Sanoma mag over de brug komen na schuldbekentenis.

20120420-215211.jpg

Ik wil graag inventariseren hoeveel bloggers de ‘tot onze enorme spijt’ brieven hebben ontvangen. En hoeveel mensen hun foto’s en andere grafische bestanden kwijt zijn, en blijven zitten met verminkte teksten dankzij de foute leesteken’vertaling’. En hoeveel mensen in deze groep daar geen genoegen mee nemen en ook niet met de enorme spijt en excuses.

Ik ben van mening dat er sprake is van grove roekeloosheid in het webverkeer. De persoonlijke eigendommen, de persoonlijke berichten en foto’s van heel veel mensen zijn geruïneerd. Dat is gebeurd omdat er maar wat aangeklungeld is, Sanoma onzorgvuldig is omgesprongen met de vele weblogs waar vele mensen vele jaren lang hun ziel en zaligheid plaatsten. In het volle vertrouwen dat ze hun persoonlijke schrijfsels en foto’s, hun clubberichten en lesmateriaal veilig hadden gestald.

Uit alles spreekt een schokkend gebrek aan respect voor zowel de inhoud van de weblogs als voor de webloggers zelf. Maandenlang, sinds augustus 2011, werden de bloggers aan het lijntje gehouden. Kort geleden nog, tijdens de meeting tussen een delegatie bloggers en Bukenya van Sanoma Media werden er mededelingen gedaan die suggereerden dat het allemaal wel goed kwam en zelfs deels al in orde was. Niets was minder waar. Bij Sanoma hebben ze nu kennelijk zelf genoeg van weblog en wordt er sinds enkele dagen een naamloze medewerker op gezet om zijn of haar overvloedige excuses en spijt te betuigen. Er komen nog net geen muzikale excuusjes aan te pas.

Ik denk dat de gedupeerde webloggers enorm boos mogen zijn. Ik zou het zeker zijn als er zo onzorgvuldig en respectloos met mijn persoonlijke zaken was omgesprongen. Als ik maandenlang op een grove manier aan het lijntje ben gehouden door een incompetente en onbeschofte ‘klantenservice’. Mijn eigen weblogs bij web-log had ik echter al lang voor dit fiasco geëxporteerd en in een weblog onder eigen domein gestald. Ik praat dus niet uit eigenbelang. Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat Sanoma hier niet met excuses, hoe vaak daar ook in de mails mee gestrooid wordt, mee weg mag komen.

Er is, ook al is het niet openbaar en alleen in persoonlijke mails, toegegeven dat Sanoma Media er een zooitje van heeft gemaakt. Sanoma heeft web-log getransformeerd tot weglog. Een lucratieve business is om zeep geholpen. Eigen schuld, dikke bult. Maar daar laat ik geen traan om.

Clara Legêne is professioneel zwaar gedupeerd door deze wanprestatie. Zij eist een passende compensatie. Ik denk dat iedereen die zijn content kwijt is, en waarvan Sanoma zegt: Kijk maar of je het zelf op Google bij elkaar kunt sprokkelen en plaats het zelf maar weer terug, recht heeft op compensatie. Smartengeld mag het ook genoemd worden.

Daarom deze oproep om hier te melden als je foto’s, teksten of ander bestanden kwijt bent, als je vindt dat je recht hebt op compensatie omdat je weblog om zeep is geholpen, als je geen genoegen neemt met welgemeende excuses.
Die zijn niets waard namelijk, en zeker niet na alles wat eraan vooraf is gegaan.

Advertenties

28 thoughts on “Sanoma mag over de brug komen na schuldbekentenis.

  1. Alle leestekens zijn verkeerd geschreven en alle reacties dubbel (bij de verkeerde berichten)
    Mijn blog bevat geen foto’s en deze kunnen dan ook niet onherstelbaar beschadigd zijn.
    Wanneer Sanoma de aangeboden hulp van een programmeur weigert, lijkt het me zo dat de excuses ook niet erg welgemeend zijn.

  2. Tsja, en dan zijn er ook nog de ex-VKbloggers. In Sanoma was een betrouwbare partner gevonden volgens Remarque (kan de mails nog oplepelen desgewenst). Er zou een ‘ plugin’ komen, en we konden door gaan…

    Ook daar ligt nog een duidelijke toezegging, die ook niet is waar gemaakt. Ook hier kan nog even duidelijkheid worden gevraagd. De VK houdt (wijselijk) de boot af. Edoch van overgedragen verantwoordelijkheid is in deze dus ook geen sprake meer…

    Nu ken ik die ‘ ex-VKbloggers’ een beetje, dus als er wat olie op het vuur moet….

