Laatste oproep voor ex-webloggers

Onderstaand bericht ontving ik vandaag per e-mail:

Als deze e-mail niet goed wordt weergegeven klik dan hier voor de online versie.
Voeg info@service.weblog.nl toe als veilige afzender, dan werken de linkjes meteen.

Beste Weblog gebruiker,

Op 17 januari 2013 en in de week van 4 februari hebben we je een email gestuurd om je te laten weten dat Weblog.nl per 1 maart 2013 zal worden overgedragen aan WordPress.com. Inmiddels hebben veel Weblog gebruikers de overstap naar WordPress.com succesvol afgerond. Bij de meeste Webloggers verliep dit proces probleemloos. Om ook jouw export zo makkelijk mogelijk te laten verlopen, vermelden we in deze mail de antwoorden op de meeste gestelde vragen.

Heb je je Weblog inmiddels geëxporteerd?
Heb je je Weblog inmiddels succesvol geëxporteerd? Controleer dan voor de zekerheid of de mediabestanden in je nieuwe mediabibliotheek (bij WordPress.com of bij een andere blog-aanbieder) ook daadwerkelijk zijn meegekomen. Dit kun je doen door te controleren of het aantal mediabestanden in je nieuwe mediabibliotheek gelijk is aan het aantal in je oorspronkelijke mediabibliotheek van je weblog. Mediabestanden moeten overgezet worden naar je nieuwe blogaanbieder omdat Weblog.nl na 1 maart 2013 niet meer bereikbaar is. De mediabibliotheek van je nieuwe blog op WordPress.com kan je vinden onder het tabje Media in het dashboard. Is het aantal mediabestanden in je nieuwe mediabibliotheek niet gelijk aan het aantal bestanden in je oorspronkelijke mediabibliotheek? Stuur dan een mail naar info@problogger.nl en vermeld daarbij je weblognaam, zodat we dit probleem voor je op kunnen lossen.

Heb je jouw Weblog nog niet geëxporteerd?
Start zo snel mogelijk! Zorg dat je uiterlijk 24 februari een export maakt van Weblog. Door het enorme aantal exports is het erg druk en kan het wel enkele dagen duren voordat de export link in je mail verschijnt. Het is aan te raden om ruim voor 1 maart klaar te zijn, zodat eventuele problemen nog voor die tijd door de Helpdesk opgelost kunnen worden.

Hoe exporteer ik mijn blog?
Het exporteren van je weblog is mogelijk via de Weblog exportfunctie. Deze functie kan je vinden in je Dashboard onder het tabje Extra. Klik hier voor stap-voor-stap instructies hoe je je blog kunt exporteren uit Weblog.nl en vervolgens kunt importeren in WordPress.com. De link naar je export bestand krijg je per mail toegestuurd. Controleer dus vooraf of het emailadres wat aan je weblog gekoppeld is klopt in je Dashboard onder het tabje Instellingen en het subtabje Algemeen. Wijzigingen die je ná de export op je Weblog maakt zullen niet in je export bestand worden meegenomen.

Van 1 t/m 31 maart 2013 maken we een backup en is Weblog niet bereikbaar
Gedurende de maand maart wordt er een back-up gemaakt van alle weblogs en is de Weblog database niet beschikbaar. De helpdesk is wel bereikbaar, dus je kunt je vragen zoals gebruikelijk via het ticketsysteem blijven stellen. Begin april nemen we contact met je op om je zo snel mogelijk verder te helpen.

Staan er na 1 maart beelden op zwart in je in je nieuwe blog?
Het kan zijn dat er na 1 maart a.s. beelden op zwart staan in je in je nieuwe blog. In dat geval verwijzen de URLs voor de mediabestanden vanuit je nieuwe blog nog naar de oude Weblog locatie. Na 1 april kunnen we je hiermee helpen, zodra de back-up die we in maart maken is afgerond. Er zijn geen bestanden verdwenen, we kunnen er alleen tijdelijk niet bij. Neem contact op met de Helpdesk en laat weten op welk email adres we je kunnen bereiken. Begin april krijg je van ons bericht.

Vragen?
Heb je problemen met het exporteren van je weblog, neem dan contact op met de Helpdesk. We helpen je graag. Ook met andere vragen kan je bij de Helpdesk terecht.

