de foto’s kwijt zijn omdat ik van een ander deel zoeken ze het nog uit maar dat gaat kennelijk weer heel veel tijd kosten. Zijn er meer mensen met dit probleem?

      • In dat gesprek gaat Sanoma de vragen mondeling toelichten en bespreken. Jij zult het verslag van de bloggers die deelnamen aan dat gesprek publiceren. Dat verslag bevat dat toch voornamelijk de antwoorden van Sanoma op onze vragen en hun toelichting daarop, klopt dat? (Dit lijkt een domme vraag maar ik wil even een bevestiging van de werkwijze)

  1. Heb mijn mediabestanden terug. Allemaal uit de live-blog gekopieërd, ongeveer 300. Plaats ze nu 1 voor 1 terug op mijn eigen blog. Op mijn weblog.nl zit een 301 redirect.

    Verder zit ik natuurlijk niet te lachen.

  2. Wij wilden antwoorden op onze vragen en geen gesprek. Sanoma krijgt nu toch haar zin en zo zijn wij verantwoordelijk voor de vertraging die optreedt.

    Wij publiceren het verslag en dus de antwoorden van Sanoma op onze vragen. Dubbel werk is zinloos dus Sanoma zal niet zelf haar vragen beantwoorden.

    De gedupeerde bloggers worden boos om de antwoorden. Sanoma zegt dat haar bedoeling anders was en dat wij een interpretatiefout hebben gemaakt.

    De woede van de bloggers richt zich nu op ons en niet op Sanoma, wij zijn immers verantwoordelijk voor de vertraging en de interpretatiefouten.

    Sanoma maakt misbruik van psychologisch inzicht en brengt zo en passant ook de goede naam van de wetenschap in diskrediet.

    Ik wil niet deelnemen aan dit smerig spel van Sanoma. Uitwijkpost wil je om die reden mijn naam verwijderen uit de lijst met hantekeningen?

    • Wie is ‘wij’ Betsie? Ik heb geen protesten gehoord naar aanleiding van de aankondiging van het gesprek tussen Sanoma en de webloggersdelegatie waarin de vragen van de webloggers worden beantwoord en besproken.
      Zijn ‘wij’ verantwoordelijk voor ‘vertraging’? Weer: wie is ‘wij’?

      De woede van de bloggers richt zich op ‘ons’?? Wie is ‘ons’?

      Je stelt een heel negatief scenario, Betsie. Ik ben blij dat Sanoma ingaat op onze vragen, de vorm vind ik er minder toe doen. Het gaat erom dat we duidelijkheid krijgen omtrent onze blogs, en ook achtergrondinformatie krijgen over hoe het zover heeft kunnen komen.

      De weblogdelegatie is bereid tijd en aandacht te besteden aan dit gesprek. Zij zullen zich niet met een kluitje in het riet laten sturen maar kritische vragen stellen.

      Na afloop en na publicatie mag iedereen een oordeel vellen.

      • “Wij” is de groep bloggers die door Margo en Roberto bijeen zijn gebracht en die zich tot doel hebben gesteld de belangen van alle gedupeerde bloggers te behartigen.

        Ik een een erg ongeduldig persoon, maar Mrooijer stelt dat geduld een schone zaak is, dus… 😉

  3. Geduld is inderdaad een schone zaak. 25 augustus 2011 uit de lucht -> 25 februari 2012 nog niet klaar. Al een half jaar dus. Ik zie geen bestanden verschijnen in de mediafiles. Dus ik ben benieuwd waar ze worden neergezet. Weer op een onbereikbare plaats? Kan iemand die zijn files al terug heeft hier uitsluitsel over geven?

    • @mrooijer: Danielle van Weblog heeft hier onlangs in wat reacties een antwoord opgegeven. Zie hier:
      http://over.weblog.nl/nieuws/update-22-februari-2012/#comment-1556

      Antwoord is dus: Later en er moet nog een speciale plugin voor worden geschreven die in de planning staat. Veraald: een maand of 5.

      En ik snap werkelijk niet waarom. Als de standaard export-import was gebruikt, dan komt het gewoon in mrooijer.files.weblog.nl waar de mediamap van WP naar kijkt. Sanoma presteert het echter om die media bestanden eerst in mrooijer.weblog.nl/files/ te zetten. Dat is alles. Ze kunnen ook de mediamapinstelling wijzigen zodat er dus naar dat laatste wordt gekeken. Daar is echt geen plugin voor nodig, alleen een andere instelling.

    • Ik heb begrepen dat bij de meeste blogs, ruim 98%, de mediabestanden zijn teruggeplaatst op de live-blog. Ze staan nog niet in de mediabibliotheek, dat komt later wordt gezegd daar moet eerst een plugin voor geschreven worden.

