Als je beroepshalve afhankelijk bent van Sanoma Media

Als docent op een middelbare school (muziek en informatiekunde) besloot ik een aantal jaren geleden een elektronische leeromgeving (elo) op te zetten. Dus weg met het papieren lesmateriaal, alles voortaan digitaal en interactief toegankelijk voor mijn leerlingen. Ik was daarin op mijn school voorloper en de mogelijkheid een elo op te zetten geïntegreerd met bijvoorbeeld ons leerlingenvolgsysteem magister bestond toen nog niet.

Ik bouwde mijn twee elo’s bij de firma web-log van Sanoma Media en kocht bij hen een pro-account. Waarom ik voor web-log koos was simpel. Ze boden destijds al gelegenheid zelf templates te ontwerpen, de handleidingen waren in het Nederlands, ze boden Nederlandstalige ondersteuning en je kon bij hen toen een aantal voorzieningen krijgen die elders nog in ontwikkeling waren. Voor een beginner als ik een uitkomst.

Ik heb jarenlang naar volle tevredenheid van hun tools gebruikgemaakt en de elo nam gestaag in omvang toe. Het voordeel van een elo is dat je voorbeelden gemakkelijk kunt vervangen door betere en ook de actualiteit in je materiaal direct een overzichtelijke plaats kunt geven. En het opgeven en insturen van het huiswerk kan digitaal. Het groeide en groeide en ik was enthousiast.
Ook collega’s vroegen me voor hen websites te bouwen, er kwamen ook websites met materiaal van leerlingen, websites over culturele schoolactiviteiten, eentje voor de schoolkrant, enzovoorts. De schrik sloeg me dus om het hart toen web-log eerst liet doorschemeren ermee te stoppen en daarna dat een migratie aanstaande was.

Op mijn ongeruste vragen eind april 2011 werd mij verzekerd dat alles vlot zou verlopen, een testmigratie was namelijk goed gegaan, en al mijn websites zouden tijdens de migratie gewoon toegankelijk blijven. Back-ups maken was niet nodig en ook zinloos, verzekerde men mij, omdat alle links naar mediagegevens en downloads zouden wijzigen na de migratie. Er zou daarbij geen content verloren gaan.
Ik kopieerde in de zomervakantie wat me werd aangeraden te kopiëren en hoopte er het beste van. Hoe het afliep is bekend: vanaf 22 augustus 2011, bij de start van het nieuwe schooljaar, was in één klap al mijn lesmateriaal niet meer toegankelijk. Ook niet voor mijzelf. Ik had een enorm probleem.

Vanaf dat moment had ik geen keus. Sinds eind augustus ben ik tegen de klippen op mijn archiefmateriaal opnieuw digitaal beschikbaar aan het maken voor de les van de volgende dag. Vaak in nachtelijke uren, want ook het gewone werk gaat door. Aanvankelijk leek het maar een paar weken te duren, dus nam ik de lessen op stick mee naar school. Maar huiswerk opgeven kon bijvoorbeeld niet meer, want je kunt niet 120 usb-sticks uitdelen elke les. En het lesmateriaal allemaal week in week uit op papier kopiëren en uitdelen was te kostbaar en omslachtig. Herfstvakantie, kerstvakantie: ik heb eigenlijk alleen maar achter mijn computer gezeten en werd er knettergek van. Ik heb nog nooit zo beroerd lesgegeven. En mijn collega’s waren hun materiaal kwijt, ik zag geen kans dat ook te herstellen. Daar waren ze zacht gezegd niet blij mee.

Vanaf november had ik genoeg van die voorlopige voorzieningen en vage informatie van Sanoma Media. Ik begon bij wordpress helemaal opnieuw en stuurde aangetekend een razende maar beleefde brief naar Sanoma Media, met een verzoek mij ten minste de uren die ik door hun nalatigheid had moeten besteden en nog zou moeten besteden te vergoeden. Inclusief urenverantwoording en bescheiden urendeclaratie. Plus twee formele klachten over de onbeschofte manier waarop ik behandeld was door de helpdesk. Geen antwoord, nog niet eens een ontvangstbevestiging.

Eind november, eind december, eind januari, begin maart: ik was vijf aangetekende brieven verder en 35 euro lichter, maar nog steeds geen reactie. Aan de web-loggers die begin maart met Sanoma Media overlegden en naar mijn geval informeerden werd gezegd dat de jurist van Sanoma Media via mijn advocaat over mijn brieven communiceerde. Wat valse informatie is, want ik heb namelijk nog geen advocaat ingeschakeld. Dat is m.i. in dit evident uitzonderlijke geval nog onnodig. Wel hebben twee internetjuristen onafhankelijk van elkaar me eind oktober laten weten dat ik zonder meer een zaak heb. Sanoma Media heeft niet geleverd waarvoor ik ze betaalde en een zakelijke overeenkomst met ze had: het digitaal en interactief beschikbaar stellen van mijn content.

Op mijn beide elo’s en de overige websites ontbreken op dit moment nog steeds bijna alle mediagegevens en de vele downloads, hoewel de migratie volgens Sanoma Media is voltooid. Er zijn delen van websites op andere terechtgekomen. De lay-out is een puinhoop, de downloads werken niet, er staan overal reclames en restaureren van deze puinhoop is onbegonnen werk. Exporteren was wekenlang niet mogelijk, vaak was en is web-log niet eens bereikbaar. En de sites zijn zo traag als wat. Ik heb op 8 maart – op de vraag van de helpdesk of ik nu mijn plaatjes terug had – een mankementen-overzicht per website in een ticket gezet, en daar staat nu onder dat dit verzoek om support is verholpen. Maar er is niets verholpen.

