De weblog migratie. Een jaar later….

Vorig jaar augustus zou Sanoma Media web-log migreren van het gebruikte Typepad naar WordPress. Het verbindingsstreepje zou daarbij verdwijnen, en weblog worden. Er kwam een nieuw logo. De migratie zou in één nacht plaatsvinden.

The day after the night before leek alles wonderwel goed te zijn gegaan. Onze weblogs zagen eruit als tevoren! Geen centje pijn. Webloggers slaakten een zucht van opluchting, want tevoren was aangegeven dat het uiterlijk van de weblogs wel aangepast zou moeten worden. Maar er wás niets veranderd! Klopte dat dan wel?

Nee, dat klopte niet. De zorgvuldig (?) voorbereide nachtelijke operatie was niet gelukt. En het lukte de dagen erna ook niet. En de weken, en de maanden … Hoe het verder allemaal is gegaan zal wel altijd in nevelen gehuld blijven want Sanoma was niet erg scheutig met informatie. Sanoma Media liet heel af en toe iets los. Naderhand bleek van die, meestal geruststellende, woorden niet veel te kloppen. Wie op het forum vragen stelde werd met een kluitje in het riet gestuurd of afgeblaft. Inmiddels stonden onze weblogs op zwart.

Ik zal, kan en wil het hele verloop van deze soap niet meer terughalen. Elders is het nog wel terug te lezen, zoals in deze pagina op dit weblog.

Dit weblog werd al snel in het leven geroepen. In eerste instantie om een podium te bieden aan mensen, webloggers, die dat op hun eigen weblog niet meer konden. Later werd het functioneel om de vele op drift geraakte webloggers, die uitweken naar een andere aanbieder, (in eerste instantie leek dat tijdelijk) met een link naar hun nieuwe weblogs in een lijst te zetten, zodat deze teruggevonden konden worden. En nog weer later bleek dit weblog goed dienst te doen om een gezamenlijk punt te hebben waar de boze, teleurgestelde en verdrietige webloggers zich konden uiten. Ook plaatste ik alle nieuws rondom de migratie.

In het voorjaar van dit jaar stelden we een delegatie samen van webloggers om een gesprek aan te gaan met Sanoma Media, dit nadat Leonard Bukenya als enige zijn gezicht durfde te laten zien en bereid was vragen te beantwoorden. Deze delegatie toog naar Amsterdam waar zij hartelijk werden ontvangen. Alle vragen werden beantwoord en hier gepubliceerd. Het bleek allemaal zinloos, want al gauw bleken veel toezeggingen niet waar gemaakt te kunnen worden.

We zijn een jaar verder. Wat is de situatie nu? Het komt er op neer dat de webloggers die de moed hadden bij weblog te blijven maar moeizaam kunnen bloggen. Veel foto’s zijn definitief tussen hemel en aarde beland en onvindbaar. De diakritische tekens staan nog steeds in alle weblogs, wat alle logs van vóór de ‘migratie’ onleesbaar maakt.

Het is allemaal al erg genoeg voor de vele webloggers, die hun ziel en zaligheid in hun weblog legde. Een persoonlijk logboek bijhielden, vaak al jaren. Een reisboek, een babyboek, een sportclubboek, een boek met interactief studiemateriaal……. Ze zijn het kwijt.

Als ik mijn wasmachine ter reparatie naar Miele stuur (stel dát), en ze zouden mijn wasmachine daar helemaal naar de filistijnen helpen, of zoek maken, dan zou ik verhaal kunnen halen. Ik zou een nieuwe wasmachine eisen en krijgen en een tegemoetkomen in de gemaakte kosten. Als Miele dit niet zou doen zou ik enige instanties inschakelen en mijn gelijk krijgen. Maar een wasmachine is niet te vergelijken met een weblog. Bij een weblog gaat het om onschatbare emotionele waarde.

Toch dacht Sanoma daar heel anders en veel gemakkelijker over. Ze waren zo edelmoedig om de gedupeerde webloggers een half jaar advertentievrij weblog aan te bieden. Ter compensatie. In een periode dat er überhaupt niet geblogd kon worden. Hoe gul!

