Verwijder je oude weblog.nl nog niet! + UPDATE

Artmus schreef het volgende op haar weblog, en ik neem het hier graag over, evenals mijn reactie daarop:

‘Beste medeloggers.

Onlangs kwam er bericht van Sanoma media dat zij WEBLOG.NL , waar ik voorheen mijn weblog had , over gaan doen aan WordPress.

Geen centje pijn dacht ik …….immers ik heb alles al een paar jaar geleden naar WordPress.com geëxporteerd…wat kan mijn gebeuren.

In mijn overmoed heb in de afgelopen week mijn oude weblog bij Sanoma verwijderd…ik hoefde dat gebeuren immers niet af te wachten.

Nou…..het tegendeel bleek waar te zijn.

Opeens ben ik foto`s kwijt…..en wat bleek……..lang niet alle bestanden zijn destijds keurig mee verhuisd.

Dat kan er na alles wat er gebeurd is nog wel even bij.

Ik ga nog een heleboel werk krijgen aan mijn blog.

Wat ik vind van Sanoma ?

%#%$&^%^&&^$##$#’

Mijn reactie:

Het was geen goed idee je oude weblog te verwijderen. In je nieuwe weblog werden de foto’s getoond omdat ze doorgelinkt werden vanuit je oude weblog. Oude weblog weg, foto’s weg. Wij, bij Uitwijkpost, hebben daar verschillende keren voor gewaarschuwd. Wat wel in je export komt zijn de teksten. Grafische bestanden, zoals foto’s dus niet. Ik ben er zelf ook ingestonken een tijd geleden met het waslijntjes weblog. Om toch weer een waarschuwing uit te sturen neem ik je tekst hier even over op Uitwijkpost.
En dat geld, daar moet je achtereen blijven zitten, al was het één euro, je hebt betaald voor niet verleende diensten! Laat weten als je het terug hebt ontvangen, anders ga ik er werk van maken,

Dus, verwijder geen weblog waar foto’s instaan die je niet zo maar even in een middagje kunt terugplaatsen. Hoe weblog.nl dat gaat oplossen? Geen idee.

Krijg je nog geld terug van Sanoma, laat het weten, nu Sanoma straks klaar is met weblog.nl, mag ze schoon schip gaan maken en alle abonnementsgelden voor dat rampzalige jaar na de mislukte migratie terug betalen.

-Margo-

UPDATE:
27012013

ik ben net terug van vakantie en heb Leonard Bukenya in een e-mail bedankt voor zijn informatie. Verder heb ik er het volgende aan toegevoegd:

Een aantal mensen maakt zich nu zorgen of de grafische bestanden, de foto’s vooral, wel meekomen in de export en de import in WordPress. De foto’s die nu in het nieuwe (of al langer bestaande) WordPress blog staan, staan er omdat ze zijn doorgelinkt vanuit weblog.nl. Zodra deze blogs uit de lucht verdwijnen, is de doorlink er niet meer en zijn de foto’s uit het weblog verdwenen. Er zijn natuurlijk weblogs die vooral uit foto’s bestaan, dit zou betekenen dat het weblog na ex- en import volkomen zinloos wordt. Het handmatig terugplaatsen van deze foto’s is monnikenwerk en dus ondoenlijk.

Ik zou je daarom willen vragen hier navraag over te doen bij het communicatieteam en de technici, en er vooral op aan te dringen dat dit wel goed wordt geregeld. Ik hoor graag een geruststellend antwoord.

UPDATE 2:
28012012

Dwarsbongel kon niet vinden waar je kunt aanvinken of je je grafische bestanden wilt mee exporteren. Ik heb Knutselsmurf ernaar gevraagd en per omgaande kwam het antwoord:

20130129-004527.jpg

22 thoughts on “Verwijder je oude weblog.nl nog niet! + UPDATE

  1. Om te controleren of je foto’s ook inderdaad gehost worden op wordpress.com, klik je rechts op de afbeelding en dan kies je voor “open image in new tab”, of de nederlandse versie van die woorden. Dan kijk je in de adresbalk bij het browservenster dat het plaatje toont, en daar moet dan een URL staan met wordpress.com er in. Staat er weblog.nl, dan is het foute boel.