Met vriendelijke groet,
Het Weblogteam

MEEST GESTELDE VRAGEN:

De mediabibliotheek is niet compleet in mijn nieuwe blog op WordPress.com
Als de mediabibliotheek in je nieuwe blog niet compleet is, dan is er iets mis gegaan bij het exporteren van je weblog naar WordPress.com. In dit geval is het noodzakelijk om opnieuw een exportbestand aan te vragen bij Weblog.nl en deze opnieuw te importeren in je nieuwe blog bij WordPress.com. Doe dit op een rustig moment van de dag, bijvoorbeeld later in de avond. Lukt een tweede poging ook niet? Stuur in dat geval een mailtje naar info@problogger.nl en je wordt verder geholpen.

Mijn Weblog is te groot om te exporteren
Als je een exportbestand hebt dat groter is dan 15MB, dan kan je zelf geen export maken, maar doen wij dat voor je. Neem contact op met de Helpdesk en wij sturen je een link naar je export bestand. Upload dit bestand naar http://wetransfer.com of http://www.2shared.com/. Stuur vervolgens de download link van dit bestand naar support@wordpress.com en WordPress.com zal het bestand voor jou in je WordPress.com blog importeren.

De export is wel gelukt, maar het importeren lukt niet
Als het niet lukt om je weblog te importeren in WordPress.com neem dan contact op met support@wordpress.com. WordPress.com zal je dan helpen om je weblog te importeren in je nieuwe blog op WordPress.com.

Ik heb nog steeds geen export link in mijn mail ontvangen
Controleer goed of het juiste mailadres gekoppeld is aan jouw weblog. Je kunt dit controleren door in je Dashboard te gaan naar het tabje Instellingen en Algemeen. Staat hier het juiste emailadres vermeld? Controleer dan of de mail niet terecht is gekomen in de spambox van je emailaccount. Is het juiste mailadres gekoppeld aan je weblog en heb je ook geen mail in de spambox van jouw emailaccount? Neem dan contact op met de Helpdesk. De Helpdesk zal dan het exportbestand handmatig naar je mailen.

Het wijzigen van het email adres in mijn Weblog lukt niet
Lukt het niet om je emailadres te wijzigen in het beheer van je weblog, of ontvang je de bevestigingsmail maar niet? Neem dan contact op met de Helpdesk. De Helpdesk zal het emailadres van je weblog handmatig wijzigen.

20 thoughts on “Laatste oproep voor ex-webloggers

  1. Hoe kan ik nog vertrouwen hebben in de klungels van weblog.nl, na de zowel technische als sociale wanprestaties?
    Na een aantal slechte ervaringen heb ik niet meer de moed om de “helpdesk” van de eeuwige Sanoma-jachtvelden te benaderen.
    Ik denk dat ik zoveel mogelijk materiaal gered heb (afbeeldingen via Maarten), maar amateuristisch verklootte “special characters”, te weinig, of zelfs teveel (!) afbeeldingen na import, en niet of slecht gekoppeld aan berichten.
    Ja, ook na meerdere ex/importpogingen, ook midden in de nacht, “op rustige uren”, waarbij ik tevoren steeds de vorige, niet kloppende imports had verwijderd…
    En om nou bijna 6000 berichten op 4 blogs gedurende ruim 6 jaar met de hand te corrigeren, ik ben geen monnik…

    • Afgelopen zondag is er een nieuwe versie van de WordPress importeer functie gelanceerd, hiermee zou het veel beter moeten gaan. Enige nadeel is dat je (meestal) een schone/lege blog nodig hebt.

      Maak anders een nieuwe blog aan en importeer je XML, kijken wat er gebeurt 🙂

      • Ik mis de meeste afbeeldingen van mijn fotoblog ‘balkonsmetwasgoed’, van de periode dat ik nog bij web-log blogde.
        Ik heb ook een nieuw test-WP blog aangemaakt en ge-ex- en- importeerd.
        Omdat ik foto’s van anderen plaatste ben ik nauwkeurig te werk gegaan en heb alle foto’s gerubriceerd op m’n harde schijf staan. Toch is het een monnikenwerk om al die foto’s op de juiste plek terug te plaatsen. Desondanks doe ik dat nog liever dan me wezenloos te ergeren aan Sanoma/weblog. Ik heb geen zin daarvan afhankelijk te zijn. Het lukt me niet eens een nieuw wachtwoord te ontvangen om op hun site in te loggen en vragen te stellen. Ik heb er geen zin meer in. Liever meer werk dan ergernis.
        Maar als je de foto’s zelf niet meer hebt is dat iets anders, en wat moet je dan?
        Daarom aan iedereen het advies: maak een kopie van ieder logje, onder datum, INCLUSIEF afbeelding en sla dat ergens veilig op je eigen harde schijf op. Dat is de enige veilige methode om niets definitief kwijt te raken.

