Bericht van Bukenya over porteren grafische bestanden

Onderstaande mail ontving ik vanmiddag van Leonard Bukenya. Dit naar aanleiding van mijn vraag aan hem hoe we de foto’s en andere grafische bestanden importeren in onze nieuwe (of reeds bestaande) WordPress weblogs:

Beste Margo,

Dit probleem is bij ons bekend. In de meeste gevallen verlopen de exports zonder problemen, maar op momenten dat de server zwaar belast is worden niet alle mediabestanden geïmporteerd in WordPress.com. Er wordt samen met WordPress.com gezocht naar een oplossing voor dit probleem.

Gebruikers kunnen zelf controleren of de import in WordPress.com goed is gegaan, door te controleren of alle mediabestanden in de mediabibliotheek staan. Mocht de mediabibliotheek na het importeren van het exportbestand niet compleet zijn, dan adviseren we gebruikers van Weblog.nl om hun exportbestand opnieuw aan te vragen en het bestand nogmaals te importeren in WordPress.com en dan bij voorkeur op een rustig moment van de dag (bijvoorbeeld later op de avond). Dit geldt ook voor gebruikers die reeds verhuisd zijn naar WordPress.com en waarbij hun mediabibliotheek niet compleet is.

Mochten gebruikers alsnog problemen hebben met het importeren van hun weblog in WordPress.com, dan helpt de klantenservice van WordPress.com hen graag verder: support@wordpress.com.
Met vriendelijke groet,

Leonard Bukenya

20 thoughts on “Bericht van Bukenya over porteren grafische bestanden

  1. De exportbestanden die ons worden toegestuurd zijn waardeloos, op het moment dat we dit ontdekken bestaat Weblog.nl niet meer.
    (ik weet dit niet zeker daarom heb ik een IT-er een mail gestuurd maar heb nog geen antwoord)

  2. Het is telkens weblog.nl dat de problemen veroorzaakt. De makers van wordpress.com zijn de helden. Zij hebben de software gemaakt, zij kunnen aan hun kant elk probleem in 10 minuten oplossen. Overbelasting van de servers aan de kant van weblog.nl is de oorzaak van de problemen, en dat is het vanaf het begin geweest. Vandaar hun eeuwige : probeer het later nog eens, als het wat rustiger is. Als ze nu eens 1 keer een grafiekje publiceerden, dan zag je waarschijnlijk dat je tot erg laat op moet blijven om dat rustige moment mee te maken.

    • Hoeveel mensen zouden er dan gelijktijdig moeten zijn ingelogd om die overbelasting te veroorzaken? Wat zijn dat voor servers dan? Zoveel mensen zijn er toch niet meer die nu nog een export aanvragen?

      • Toen het VKblog ging sluiten verwachtte iedereen dat de servers nu wel zouden bezwijken onder de massale toeloop van mensen die alles gingen downloaden. Er gebeurde niets. Weblog.nl zakte een dag na de migratie al door zijn knieen, omdat het niet berekend was op wat voor load dan ook. Exporteren kost meer dan gewoon kijken. Daarom hadden ze ook al die noodgreep waarbij je niet zelf een exportmoment kon kiezen. Nu hebben ze dezelfde problemen, omdat ze geen invloed hebben op de media imports door wordpress.com. Het zal er wel op neerkomen dat wordpress.com de snelheid moet temperen, omdat weblog.nl het niet aan kan.

  3. Het is wel mogelijk te importeren bij blogspot.com, maar ze helpen je er niet bij, het is moeilijk en het resultaat is slechter dan bij wordpress.com. Het grootste probleem vormen de afbeeldingen. Bij wordpress.com worden die opgeslagen bij je blog. Bij blogspot worden ze opgeslagen in Picasa, en moet je zelf de link naar de afbeelding in je tekst plakken. Je zal maar 5 jaar geblogd hebben…. Ik zou ze links laten liggen, want als je ooit je blog weer wil exporteren, loop je tegen dezelfde moeilijkheden aan. Bij wordpress.com is exporteren pijnloos.

      • Knutselsmurf, weet jij hoe ik alsnog bij die instelling kan komen om de afbeeldingen etc. kan komen? Ik heb het blog leeggemaakt (niet gedelete, maar alle berichten verwijderd), en opnieuw geïmporteerd, maar ik kwam de instelling die je aangegeven had niet tegen, nadat ik de export/import-file geselecteerd had. De afbeeldingen staan dus nog steeds bij weblog.nl, heb ik gecontroleerd.

        Ik heb de indruk dat Bukenya ook het bestaan van dat “vinkje” niet weet, en vraag me af of hij technicus is of (damage-control-)manager.

        In de exportfile had ik met mijn tekstverwerker (OpenOffice/Writer) de diacritische tekens vervangen door correcte HTML-codes, en dat lijkt nu goed te zijn.
        Hoe de interne links moeten zijn weet ik nog niet, dus dat zal ik later moeten doen.
        Inderdaad, we hebben samen 4 blogs die allemaal begonnen zijn in februari 2005 en gestrand zijn in augustus 2011, dat is 4 maal 6 1/2 jaar bloggen dus, waarvan 2 dagelijks…

        • Ik begreep van Ximaar dat ‘het vinkje’ niet terug te vinden is in WordPress.com blogs. (Zie zijn reactie in de post hieronder) Deze optie wordt dus niet aangeboden. Knutselsmurf heeft deze waarschijnlijk in een weblog onder eigen domein werkend onder WordPress.org gezien. Iedereen die overstapt(e) van weblog.nl naar WordPress.com heeft deze mogelijkheid dus niet.
          Maar volgens Bukenya zouden alle bestanden (dus inclusief foto’s) in een WordPress.com blog geïmporteerd moeten kunnen worden. En wordt er samen met WP.com gezocht naar een oplossing voor het probleem dat dit niet gebeurt. Nu maar hopen dat die komt voor 1 maart, de datum dat alle weblog.nl blogs worden geruimd.