    Het import-script dat wordpress.com tegenwoordig hanteert, haalt de foto’s automatisch over, ( als je het aangevinkt had !!! ) maar je moet er altijd zelf bovenop zitten. Je bent geen patient op een operatietafel.

    Bij VKblog hadden we dat probleem natuurlijk ook, de Volkskrant hanteerde ook nog eens meerdere URL’s (vkblog.nl, volkskrant.nl, etc. ) , ik heb het gelukkig op tijd gezien.

        • Maar is er nu iemand die me kan vertellen WAT ik WAAR moet aanvinken om afbeeldingen te transfereren van weblog naar wordpress? Ik heb er de hele dag naar gezocht, maar kan er nergens iets over vinden…

          • Ik heb Knutselsmurf even gemaild met je vraag Dwarsbongel. Ik heb zelf geen idee namelijk.

            En er kwam al vlot antwoord van Knutselmurf die ik je heb doorgemaild en ook even in een update in de post zet!

          • Dank jullie, maar ik heb aan de hand van de aangeklikte items geprobeerd hetzelfde beeld te krijgen, maar dat lukt me niet. Na IMPORT krijg ik een keuzemogelijkheid, waaronder importeren van WordPress-exports. Als ik die aanklik, kan ik alleen naar een bestand bladeren en importeren. Geen keuze zoals in het plaatje.
            Moet je daarvoor misschien de PRO-versie hebben, die steeds als Upgrade bovenin het scherm aangeboden staat? Ik las dat dat $99 per jaar kost, dan kunnen we dat wel vergeten, past niet in ons budget.

            Knutselsmurf:
            Nee, die pro versie heeft iets te maken met meer opslagruimte en zo bij wordpress.com. Er is maar 1 versie van de software.
            Je kiest inderdaad voor het importeren van een wordpress bestand, want weblog.nl werkt ook met wordpress software.
            Pas als je een bestand gekozen hebt om te uploaden, kun je de vraag verwachten wat er met de inhoud van het bestand gedaan moet worden.

            Het is best mogelijk dat het bij wordpress.com allemaal wat langer duurt of er een beetje anders uitziet.

          • Hier een schermprintje van wat ik zie. Het lijkt er op dat bij WordPress.com die media-importeer-optie niet wordt aangeboden:

          • Dank voor je inspanningen Knutsel, maar ik loop nog steeds vast. Ik heb het exportbestand eerst in OpenOffice-Writer gecorrigeerd vwb diacritische tekens naar correcte HTML-character codes, daarna het nieuwe blog weer helemaal leeg gemaakt en het nu gecorrigeerde exportbestand opnieuw geïmporteerd.
            Na het selecteren van het ex/importbestand (zie schermbeeld Ximaar) kreeg ik inderdaad in het volgende scherm nu de vraag om het bestand toe te wijzen aan een auteur, maar ik kon geen vinkje zetten in wat voor vakje dan ook, laat staan om ook foto’s te importeren. In goed vertrouwen dus maar toestemming gegeven om te importeren. Daarna kwam een scherm met niets meer dan de tekst “WordPress importeren”, zonder enige vorm van voortgangsmelding.
            Na een hele tijd dom naar dat scherm staren, en nog een tijdje TV-kijken heb ik via een tweede login maar eens gekeken of er berichten in het blog stonden.
            Alle berichten leken er te staan, zonder dat er in het import-scherm ook maar IETS veranderd was.
            De diacritische tekens lijken nu correct, maar de foto’s staan nog steeds bij web@#$!log.nl…

          • PS: ik heb screenshots gemaakt, maar mijn FTP-instellingen zijn nog zoek na een crash en herinstallatie, een paar weken geleden…

  2. Ik ben daar ook ingetrapt; na het exporteren van mijn weblog twee maanden nadat de problemen begonnen, heb ik de boel daar verwijderd. Ik ben nog steeds bezig om de foto’s terug te plaatsen. Een heidens karwei!