  3. Heeft iemand er al eens aan gedacht dat Big Brother hier misschien wel achter zit?

    Ver gezocht zul je zeggen maar sommige politieke krititische logs en klokkenluiders over tal van zaken is Big Brother immers liever kwijt als rijk want hoe minder we weten hoe beter het is en wel ERG toevallig m.i. dat het Volkskrantblog ook al werd opgeheven min of meer onverwacht en z.g. zou “samengaan” met Weblog wat falikant mislukte en we de archieven (ook de mijne) nu kwijt zijn en die gingen over asbestgevaar, stralingsgevaar, chemtrails etc.

    Wel erg toevallig dat ze weg zijn nu?

    Vergezocht misschien zul je denk maar toch??

    De Voorziener

  4. 4 door mij beheerde en (betaalde) web-loggen zijn om zeep, Mijn 2 prive webloggen, het weblog van een stichting en een weblog van een actiecomite Veel informatie die in de loop der jaren is verzameld (filmpjes, documentatie, foto’s, artikelen etc.) verloren. Want veel stond in de sidebar.

  5. Laten ze mij eerst mijn gewone geld maar terug geven……met d e rest van de puinhoop red ik mij persoonlijk wel maar ik kan me indenken dat dat niet voor iedereen opgaat.

  6. Het laatste dat ik heb gezien, is dat op onze 4 blogs de diacritische tekens nog steeds verminkt zijn. Wij (mijn vrouw en ik) hebben in 6 jaar tijd op 2 blogs dagelijks gepubliceerd, en op de andere twee minder vaak maar langere blogs, waar veel research voor is gedaan.
    Het is ondoenlijk om alle bijdragen minutieus te controleren of te herstellen: daar zouden we, gezien onze leeftijd en het vele intensieve handwerk, waarschijnlijk tot na onze dood mee door moeten gaan. Als voormalig informaticus heb ik ideeën over een geautomatiseerde aanpak, die op het niveau van een algemene correctie-run zou moeten plaatsvinden, en dan zelfs vrij simpel is.
    Dan heb ik het nog niet over de zorgvuldige opmaak (al of niet centreren, plaatsing van tekst t.o.v. afbeeldingen), die verziekt is (weggestripte codes) , ondanks gebruik van officiëel gestandaardiseerde codering.

    Dat wij geen betaalde blogs hebben, is geen excuus: toen wij begonnen werden we nadrukkelijk uitgenodigd en aangemoedigd door web-log zelf, met de belofte dat het gratis zou blijven (en reclamevrij!), en om asjeblieft zoveel blogs te beginnen als we maar konden verzinnen!
    Uiteraard valt of staat een blog-dienst met de “content” die door de bloggers wordt geplaatst – daarmee trekt de provider andere content en dus bestaansrecht.
    De behandeling die ons ten deel viel bij de recente “migratie” vinden we diepgaand klungelig en onbeschoft.
    Met het verzieken van onze blogs bij web-log is voor ons iets onvervangbaars kapotgemaakt, en hoewel nu ergens anders bezig, is voor ons de glans er af, omdat de continuïteit verloren is gegaan.

  7. Ik wil het leven positief bekijken, alle problemen zijn geblo(g)kt en ik werk al een tijdje op een ander blog. Ik baal er wel van als ik weer even hierover nadenk, want ook mijn verhalen en volgorde, alles was verminkt. Ik heb de verminkte bladzijden wel gekopieerd (met de foto’s) en bewaard op mijn PC. De bedoeling is dat ik ze een voor een ga doorlezen, maar ja wat een werk. Ik had de blog al vanaf 2008. Alles stond er op, ook trieste dingen, als herinnering. In feite ga ik dit opnieuw op mijn blog zetten, of ik giet het in een nieuw jasje. Dat was juist zo leuk van blog dat al je herinneringen er op staan. In een vorm als memoires, het voelt alsof mijn dagboek besmeurd is met koffie, geel geworden en de helft niet meer te lezen. Nee fijn is het niet. Maar ik wil het vergeten, zonde van mijn leven om hier verdrietig over te zijn en ik vind het niet de moeite waard om mijn leven te laten beïnvloeden door Sanoma, immers zij zijn toch niet geïnteresseerd? Zij leven niet mee en denken niet mee.
    Het regent buiten, morgen schijnt weer de zon. Elke dag nieuwe kansen en het besef zo wil ik niet leven, “koffie” gooien over iemands werk/dagboek en het nalaten persoonlijk verontschuldigingen aan te bieden wat een desinteresse.