          • @Dwarsbongel en Margo: Maar daaronder had ik nog een reactie geplaatst, dat exporteren van WP (Weblog.nl) en WP (WordPress.com) tegenwoordig automatische de mediabestanden als foto’s meeverhuizen. (Is dus verbeterd in de laatste maanden.) Om dat te kunnen moet tijdens het importeren bij WordPress.com wel de server van weblog.nl in de lucht en toegankelijk zijn.

        • Beste dwarsbongel,

          omdat het er op lijkt dat ook ik mijn blog nóg een keer moet importeren vroeg ik me af of je ’n tip hebt voor het repareren van de diacritische tekens. Mijn blog staat ook bol van de fouten en weblog.nl blijft maar zeggen dat ze ’t gefixt hebben terwijl het duidelijk is dat dit niet het geval is, dus als ik alles nog een keer moet importeren en repareren doe ik ’t dit keer liever goed.

  4. Zoals ik al eerder meldde, zijn mijn fotobestanden vanaf weblog.nl allemaal in mijn bibliotheek bij WordPress gekomen. Ik heb wel op een rustig moment (d.w.z. Tweede Kerstdag) geïmporteerd in WordPress.
    Wat wel is misgegaan zijn de instellingen van de foto’s (links/rechts) en de interne links naar eerdere berichten zijn weg. Dat ben ik nog aan het herstellen.
    Hoe dan ook, sinds de overstap naar WordPress is mijn bezoekersaantal met ruim 50% gestegen en kunnen mijn lezers eindelijk weer reageren op berichten. Het aantal reacties is dus ook veel hoger.

  5. @Ximaar: Wanneer de server de oorzaak is bij het importeren waarom moeten we dan een nieuw exportbestand aanvragen wanneer bij de eerste keer importeren de foto’s niet meegaan?

    • @Betsie: Zoals je inmiddels mag bedenken zeurt Sanoma nog altijd regelmatig. Media wordt niet opgeslagen in het export bestand, maar wordt tijdens het importeren door WordPress.com automatisch van de juiste plek opgehaald. Daarom moet de server van Sanoma draaien/bereikbaar zijn tijdens het impoteren door WordPress.com. Deze manier werkt dus alleen bij WordPress.com en niet bij andere blogdiensten. Een andere voorwaarde is dat de informatie afkomstig moet zijn van een weblog waar WordPress op wordt gebruikt. Sanoma doet dat en dat zou dus geen probleem moeten zijn.

  6. Och mensen, wat een droefenis allemaal. Door jullie berichten (zeer behulpzaam) kwam ik er ook achter dat mijn foto’s via de weblog.nl gingen. Ben nu uren bezig geweest om alle berichten te verwijderen en opnieuw te importeren. Deze import was nog beroerder dan de eerste keer want ik miste nu van alles, dus heb ik alles maar via herstellen teruggezet en ga het later nog maar eens proberen. Dat vinkje om attachments mee te importeren kon ik idd ook niet vinden.

  7. Antwoord van de IT-er: Maarten Keizer schreef dat de exportbestanden niet waardeloos zijn, hier staat alle data in behalve de media zelf. Deze wordt niet altijd goed gedownload. Oplossing nog eens proberen. Maar na 3x importeren ontstaat er een ander probleem. Om dat probleem op te lossen is het ontwikkel team van WordPress bezig hun importeermodule aan te passen met als doel deze beter te laten werken. Volgende week zal Weblog.nl ons hierover berichten, aldus Maarten

  8. Dat verhaal over “rustige momenten” om te goed te importeren roept bij mij alleen maar vragen op: welk moment gaat het #@$*! dan wel goed? Ik heb het verspreid over een week al zo vaak geprobeerd.
    Inmiddels probeer ik steeds in te loggen op onze oude weblog.nl blogs, maar krijg steeds de mededeling: “Sorry, de pagina is niet gevonden, probeer het met Zoeken”, terwijl ik zeker weet dat ik de correcte inloggegevens aanbiedt.
    Hoe moet ik controleren of de mediabibliotheek “compleet” is, als ik de mediabibliotheek bij weblog.nl niet kan vergelijken met die bij wordpress, omdat ik niet kan inloggen?
    Binnen een maand is alles onbereikbaar!
    En dat voor 4 keer 6 1/2 jaar bloggen, terwijl nu, op het moment dat ik dit schrijf, Sanoma nog steeds ronkend reclame maakt voor weblog.nl om adverteerders te lokken: juist de gratis bloggers worden blijkbaar gezien als een geweldige economische waarde. Betalende bloggers weigeren immers advertenties? Zie: http://www.sanomamedia.nl/merken/artikel/weblognl/digital/merk-profiel/
    Voor ons 4 keer 6 1/2 jaar werk naar de kloten…

  9. Media niet in bestand, na 3x importeren nieuw exportbestand aanvragen, niet in kunnen loggen, geen rustig moment te bekennen…….
    Leuk! 😦 😦

Bedankt voor je reactie.