      De mediabestanden staan inderdaad op mijn live-blog. Om ze veilig te stellen heb ik ze 1 voor 1 van de live-blog gekopieerd en opgeslagen. Gelukkig heb ik in het verleden een exportbestand gemaakt van mijn weblog, nu kan ik dus alles terugplaatsen op mijn nieuwe blog. Op mijn weblog heb ik een 301 redirect gezet naar mijn nieuwe blog. Mijn weblog laat ik verder rusten omdat mijn weblog te veel verminkt is, de omgeving daar nog te instabiel is en de mogelijkheden te beperkt zijn in vergelijking met mijn eigen WordPress -installatie.

      Na twee maal een migratie-drama meegemaakt te hebben is de liefde over.

      • De “SEO2”-doorverwijzing naar mijn nieuwe blog is vandaag door Sanoma verwijderd.

        Eerder verwijderde Sanoma, zoals iedereen weet, al de export-functie.

        Doe er je voordeel mee.

        • @Nic: De Seo doorverwijzingen van mijn 2 belangrijkste weblogs doen het nog en bij de andere 4 heb ik het niet toegepast. Ik hou het in de gaten, maar inmiddels vind ik het minder belangrijk geworden. Ik heb maanden terug ook ingesteld dat zoekmachines die oude weblogs niet meer mogen indexeren, waardoor ze inmiddels ver onder mijn nieuwe wordpresslogs te vinden zijn. Vrijwel geen bezoeker komt meer bij mij via die omleidingsroute. En als weblog de omleiding weghaalt, dan haal ik ze compleet uit de lucht.

          Een export had ik al veel eerder gemaakt, en een export van de verhuisde weblogs is erg onhandig, die vergen veel aanpassingen.

  4. Bij Betsie lees ik dat er wantrouwen is voor wat betreft Sanoma. En zij zal niet de enige zijn. Ik heb het zelf ook een tijdje gehad. Toch klopt dit niet. Als Sanoma voor het snelle geld en niet de bloggers gaat, dan hadden ze de stekker er al lang uit getrokken. Nu ze al een half jaar doormodderen geloof ik echt wel dat het ook hun wens is om er iets van te maken zodat de bloggers (die ze toch echt nodig hebben) weer terugkomen.

    Dus denk ik dat al het geknoei voor 100% voort komt uit onkunde, onderschatting en/of gebrek aan ervaring. 2 dagen worden een half jaar en zelfs de laatste toezegging als ‘eind van de maand’ houdt in vermoedelijk eind van de volgende maand. Vragen om dit soort toezeggingen is zinloos. Ze weten niet wat ze doen en ook de volgende toezeggingen zullen niet kloppen.

    En eigenlijk is dat laatste mogelijk erger dan het eerste. Want wie wil er bloggen bij een club die fout op fout maakt en een performance van nulkommanix levert. Zelf heb ik al een keus gemaakt om niet meer bij Weblog terug te keren. Zeker niet zolang het niets biedt boven de gratis WordPress.com of andere gratis blogdienst zonder reclame. Als je daarbij ook nog eens bedenkt dat WordPress.com Aksimet heeft tegen spam en Weblog nog steeds niet.

    Neemt niet weg dat ik het waardeer dat een stel webloggers met Sanoma naar een oplossing willen zoeken.

    • Het probleem is dat de meeste bloggers weg zijn en net als jij echt nooit zullen terugkeren naar Weblog.nl. Sanoma weet dit ook, dus ik begrijp hun gedrag gewoon niet want dat is niet logisch.

      • @Betsie: Het geeft aan dat Sanoma tegen beter weten in er nog steeds tijd in stopt. Wel begrijpelijk. Ze hebben ooit flink moeten dokken voor Ilse en nog wat producten waaronder Web-log. Stoppen met Weblog is dus kapitaalvernietiging. Daarbij komt dat ook nog eens het kapitaal vernietigd wordt van de laatste 6 maanden die in de migratie is gestoken. Terugkijkend was het waarschijnlijk beter voor hun aandeelhouders geweest, maar nu ze inmiddels zo ver zijn zullen ze in elk geval doorgaan tot alles werkt en op z’n minst verkoopbaar wordt.

        • @Ximaar: Dat klinkt logisch maar is een blogdienst zonder bloggers verkoopbaar?
          Iets anders. Hoeronder schrijf je dat een plugin schrijven absoluut niet nodig is want je hoeft enkel de instellingen te wijzigenen. Waarom doen ze dat niet, een plugin schrijven kost immers tijd en dus geld ?

          • Dat wij gaan speculeren over de mogelijke antwoorden is zonde van de tijd en ook weinig zinvol: Sanoma zal de antwoorden geven op onze vragen.

            Betsie, laten we nu gewoon even de meeting en de uitkomst daarvan afwachten.

            Margo – Uitwijkpost

  5. Moest een bericht inzenden voor review, vervolgens had ik niet de rechten om dit bericht bij te werken. Dit gebeurde twee keer daarna kon ik gewoon publiceren.
    In een paar tweets las ik dat iemand om deze reden nu helemaal geen berichten meer kan publiceren.
    Weet iemand wat hier aan de hand is ?

Bedankt voor je reactie.