    Mijn weblog bestaat niet meer.
    http://gelukspoppetje.weblog.nl/gelukspoppetje/

    Deze gebruiker heeft zijn account opgeheven, en de inhoud is niet langer beschikbaar.

    Dit is mijn nieuwe blog: (http://gelukspoppetje2.blogspot.com/) , ik moet wel wennen, blog minder, het vertrouwen is weg, maar het komt wel weer..
    toch?

    einde

  8. Ik heb geen brief of mail ontvangen evenmin en ook geen vooraf betaald abonnementsgeld terug gekregen. Mijn foto’s zijn grotendeels nog steeds zoek.

    • Er zijn een aantal mails gestuurd, maar daarna hield het weer op, voor zover ik weet. Ik heb ook niet gezien of Sanoma weblog ergens officieel heeft gemeld dat de migratie niet gelukt is. Maar het kan zijn dat ik iets heb gemist.
      Het lijkt er een beetje op dat van de toezeggingen gedaan in de meeting niet veel terecht is gekomen.

      Ik hoor graag als wat ik hier beweer niet klopt en als Sanoma officiële mededelingen heeft gedaan en alle gedupeerden een brief/mail heeft gestuurd.

  9. Het aanbieden van het excuus was een antwoord op een ticket. Zo werd mij alleen excuus aangeboden voor wat betreft de leestekens, er werd niets gezegd over de dubbele reacties; hierover had ik dan ook niet “geklaagd”.

  10. Middels een ticket had ik aangegeven dat de diakritische tekens op mijn blog nog steeds een puinhoop waren. Het aanbieden van excuses was het tweede antwoord.
    Mij werd alleen excuus aangeboden voor wat betreft de leestekens, niet voor wat betreft de dubbele reacties maar daarover had ik ook niet “geklaagd”.

  11. Deze week een mail met 2 regels. Kern: De diacritische tekens kunnen we niet herstellen. Jaaaaaah? En nu? Is dit het? Ben al maanden bezig om alles op te slaan (tekst en foto’s) en alles te verplaatsen naar blogspot. Een heel gedoe door het herstelwerk van al die gekke tekens. Het is nu nauwelijks leesbaar. Zucht, ben er zo klaar mee!

  12. Heb nooit een mail ontvangen. Inloggen lukt niet, dus ik ben gewoon 4 jaar bloggen kwijt. Kan Sanoma niet geboycot worden, bijv. door alles wat ze uitgeven aan bladen e.d. links te laten liggen?

    • Dat hebben wij al eens gesuggereerd. Ik heb toen al mijn Sanoma abonnementen opgezegd. Maar daar maalt Sanoma niet om. We zullen ze juridisch moeten aanpakken.

  13. Toen ik vroeg om de tekst van een brief vanuit Sanomedia kwam van daaruit de vraag welke brief ik bedoelde. In ieder geval is de helpdesk kennelijk niet op de hoogte van een eventueel verzonden brief.

    Na het gesprek met Sanomedia had ik hoop dat er licht kwam in de tunnel, maar daarna is de situatie onveranderd gebleven. Voor mijn oude weblog betekent dat o.a. dat er honderden foto’s zoek zijn, dat er nog steeds honderden vreemde tekens in staan, dat ik alleen kan zoeken per maand en ook dat het weblog inmiddels meerdere malen onbereikbaar is geweest.

    Ik neem aan dat Sanomedia een inspanningsverplichting heeft om het eigendom van de bloggers weer boven water te halen. Over het resultaat kan ik oordelen (dat is minimaal), ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat zo’n groot bedrijf niet met enige inspanning meer gegevens boven water kan halen, of anders op een correcte wijze met de abonnees communiceert dat het allemaal niet lukt en welke tegemoetkoming men voor wil stellen.