Een mea culpa kwam er nooit. Er werd even iemand aan de computer gezet om e-mails te beantwoorden. De opdracht was: zet er zoveel mogelijk het woord ‘spijt’ in. Dan lijkt het net alsof we het ons echt wel aantrekken dat het zo is misgelopen.

Er zijn nog steeds mensen die al maanden wachten op een antwoord op hun brief aan Sanoma. Er zijn nog steeds mensen die hun geld nog moeten terugkrijgen. Het is één grote stilte bij Sanoma.

Sanoma heeft weblog om zeep geholpen. Zelf zitten ze daar niet mee. Ze beginnen wel weer een ander dingetje. Sanoma heeft de persoonlijke bezittingen van heel veel mensen om zeep geholpen. Daar zitten ze ook niet mee.

Sanoma Media, onthoud die naam. Zet ‘m in uw zwartboek.

Heeft u hier nog iets aan toe te voegen? Zet het hieronder in een reactie.

40 thoughts on “De weblog migratie. Een jaar later….

  1. Ik ben tot volle tevredenheid overgestapt op 7 september verleden jaar op wordpress en raad iedereen aan dat ook te doen…

    Mijn volkskrantblog (het vroegere weblog wat ik had op volkskrantblog) wat zou overgaan op http://www.voorzieners.web-log.nl is totaal verdwenen en kan slechts een gedeelte “terughalen” en kijk maar eens in de kop van mijn nieuwe wordpress-site

    Ook al zo raar dat Volkskrant opeens met dat weblog van ze ophield en zou samengaan met weblog en vreemde zaak wel eigenlijk en wat zat er achter??

    Ik heb nu een ander weblog dus op wordpress en heet http://www.voorzieners.wordpress.com en had juist gisteren meer als 5800 kijkers en wel leuk

    Mijn archief van het vroegere weblog is een puinhoop nu en zit vol met die rare tekens en dat hebben ze nooit en te nimmer goed kunnen krijgen.( zie op mijn site bij archief weblog)

    Als je eens kijkt op de periodes rond Augustus verleden in de archieven van weblog en wordpress van mijn site kun je zien dat ik dagen en weken heb gewacht tot ze een oplossing zouden vinden maar die is er tot op de dag van vandaag niet gekomen en zal er ook niet meer komen vrees ik en stap maar over naar WordPress en vergeet alsjeblieft die ellende van Weblog waar n.b. 400.000 webloggers de dupe van zijn geworden

  2. Ik ben na een week uitgeweken naar wordpress.com en daar bevalt het me wel. Ze doen daar geen gekke dingen, je kunt bloggen en heel veel andere zaken opslaan. Ik heb nog niet de behoefte om ergens voor te betalen maar dat hoeft ook niet, het blog is prima zoals het is.
    Ik hoop dat ooit, ooit Sanoma eens tot inkeer komt en zich ten opzichte van de gedupeerde bloggers uitlaat. Uitlaat in een vorm van sorry, van een vorm van compensatie, van een betaling.. maar ik ben bang dat dat een droom is en blijft.. jammer.. Maar inderdaad, als ik sanoma als uitgevende sie staan voor een tijdschrift of boek of iets anders, dan is het voor mij NEE !!! Ik wil niets meer met deze club te maken hebben of krijgen..

  3. Ach, de moderatie werd te lastig op VKblog plus dat het niet werd wat men verwachte. (dus extra moderatie). Anti-semieten, psychopaten, kladkunstenaars, alcoholisten, stalkers, etc.

    Afhandeling door VK is belachelijk, al helmaal door Sanoma daarna…..

    • Anti-semieten, psychopaten, kladkunstenaars, alcoholisten, stalkers, etc.
      Gut Pietje, heb je nu echt alles over jezelf opgeschreven, de termen kloppen wel, maar jouw rol vergeet je gemakshalve maar?

    • Dat zijn er maar een paar. En die zullen ook al vlot afhaken als ze genoeg krijgen van die reclame en die hulp nodig hebben van de helpdesk. Welke helpdesk? Juist!