  3. Mijn exportbestand vanaf weblog.nl van eind december 2012 heeft wél alle foto’s meegenomen naar WordPress. Die foto’s staan ook gewoon in mijn bibliotheek binnen WordPress.

    Wat ik wel moet herstellen zijn alle interne links naar oudere berichten (en dat zijn er veel in mijn geval, meerdere links per bericht).

    Foto’s gaan nu dus wel mee als je de hele file exporteert.

    Bedankt Diana. Ik ben pas echt gerust als Leonard aangeeft dat dit in alle gevallen gebeurt.
    Margo

  4. Net als Dwarsbongel zie ik ook nergens onder import dat wat Knutselsmurf laat zien. Weet iemand wat het probleem is of beter: hoe je dit probleem op kunt lossen?

    • Ik heb het gevraagd aan weblog.nl. De reactie was: nog maar eens proberen om te importeren. Resultaat was gelijk aan de eerste poging. Vreemd genoeg zijn een aantal fotos wel met het wordpressadres aanwezig, andere fotos staan er met het weblog.nl adres. Ik kom dan terug op mijn weblog.nl blog 😦

  5. Wanneer je bij importeren een WordPress bestand aanvinkt is dat precies wat er zal gebeuren: WordPress importeert een WordPress bestand. Wanneer daarna de foto’s nog steeds het Weblog adres hebben kan dit betekenen dat ze niet tot WordPress behoren.

    Bij de migratie naar WordPress heeft Weblog.nl de foto’s niet meegenomen omdat zij deze niet in hun bezit hadden. Maanden later hebben ze onze foto’s ingevoegd maar mogelijk niet in WordPress formaat.

    In dat geval zou je bij de tweede import misschien Typepad bestand moeten aanvinken. Ik heb geen verstand van deze dingen en weet niet of dit zal werken en omdat mijn blog geen foto’s had kan ik dit ook niet controleren. Maar miogelijk lukt de import van de foto’s op deze manier wel.

  6. Ik heb ook even contact opgenomen met Maarten Keizer.
    Ik mailde hem:

    Ik las op weblog helpdesk dat je mensen op weg helpt bij het exporteren van hun weblog, en het compleet importeren naar WordPress.

    Ik beheer de Uitwijkpost (www.uitwijkpost.wordpress.com) en plaats daar al vanaf het begin van de rampzalige migratie alle berichten van weblog. Uit de reacties blijkt dat er veel onduidelijkheid is over de ex- en import van AFBEELDINGEN. Ik heb al contact gehad met Leonard Bukenya en hij geeft aan dat het wel moet lukken maar dat de server (weer) overbelast is.

    Ik zou het fijn vinden, en met mij vele gedupeerde voormalig web-loggers, als je wat informatie zou geven en reageren op de vragen die daar komen. Ik kan zelf niet meer inloggen bij de helpdesk van weblog, nieuw wachtwoord aangevraagd, maar die komt gewoon niet. Ik kan daar dus ook niet reageren op berichten en reacties. Ik denk dat ik de enige niet ben.

    Ik hoor graag van je!

    Zijn reactie:

    Hallo,

    Ik ben inderdaad begonnen met mensen helpen, maar liep tegen dezelfde problemen aan als de gebruikers. Er wordt gewerkt aan een oplossing door de ontwikkelaars van WordPress. Verder kan ik hier niet zoveel over zeggen.

    Wat ik nog wel even kwijt wil is dat ik een tool aan het bouwen ben die het mogelijk maakt om aan de hand van je eigen XML bestand al je media te downloaden naar je computer. Als je hier geïnteresseerden voor hebt dan hoor ik dat graag.

    Groeten,
    Maarten

    Het vette deel is door mij benadrukt. Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in het downloaden van je mediabestanden naar je eigen harde schijf, laat het even weten.

  7. Hey guys,

    ik ben net 4 uur bezig geweest al m’n categories en tags te herstellen maar kwam er net achter dat de meeste van de foto’s in die posts terug linken naar weblog.nl … dat zit me niet echt lekker.
    Ik heb ’n ticket geopend bij weblog.nl maar….Zijn er al updates?

Bedankt voor je reactie.