    • Het lijkt mij wel dat Sanoma Media een inspanningsverplichting heeft. Maar hoe is dat vastgelegd en hoe kan getoetst worden of ze zich eraan houden. Dat lijkt me iets voor juristen.
      Van enige fatsoenlijke afwikkeling en compensatie voor de webloggers na het debacle hoeven we denk ik van Sanoma niets te verwachten.

      • Overigens heb ik hier: http://over.weblog.nl/nieuws/update-7-februari-2012/#comment-1652 de volgende reactie geplaatst op de LAATSTE UPDATE gedateerd 7 februari 2012 (!). van Danielle, op over.weblog.nl, daar waar volgens Leonard Bukenya. (zie https://uitwijkpost.wordpress.com/2012/03/12/antwoorden-van-sanoma/vraag en antwoord 10) vanaf 12 maart een bug-lijst gepubliceerd zou worden. Ik zie geen buglijst. maar weblogs eigen site is zo lekker ingewikkeld en dingen waar ze zelf minder gunstig uitkomen weten ze altijd goed weg te stoppen, dus misschien staat het ergens na tien doorklikken?
        Hier mijn reactie op over.weblog.nl:

        Wij houden je op de hoogte??
        Waar dan??

        Waar blijven jullie met je beloftes? Zie hier wat Leonard Bukenya antwoordde op de vragen van de delegatie bloggers begin maart:

        9. Hoe lang gaat dit nog duren en wat is het beoogde eindresultaat?

        Wij hebben op dit moment een lijst van rond de 40 grotere en kleinere bugs die opgelost worden. Doordat het importeren van de bestanden nu afgerond is kunnen we hier voortvarend mee aan de slag. Volgens de planning die afgegeven is door W3Edge moeten de laatste issues eind maart opgelost zijn. Via de helpdesk houden we jullie op de hoogte van de voortgang.

        10. Is het mogelijk een buglijst op Weblog.nl te zetten met de status van de vorderingen?

        Dat is zeker mogelijk. We zullen een lijst maken met bugs die wij opgelost hebben en de status vermelden van lopende tickets. Deze bug lijst zullen we met ingang van 12 maart publiceren op een pagina binnen ons weblog (over.weblog.nl).

        Zie voor de hele lijst: https://uitwijkpost.wordpress.com/2012/03/12/antwoorden-van-/

        Doen jullie nog iets aan de verminkte weblogs, of laten jullie het hierbij?

    • [“Ik neem aan dat Sanomedia een inspanningsverplichting heeft om het eigendom van de bloggers weer boven water te halen.”]

      Of Sanoma Media een juridische inspanningsverplichting heeft weet ik niet, maar zeker een gewone. Ik heb ruim voor de migratie ongerust gevraagd of mijn websites risico liepen en ze hebben me persoonlijk gegarandeerd dat er niets mee mis zou gaan en dat ze gewoon toegankelijk zouden blijven. Dat antwoord beschouw ik als een inspanningsverplichting om de boel net zo aan mij terug te geven als ik hem in hun host-handen achterliet.

      In de (huidige) algemene voorwaarden staat (punt 5.3) dat Sanoma Media niet aansprakelijk is, “tenzij de schade of kosten het gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid van Weblog.”

      Ik beschouw deze mislukte migratie als bewuste roekeloosheid en juristen die ik raadpleegde ook. Wordt vervolgd dus.
      http://www.weblog.nl/algemene-voorwaarden/

  14. Ik heb deze week de mededeling gehad “Helaas moeten we je melden dat het niet gaat lukken dit te herstellen. De bestanden zijn onherstelbaar beschadigd helaas”. Het gaat om het feit dat de reacties bij de verkeerde logjes staan. Er is me maandenlang beloofd dat dit probleem zou worden opgelost. Ik had een betaalde weblog en eigenlijk zou ik mijn geld terug moeten krijgen over al die jaren dat ik bij weblog zat. Ik gebruik mijn weblog ook voor mijn werk.

  15. 2800 blogs, deel foto’s weg, interne links weg, categorieën naar de filistijnen, externe links naar weblog foto’s en naar blogs werken niet meer. http://Www.gijss.weglog.nl is nu gijssterks.wordpress.com, die werkt wel alleen links etc in deel uit web-log.nl is ook naar z’n grootje, herstel aan hand van bezoekersstatistieken …
    Niet blij.
    Had 500 bezoekers /dag, nu 100 pageviews…

Bedankt voor je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s