  4. VKblog was in veel opzichten professioneler dan web-log en ze hebben dan ook techt de conclusie getrokken dat hun doelstellingen niet haalbaar waren.
    Web-log was onderdeel van een advertentieverkoper, waar ze heel goed wisten dat je overal mee wegkomt, als je groot bent en 90 % van de communicatie beheerst.
    Liegen, bedriegen, de grootste technische flaters, ze weten dat als het er op aankomt, de meeste mensen digibeet zijn en geen weerstand kunnen bieden aan het woord “gratis”.
    Mensen betalen weblog grif 120 euro per jaar voor een dienst die nog geen tientje waard is, omdat reclame hun enig bron van informatie is.

    • Zeker 90% van de gebruikers (45.000 bloggers) betaalde niets. Ongeveer 6% (circa 3000 bloggers) betaalde 18 euro per jaar (SMS-afkoop reclamebalk), 3% (circa 1500 bloggers) 30 euro per jaar en maar een 1% (circa 500 bloggers) had een multiuserabonnement van 89 euro per jaar. Een abonnement van 120 euro heb ik er niet gezien. Zelf blogde ik er net als die 90% gratis, omdat ik Ilse en later Sanoma niet vertrouwde met mijn bankgegevens. Dezelfde abonnementen kon je ook bij Typepad.nl nemen, maar dan was je 50 tot 100% meer kwijt. In het begin (5 jaar eerder) waren de web-log-prijzen marktconform, maar aan het eind zeker niet meer. In diezelfde tijd waren er ook NL’ers die direct een abonnement bij Typepad afnamen, die heb ik helemaal nooit begrepen.

      Opgeteld kom je boven op circa 50.000 bloggers uit, die 200.000 web-logs hadden. De andere 200.000 web-logs stonden al jaren droog of waren compleet leeg en werden niet meer gebruikt.

      WordPress.com, Blogspot en Tumblr zijn prima alternatieven. VKblog (wat ik een forum had genoemd) had haar gebruikers een exportbestand moeten verstrekken zodat ze bij Web-log, WordPress of bijvoorbeeld Blogspot terecht konden. En als ze wilden dat alleen Web-log alles over zou nemen of het voor hen zou regelen, dan had de Volkskrant hun spul online gelaten totdat Sanoma klaar was met het migreren. Naast het gekluns van Sanoma zou ik als ik een VKblogger was geweest ook zeker de Volkskrant voor hun deel verantwoordelijk hebben gehouden.

    • inderdaad buitengewoon leuk. Weet jij wie er aansprakelijk gesteld kan worden bij dit niet naleven van de wet? Is dat Sanoma of de blogeigenaar?

  5. In April heb ik er zelf voor het laatst over geblogged. http://ximaar.wordpress.com/2012/04/19/apr-19-weblog-nl-geeft-het-op/ Voor mij was toen al ruim duidelijk dat Sanoma zich verslikt heeft in dit fiasco en sinds die verslikking niet uit het dal weet te krabbelen. Onafhankelijke cijfers van Alexa.com tonen duidelijk aan dat Weblog.nl 80% minder bezoekers heeft dan voorheen. En die 20% die overgebleven is is te danken aan het feit dat voormalige bloggers hun oude rommel niet bij weblog.nl weghalen en zoekresultaten sturen daar dus zoekers naar toe. Voor dat weghalen moet je overigens flink moeite voor doen zoals het aanvragen van een nieuw wachtwoord en het verplastsen van alle foto’s. Dus doen veel mensen dit niet. Hadden ze dat wel gedaan, dan was het dataverkeer naar Weblog.nl echt gedecimeerd en daar lijkt nog steeds geen einde aan te komen. Het opstappen van Coen en instappen van Leonard heeft daar geen verandering in gebracht. Zelf denk ik nog steeds dat Sanoma dus ook met een enorme kat in de zak zit. Ze hebben die kat er wel zelf ingepropt. Toch zal het mij niet verwonderen als Sanoma dit avontuur aborteerd en dat de bloggers die daar nog zitten al hun moeite gestoken hebben in niets. Ik raad ze in elk geval aan om regelmatig een export te maken en op de eigen harde schijf op te slaan.

