Het laatste nieuws omtrent de migratie

Hieronder probeer ik zo veel mogelijk het laatste nieuws bij te houden.

Omdat ik wel eens iets mis (je moet maar zoeken waar iets nieuws staat, op twitter, op web-log of Facebook, soms per mail…) kijk altijd even bij Jeroen Mirck. Daar wordt het ook bijgehouden en zijn de vele reacties ook interessant te lezen. Ook bij OBA wordt een en ander bijgehouden! En natuurlijk (!) bij webstreepjelog zelf.

Geplaatst op 7 maart 2012 by coen

Wij kunnen eindelijk melden dat de media-import is afgerond. In de vorige week werden de laatste bestanden overgezet op onze servers. Na een moeizaam traject is alle data toegevoegd aan de nieuwe omgeving. Wij zijn ons ervan bewust dat er nog mediabestanden niet getoond worden op de weblogs. Nu de import is afgerond zijn wij aan het inventariseren om hoeveel bestanden het gaat en waarom deze niet getoond worden. Voor de fotoalbums hebben wij een vraag uitstaan bij Typepad.

Tijdens het afgelopen weekend is het systeem van Weblog.nl geüpdatet. Dit heeft enkele veiligheidsrisico’s afgedekt en functionaliteiten verbeterd. Het technisch team heeft in de afgelopen week ook enkele problemen opgelost waar veel tickets over zijn aangemaakt.

Bij deze een overzicht van de verbeterde functionaliteiten:

Het uploaden van grote afbeeldingen. Iedere gebruiker kan nu afbeeldingen tot 5 mb toevoegen aan een weblog. Deze afbeeldingen worden automatisch verkleind tot een maximale breedte van 1024 pixels en een grootte van ongeveer 400 kb.

Nieuw aangemaakte wachtwoorden werkten niet direct. Hiervoor is een wijziging doorgevoerd die dit moet versnellen zodat je na het aanvragen of instellen van een nieuw wachtwoord direct kunt inloggen.

Er deed zich enige tijd een fout voor bij de registratie van nieuwe gebruikers. Het aangemaakte account werd meerdere malen toegevoegd aan de database. De nieuwe gebruiker ontving één maal gegevens om in te loggen. Deze gegevens waren voor het eerst aangemaakte account, maar bij inloggen gaat het systeem naar het laatst aangemaakte account. Nieuwe accounts worden nu één keer aan de database toegevoegd.

Vanaf de start van de migratie werden leestekens die van belang zijn voor de leesbaarheid van berichten verkeerd getoond. Deze werden zo getoond dat delen van berichten onleesbaar werden. Met het updaten van het WordPress systeem is dit opgelost. Mocht je nog onleesbare tekens tegenkomen dan horen wij dat graag.

De volgende onderdelen zijn gewijzigd bij het updaten van het WordPress systeem:

– De adminbalk is gewijzigd en minder druk geworden.
– De upload limiet voor weblogs is aangepast.
– Widgettelling in het beheer is kloppend gemaakt.
– Publiceer dit (Extra >;; Beschikbare middelen) is aangepast.

De komende weken zullen wij ons richten op het verbeteren en/of toevoegen van de volgende onderdelen. Enkele van deze werkzaamheden hebben invloed op de prestaties van de database en daarmee de totale dienst. Om duidelijk te maken om welke dat gaat heb ik er (db) achter gezet:

– Beschikbaar maken van de exportfunctie (db).
– Publicatie status en geplande berichten.
– Verwijderen van de dubbele berichten (db).
– Optimalisatie van de vindbaarheid van de weblogs.
– Beschikbaar maken van de toegevoegde bestanden via de media bibliotheek (db).
– Verbeteren van de tijd tussen plaatsen bericht en zichtbaarheid voor niet ingelogde bezoekers.
– Vertalen van de gewijzigde onderdelen van het beheer.
– Inventariseren niet getoonde mediabestanden en Typepad foto albums

Update 7 februari 2012
Geplaatst op 7 februari 2012 by Daniëlle

Wij hebben inmiddels 67% van de missende mediabestanden geïmporteerd. Dit proces verloopt goed, maar aangezien het gaat om zware bestanden kost het importeren vrij veel tijd. We houden je op de hoogte over de voortgang.

De afgelopen week hebben wij drie nieuwe onderdelen aan de FAQ toegevoegd.

Instellen Windows Live Writer
Afbeeldingen gallerij aanmaken
Twitter widget plaatsen
Heb jij ook een vraag? Stel ons deze en wij plaatsen het antwoord in de FAQ.
Maak hier een ticket aan.