Op 17 maart, 4,5 maand na mijn eerste brief, kreeg ik eindelijk schriftelijk antwoord van de directeur Content Publishing van Sanoma Media. Omdat ik met zijn antwoord geen genoegen kan nemen ging maandag opnieuw een aangetekende brief naar Sanoma Media.

Ik vind dit ongehoord.

http://bit.ly/120317-van-Sanoma-Media

http://bit.ly/120318-aan-Sanoma-Media

8 thoughts on “Als je beroepshalve afhankelijk bent van Sanoma Media

  1. Wat heb je dit alles schitterend verwoord. Heel netjes en duidelijk – alsof je de rust zelfe bent.. maar ik zie de rook uit je oren komen !!!. Ik hoop echt van harte dat men nu bij Sanoma eens doorhebben dat er met jou niet te spotten valt en dat ze je nu echt goed helpen je zaken op orde te krijgen. Ze zijn dit gewoon verplicht.
    Ik duim dat je nu binnen niet al te lange tijd bericht krijgt…

  2. Ik vind dit ook ongehoord. Als je in een winkel een product koopt dat niet deugt, of zelfs je huisraad vernielt, zoals bijvoorbeeld een wasmachine die je wasgoed ruïneert, dan heeft de verkoper wel degelijk een vergoeding aan te bieden. Naast een nieuwe wasmachine.
    En al zou dat allemaal keurig in de kleine lettertjes staan, een bedrijf is wel erg ‘klein’ als het met het soort problemen die jij kreeg, daaraan vast blijft houden. Ze hebben dan nog wel de morele plicht om de klant, die door hun toedoen (vingertjes wijzen naar anderen is ook ongehoord) in de problemen is geraakt, een fatsoenlijke compensatie aan te bieden.

    In de goede tijd dat ik bij de klantenservice van een groot bedrijf werkte, hoefden we helemaal niet moeilijk te doen met het geven van vergoedingen, tegemoetkomingen, compensaties. Het scheelde een hoop werk voor het bedrijf, en dus geld, en de klant behield je. We mochten daar zelf over beslissen, en dat deden we met beleid. Als we vonden dat de klant gelijk had zorgden we, nadat we het probleem goed opgelost hadden, voor een passende compensatie, boden excuses aan en stuurden bloemen. Als we vonden dat de klant recht had op een groot bedrag moesten we dat wel even met onze team manager overleggen. Later gingen ze daar weer wel moeilijk over doen. Het is in alle opzichten contraproductief om daar moeilijk over te doen.

  3. Op micro-niveau herken ik de problemen die je beschrijft. Aangezien ik een ‘privé’-blogger ben had het voor mij veel minder consequenties dan voor jou als professional. Aangezien jij vooraf bepaalde dingen hebt afgesproken en gecommuniceerd sta je ongetwijfeld sterk. Ik dank je voor je openhartigheid in dezen, ik denk dat je daar velen mee helpt, op welke manier dan ook en ook wil ik je veel succes wensen met de stappen die je ongetwijfeld zult gaan nemen.
    Harteliojke groet, Marcella

  4. Tja, mijn vermoeden is nu dus uitgekomen. Sanoma is en blijft een onbetrouwbare gesprekspartner en “onze” delegatie is voorgelogen en met het bekende kluitje in het riet en van het kastje naar etc…
    Het is, zoals ik al eerder gezegd heb, “jammer” maar we moeten nu toch echt concluderen dat ze Sch*** aan ons hebben.
    Goed, volgende plan…. Ik heb ooit voorgesteld een groep te vormen en te kijken of we bij Sanoma aan tafel konden komen, dat s gelukt, maar heeft niets opgeleverd. Zullen we als bloggers nu gewoon een jurist in de arm nemen (misschien is er wel een jurist onder de bloggers die dit ziet zitten) en Sanoma dan maar dagvaarden? Deze zaak lijkt mij zo klaar als een klontje en we kunnen en mogen dit gewoon niet over onze kant laten gaan! Dus bij deze de oproep!!

    • Ik heb er de pest in om van het kastje naar de muur gestuurd te worden en zo.
      Roberto, ik ben het dus met je eens.

  5. Kort gezegd,

    had je maar een back-up moeten maken….Dat krijg je dan van Sanoma te horen.
    We hebben het hier over ONDERWIJS stelletje…(vul maar in wat ’t lekkerst bekt!) 3
    Verder het algemene geblabla van het komt weer goed…
    Jeetje wat hebben ze veel kapot gemaakt. Die lui van typad ook trouwens, Die lijken mooi te ontsnappen aan alle kritiek, ik stem ervoor om ’s even de waarheid over hun handelen met z’n allen aan het licht te brengen…

    Vreselijke manier van doen….
    Ik ben zelf trouwens van google PR 4 naar 0 terug gezakt ondertussen…
    Ook dat maak ik zelf weer allemaal goed, een hoop bloed zweet en tranen….

    Okidoki

  6. Het antwoord op de vraag die Marga stelde namens Uitwijkpost was zeer duidelijk.
    Sanoma bepaalt wat “grondige redenen” zijn en is niet van plan deze redenen openbaar te maken. Zij waarschuwen ons eerst, er is hierover geen discussie mogelijk en wanneer jij je blog niet aanpast aan hoe zij dit willen, wordt deze offline gehaald.
    Ik vind deze situatie onaanvaardbaar en ben van mening dat we een jurist in moeten inschakelen.

Bedankt voor je reactie.

