Export weer mogelijk bij weblog.nl

Ik zie zojuist op Facebook dat de export functie weer terug is op weblog.nl. Zie hieronder de tekst:

Extra – Export

Medewerker
plaatst dit op Mar 13 11:47

Als je bij een andere dienst wilt verder bloggen of de inhoud van je weblog op je computer wilt bewaren dan is er de mogelijkheid een export bestand aan te maken. Dit bestand is opgemaakt in .XML formaat en bevat code. Het exportbestand bevat geen afbeeldingen en bestanden, maar verwijzingen naar de afbeeldingen en bestanden.

Hieronder de stappen om een exportbestand op te vragen:

– Log in op je account en ga naar het dashboard van je weblog. Enkelen hebben meerdere weblogs, deze moeten per stuk geëxporteerd worden.
– Ga naar Instellingen.
– Controleer hier of er een e-mailadres aan je weblog gekoppeld is en of deze bevestigd is (Dit is belangrijk).
– Ga in het dashboardmenu naar Extra en kies voor Export.
– Geef je voorkeuren aan. De export staat standaard op Gehele inhoud.
– Klik op Maak Exportbestand.

Hierna ontvang je van ons een e-mail met een verwijzing naar het gemaakte XML bestand dat alle inhoud van je weblog bevat. Het bestand zal 24 uur beschikbaar blijven achter deze link, daarna moet je opnieuw een exportbestand aanmaken.

Het duurt minimaal 5 minuten voordat je de e-mail ontvangt. Als je geen e-mailadres aan je weblog hebt gekoppelt zul je geen e-mail ontvangen en kun je geen export downloaden.

Ik zie dat het maken van een exportbestand anders gaat dan als je dit in een WordPressblog doet. Dan kun je gewoon zonder bemoeienis van de provider je exportbestand op je harde schijf opslaan.

Hou ook even in de gaten dat grafische bestanden, foto’s dus, niet in je exportbestand komen. Die worden doorgelinkt vanuit je oude weblog naar het nieuwe. Ga dus vooral niet je oude weblog deleten of de afbeeldingen verwijderen, want dan ben je de afbeeldingen kwijt.  Het best kun je, denk ik, de techneuten mogen me verbeteren, dat je je oude weblog online laat staan en daar een doorverwijzing maakt naar je nieuwe weblog. Het oude weblog is dan niet meer te bezoeken. Wie het adres  van je oude weblog intikt komt automatisch uit bij je nieuwe weblog. Hoe je dat doet staat beschreven bovenaaduin Uitwijkpost in een aparte pagina, SEO2.

8 thoughts on “Export weer mogelijk bij weblog.nl

  1. als ik het goed begrijp blijf je dan nog steeds afhankelijk van Sanoma als je op deze manier je weblog exporteert? wat als Sanoma je weblog op enig moment sluit omdat er geen bezoekers meer komen?

    • Het lijkt mij dat ze dat niet mogen. En waarom zouden ze? Van de 400.000 weblogs is een kwart ongeveer inactief, dwz vóór de migratie, nu nog veel meer.
      Maar misschien moeten we dat eens navragen….

  2. als ik onderstaande zin goed lees uit de en het antwoord van Betsie is juist, dan is mijn opmerking dat je na migratie nog steeds afhankelijk van weblog blijft dus actueel…
    Dat wordt dus handmatig al je foto’s terugplaatsen… 😦

  3. Bij mij komt het exportbestand niet aan, terwijl ik wel een bevestigd (geldig) e-mailadres heb. Het werkte pas nadat ik een ander e-mailadres had ingevoerd en bevestigd. Heb ik weer.

  4. Ik heb de volgorde van de reacties veranderd, het staat nu weer: oudste boven. Ik vond het erg verwarrend als er gereageerd werd op reacties, want die lopen wel van boven naar beneden. Ook heb ik even een ander behangetje geplakt.

Bedankt voor je reactie.