Dit bericht is geplaatst in Helpdesk,Nieuws door Daniëlle.

Medewerker
plaatst dit op Jan 25 09:26
inShare

Beste Weblog gebruikers,

Dit weekend zijn we begonnen met het importeren van de foto- en filmbestanden die misten op een deel van de blogs.

Dit proces loopt tot nu toe voorspoedig en inmiddels zijn 44% van de bestanden geïmporteerd. Morgen kunnen we een steekproef nemen om te controleren of de afbeeldingen gekoppeld zijn aan het juiste blog en of ze juist getoond worden. Als dat het geval is kunnen we een planning maken die we, zodra die definitief is, met jullie zullen delen.

We hebben inmiddels een aantal reacties ontvangen van gebruikers die aangeven dat de afbeeldingen die misten op hun blog weer zichtbaar zijn. Deze eerste reacties geven vertrouwen dat de import van de bestanden tot nu toe goed verloopt.

We houden jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groeten,
Leonard Bukenya

Update – 20 januari

Medewerker
plaatst dit op Jan-20 19:06
inShare

Beste Weblog gebruikers,

Zoals we je in ons laatste bericht lieten weten, zijn wij in gesprek geweest met TypePad over de bestanden met foto’s en video’s die misten op een deel van de blogs. Inmiddels heeft TypePad gezorgd voor een overdracht van deze bestanden en zijn we begonnen met het importeren van de afbeeldingen.

A.s. Maandag 30 januari kunnen we controleren in hoeverre het eerste deel van de import van de afbeeldingen goed is verlopen. Als dit zo is kunnen we vervolgens een planning maken hoeveel tijd het in beslag zal nemen om alle bestanden te importeren. Deze planning zullen we zo snel mogelijk met jullie delen. Helaas zal het niet mogelijk zijn per individueel blog aan te geven wanneer de import klaar is.

Bij de import van de foto’s en video’s gaat het om zware bestanden die de komende weken een extra belasting zullen betekenen voor onze servers. Wij hebben extra server capaciteit ingezet, maar ondanks dat kan het zijn dat je merkt dat je blog tijdelijk trager is.

Maandag zorgen we in ieder geval voor een update met de analyseresultaten van de eerste import.

Met vriendelijke groet,
Leonard Bukenya

Medewerker
plaatst dit op

Dec-28 18:02:

Beste Weblog.nl gebruiker,

Weblog.nl heeft, zoals je ongetwijfeld weet, een complex en langdurig migratietraject achter de rug, waarbij helaas veel is misgegaan. Namens Weblog.nl bied ik je hierbij onze welgemeende excuses aan voor de hinder die jij als blogger hebt ondervonden van deze technische problemen. Weblog.nl maakte tot augustus 2011 gebruik van de software van TypePad. Een nieuwe strategische koers van dit bedrijf dwong Weblog.nl over te stappen naar een andere technische omgeving. De migratie van de omvangrijke hoeveelheid data verliep veel moeizamer, dan vooraf door alle betrokken partijen was voorzien. De weblogs waren hierdoor lange tijd offline.

De migratie van Weblog.nl is nu grotendeels afgerond. 338.225 weblogs staan nu live.

Helaas is echter gebleken dat we nog steeds technische problemen ondervinden. Bijvoorbeeld 13% van de blogs missen afbeeldingen (foto’s en video’s) die tijdens de migratie verloren zijn gegaan. Inmiddels heeft TypePad op 20 december dankzij juridische stappen van onze kant, bevestigd deze bestanden in zijn bezit te hebben en deze over te dragen aan Sanoma Media. De verwachting is dat de afbeeldingen half januari arriveren bij Sanoma Media. Dan zal de technische afdeling nog minstens 1,5 week nodig hebben om de bestanden te controleren op juistheid en volledigheid. Uiteindelijk is de verwachting dat uiterlijk eind januari alle media bestanden geïmporteerd zijn in de weblogs.

Wij betreuren het ten zeerste dat de migratie van Weblog.nl naar een nieuw systeem door allerlei technische problemen niet goed verloopt. Helaas kunnen we niet inschatten wanneer de problemen zijn opgelost en kunnen we niet garanderen dat er geen nieuwe problemen ontstaan. In bijgaande FAQ vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Wekelijks wordt dit ge-update om de gebruikers op de hoogte te houden van de stappen die we
zetten.

Onze ambitie is om de gebruiksvriendelijkheid, het bereik en de service van Weblog.nl terug te brengen naar het niveau zoals je die voor de migratie van ons gewend was. We hebben hier echter tijd voor nodig, maar werken er hard aan om dit te herstellen.