    • @ Knutselsmurf

      Volkskrantblog was een prachtlog en mij nog steeds een raadsel WAAROM ze er de brui aan hebben gegeven maar heb toch altijd het gevoel gehad dat er andere krachten “big brother” ? debet zijn aan het verdwijnen van die logs want hou de mensen dom en geef ze brood en spelen en als je ze teveel gaat vertellen kan dat de macht van Big Brother aantasten en sprekend bewijs is de arababische lente en dat mensen middels o.a internet en logs dingen hebben veranderd
      Met de way back machine heb ik nog een stukje Volkskrantblog kunnen vinden http://voorzieners.wordpress.com/2012/01/19/effe-snuffele-op-het-oude-volkskrantblog/

  6. Ik blijf de gang van zaken zeer frustrerend vinden. Ik heb de neiging om goed van vertrouwen te zijn als mensen naar mijn mening hun best doen. Dan hoeft het allemaal niet te lukken, als ik maar de overtuiging heb dat er sprake is van een goede inzet.
    Ik had een duur blog-abonnement genomen omdat ik mijn foto-albums gebruikte als naslagwerk voor andere zoekers. Zo werd het album over de veerponten erg veel geraadpleegd. Dat gold ook bijv. voor een album over Rügen (meer dan 50.000 kijkers). Daarnaast kon ik zo de irritante advertenties vermijden.
    Helaas is (zoals al eerder gemeld) meer dan 90% van de foto’s in mijn blog verdwenen en zijn alle veelbezochte foto-albums van de aardbodem verdwenen.
    Het zou kunnen zijn dat Sanoma Media daar helemaal niets aan kon doen. Dan zijn ze wel onhandig geweest en incapabel, maar dan is er nog geen sprake van onwil.
    Maar het feit dat geen enkele van mijn mails en brieven is beantwoord, dat getuigt van een klantonvriendelijkheid die ik in mijn inmiddels redelijk lange leeftijd nooit heb meegemaakt. Dat kom ik tegen in programma’s als Opgelicht en Da’s je goed recht. Kwaadwillende ondernemers die onderduiken als de grond hen te heet wordt onder de voeten.
    Inmiddels zie ik Sanoma Media als vergelijkbaar met de aannemer die ondanks mooie woorden zich niets van beloften aantrekt en met de noorderzon vertrekt, de autohandel die geen auto’s levert, maar mensen wel laat betalen, de verkoper van zonnige appartementen in een warm land die helemaal geen zonnige appartementen heeft gebouwd.
    Het is onbegrijpelijk dat een gerenommeerd bedrijf zich zó kan verlagen.
    Heren Ariëns en Bukenya, ik wacht dus nog steeds op antwoord.
    En graag ook mijn geld voor niet geleverde diensten terug!

    • De reeks van blunders maakt duidelijk dat Sanoma voor één cent op de eerste rang heeft willen zitten, en de migratie heeft laten doen door onprofessioneel en incapabel personeel en omgeving. Om maar een simpel voorbeeld te noemen: het niet correct afhandelen van de diacritische tekens in nog klunziger dan een beginnersfout…!!! In een professionele omgeving moet je dat m.i. voor al die blogs alsnog geautomatiseerd kunnen corrigeren in hooguit een paar dagen!

    • Ik ga komende week maar weer eens een mail sturen naar Bukenya. Hij heeft immers gezegd dat je antwoord krijgt?! Weliswaar niet wanneer, maar dat kan ik wel even vragen, of het nog dit jaar is, of volgend jaar.

  7. Was vergeten te melden dat ik de jurist gesproken heb.
    Je staat sterker wanneer je een groep achter je hebt staan, dat is niet het geval.
    Heb ook niet gezien dat Roberto al hetzelfde voorstel had gedaan.
    Zelf heb ik geen enkel nadeel ondervonden (wilde al stoppen met bloggen, voor de migratie heb ik een exportbestand gemaakt)
    Dan zou ik het alleen voor anderen doen, dat lijkt me geen goed idee.
    Excuses voor het late informeren.