  2. Gelukkig heb ik mijn weblog vorig jaar al verplaatst naar mijn wordpress blog. Maar ik log regelmatig in op weblog.nl (als dat die dag mogelijk is dan hé) maar mijn blog daar is ineens niet meer beschikbaar. Vreemd, het is toch nog geen 1 maart…???
    Nou ja, einde hoofdstuk, lekker door op wordpress.

  3. Een waarschuwing.
    De foto’s die bij het overbrengen wel in de nieuwe wordpress-opmaak terechtgekomen waren, bleken allemaal links uitgelijnd, ipv gecentreerd (zoals ik ze hebben wil). Maar denk je dat het lukt om ze op het wordpress-dashboard direct te centreren? De pop-up waarin je dat moet doen is een groot, niet direct-verwijderbaar wit vlak, zodat je eerst er helemaal uit moet en vervolgens de foto’s alsnog moet verwijderen, om ze alsnog te vervangen door gedownloade exemplaren. gezien de buitengewone zorg waarmee Sanoma / Web-log in het verleden met ons materiaal is omgegaan, vermoed ik dat dat ook in de onmiddellijke toekomst niet meer gaat verbeteren.

    Vervloekt zij Sanoma / Web-log, dat eerst onze content verpunkte, en ons nu in de steek laat, met slechts anderhalve maand de tijd om nog te redden wat er te redden valt.

    • Waaruit concludeer je dat ik daar niet dankbaar voor ben?
      Verder ben ik noch atheist, noch gelovig. Het rotten in hel was ironisch bedoeld om mijn woede en afkeer van die praktijken van Sanoma/weblog uit te drukken.

      • Ironisch bedoeld of niet, sommige dingen zeg je gewoon niet omdat je dat zelfs je ergste vijand niet toewenst.

        Buitenproportioneel: er zijn ergere dingen dan het verkloten van een paar blogs.

        Blij maar niet dankbaar. Dankbaar zijn is een beroerde eigenschap want hoe toon je je dankbaarheid wanneer iemand je leven redt?

        Ik ben hier weg. Want het lijkt er op dat iedereen alles maar passief over zich heen laat gaan. Ook pest Sanoma ons flink en wat doen wij?

        • Wat doen wij??? Wat doe jij, behalve hier je moralistisch oordeel over anderen vellen?
          Ik heb m’n best gedaan, als je denkt dat jij meer bereikt zou hebben waarom deed je het dan niet??

          • De bedoeling was dat je ging nadenken over dat wat ik zei. Als ik geweten had dat jij je gekwetst zou voelen, had ik deze reactie niet geplaatst.

            Sanoma blijft ons met disrespect behandelen, wat we ook doen niets helpt.
            Dus accepteren we de hulp die ons wordt aangeboden.

  4. Na veel gedoe is mijn blog eindelijk overgezet, en ik heb zelf de fouten die weblog.nl er blijkbaar écht niet uit kon krijgen (de diakritische tekens) in een avondje gefixt. Nu ziet het er dus ook niet meer uit alsof iemand met Tourettes op m’n toetsenbord heeft lopen slaan terwijl ik aan het bloggen was.
    Dank aan Maarten voor de moeite en het begrip voor mijn soms gefrustreerde e-mails. Eindelijk is de faalperiode van een jaar voorbij!

  5. Wat ik me afvraag…. Waarom maakt Sanoma een back-up?
    Immers, zij heffen Weblog.nl op, dan hebben ze toch geen back-up van onze blogs nodig?

  6. Nog steeds balen mijn weblog was in de Queen wereld redelijk bekend, benermee opgehouden en alles geimporteerd naar mijn wordpress account. Maar nu moet ikalle afbeeldingen die ik mis en de layout van vele berichten aanpassen.

    Ben blij dat het geouwehoer van Sanoma afgelopen is, wat een stel amateurs.

Bedankt voor je reactie.