  8. 7 september is het mijn verjaardag in die zin dat ik toen een weblog heb geopend bij WordPress en zit er dan een jaar zonder problemen op en zou alleen maar willen adviseren:
    VERGEET WEBLOG !!!!
    Heb er zoveel over geschreven en zie het maar als een verloren zaak!!!
    Ik zit nu op http://www.voorzieners.wordpress.com en dat was vroeger http://www.voorzieners.web-log.nl
    Ik had veel contact met medewerkers van Weblog zoals Melody en die vallen niks te verwijten en hebben steeds hun best gedaan me te helpen maar helaas ….
    Was hen ook niet meer te behappen als de directie het opgeeft
    Effe voor Melody
    Nog dank voor al je pogingen en dat meen ik echt maar hier was voor jou ook geen eer te behalen
    Groetjes
    Louis

    • Breek me de bek niet open over Melody. Zelden heb ik zulk onprofessioneel, dom en hufterig gedrag gezien bij een helpdesk/klantenservice. Voor haar was er geen eer te behalen, zelfs al was de migratie perfect verlopen. De migratie was nog maar nauwelijks van start gegaan of ze schoffeerde vragenstellers op een ongelooflijk debiele manier. Ik wil helemaal niemand persoonlijk verantwoordelijk stellen voor het fiasco, maar M. wel voor wijze waarop zij haar werk deed. En dat was erger dan erg.

      • Ik kan alleen maar positieve dingen zeggen over Melody en heb steeds aandacht besteed ook op wordpress log aan die ellende met weblog http://voorzieners.wordpress.com/2011/09/30/dag-39-komt-er-aan-coen/
        Wat had Melody kunnen doen vraag ik me af als de tegenwerking uit Amerika maar aan bleef houden en dan sta je als helpdesk-medewerker toch tegen de muur? Reken maar het voor Melody ook een stressvolle tijd is geweest en m.i. niet terecht haar zo aan te vallen Margo..

        • Een helpdeskmedewerker moet voor de klant communiceren tussen de klant en de experts, de techneuten. Dat zij zelf niets kon snap ik. Wat zij wel moest doen is de klanten fatsoenlijk antwoord geven. Dat deed ze niet. Ze was totaal onprofessioneel bezig, alsof ze op Facebook zat te reageren. Ik heb zelf jarenlang klantenservice/helpdeskmedewerker geweest voor een groot telecommunicatiebedrijf en ik kan je zeggen dat ik totaal verbijsterd was als ik haar reacties op het forum las. Dat zij niet per direct de laan uit werd gestuurd was ook een grote fout en tekenend voor de houding van Sanoma naar z’n klanten: daar zetten we een huisvrouwtje op die voor een paar duiten achter de pc wil gaan zitten.
          Een stressvolle tijd was het voor iedereen, als je daar niet mee om kan gaan moet je überhaupt niet met klanten omgaan, met mensen. Maar genoeg woorden zijn er al vuilgemaakt aan die M., we laten het hierbij.

          • Ik heb ook bezwaar tegen het woord “huisvrouwtje”. Je wekt hiermee de suggestie dat huisvrouwen dom zijn en niets kunnen.

          • Ik had nu niet bepaald de indruk met een onbekwaam huisvrouwtje te maken te hebben en denk dat je dat fout ziet Margo. Geef het je te doen zoveel duizenden kwaaie webloggers te woord te staan en vind dat ze het nog lang heeft uitgehouden. Het hele gedoe, voorzover ik het heb kunnen volgen, in ontstaan uit de tegenwerking van andere partijen en heb al eerder gezegd dat ik de indruk heb dat Big Brother op de achtergrond aan de touwtjes trekt en kritische webloggers op deze wijze de bek snoert. Dat rare verhaal van het “overnemen” van het volkskrantblog door Weblog heeft me altijd al bevreemd en waren ook daar al veel bloggers de dupe. Maar goed laten we er verder maar over zwijgen en niemand heeft gewild zoals het gegaan is toch?

  9. De ‘werkwijze’ van Sanoma Media is: niet reageren. Men hoopt daarmee dat de klachten vanzelf verdwijnen. omdat mensen de moed opgeven. In de psychologie heet dat: uitdoven.
    Zelf heb ik nog steeds geen antwoord gehad op brieven en mijn mails. Nu staat er inderdaad ook geen termijn in de reactie van Leonard: er staat alleen dat ik antwoord krijg, maar hoe lang dat gaat duren?

Bedankt voor je reactie.