Met vriendelijke groet,

Leonard Bukenya
Business Unit Manager

Update – 8 december

Medewerker
plaatst dit op Dec-08 18:30

Beste Weblog gebruiker,

De afgelopen dagen zijn, zoals je misschien gemerkt hebt, een aantal essentiële problemen opgelost.

Het automatisch “afknippen” van berichten

Sinds gisteren is het probleem, waarbij berichten op de homepage van je blog niet volledig werden getoond, opgelost. Alle berichten op de homepage zijn nu in zijn geheel zichtbaar. Tenzij jij dit anders aangeeft.

Meer over het plaatsen van berichten >;;;

Problemen met het toevoegen van externe content (bijv. YouTube)

Content van platforms als YouTube.nl, Zie.nl, Vimeo.com, Startgames.nl, Flickr.com, Soundloud.com en 8note.com kan inmiddels weer zonder problemen ge-embed worden.

Meer over het toevoegen van externe content >;;;

Het incorrect tonen van de inlogpagina via Internet Explorer

De inlogpagina van Weblog werd in Internet Explorer niet juist getoond, waardoor het bijvoorbeeld onmogelijk was om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Dit probleem is opgelost.

Als je niet kunt inloggen omdat je gegevens niet kloppen of omdat je nog geen wachtwoord hebt gehad? Maak een ticket aan en wij zorgen dat je kunt inloggen >;;;

Sinds vandaag is er op verzoek ook een nieuw thema (design) beschikbaar. Het nieuwe thema heet TwentyEleven 1.2 en is beschikbaar via Weergave >;;; Thema’s.

Via Facebook en Twitter:

28 november:

De herimport van de weblogs is klaar. Die van de afbeeldingen en mediabestanden nog niet. Vanaf dit moment gaan wij ons richten op het verbeteren van de functionaliteiten en designs.

Update – 21 november:

Medewerker
plaatst dit op Nov-21 18:37

Beste Webloggers,

Vorige week is een getest gedaan met het herimporteren van de weblogs. Deze test pakte goed uit, waarna besloten is alle weblogs opnieuw in te lezen. We zijn nu ongeveer halverwege dit proces.

Zoals een groot deel van jullie al gemerkt heeft zijn berichten en reacties uit het archief nu zichtbaar. De bijbehorende afbeeldingen worden later toegevoegd.

Met het huidige tempo waarop de weblogs opnieuw worden geïmporteerd, verwachten wij na volgend weekend alle weblogs opnieuw geïmporteerd te hebben. Hierna gaan wij ons richten op het verbeteren van de functionaliteiten, de designs en het beheer. Dit zal veel van de openstaande tickets beantwoorden en ervoor zorgen dat je weer goed gebruik kan maken van Weblog.nl.

Tijdens het import proces is de beschikbaarheid van het systeem helaas niet optimaal. Weblogs zullen regelmatig niet laden, beheer kan niet reageren tijdens het plaatsen van een bericht en wijzigingen worden niet opgeslagen. Dit is een vervelende, maar tijdelijke situatie, die na komend weekend opgelost zal zijn. Het herimporteren heeft nu de hoogste prioriteit.

Via de Helpdesk hebben we een aantal opmerkingen binnen gekregen over berichten die dubbel geplaatst staan op het weblog. Er zijn afgelopen maanden twee export bestanden gecreëerd: één op 24 mei en één op 23 augustus. Alle berichten die vóór 24 mei zijn geplaatst en in de periode tot 23 augustus zijn aangepast verschijnen nu dubbel op je blog. Het systeem ziet het aangepaste bericht namelijk als een nieuwe post. Deze dubbele berichten worden niet automatisch verwijderd.

Veel gestelde vragen in de Helpdesk:

– Waar zijn mijn foto’s?

A: Het importeren van afbeeldingen duurt langer dan het importeren van de tekst die op de weblogs staat. Het import proces van de afbeeldingen loopt dus achter.

– Ik kan geen afbeeldingen uploaden. Hoe komt dat?

A: Dit is een probleem dat zich bij een deel van de weblogs voordoet. Wij hebben hier op dit moment nog geen oplossing voor, maar na het afronden van de import gaan wij hier direct mee aan de slag.

– Ik heb inloggegevens, maar de inlogpagina geeft aan dat deze niet kloppen.

A: Controleer of je het wachtwoord zonder spatie uit de e-mail gekopieerd hebt en of de gebruikersnaam klopt. Werkt het dan nog niet, neem dan contact op met de helpdesk.

– Mijn weblog is nog altijd niet zichtbaar, klopt dat?

A: Wij merken dat veel van jullie http://www.mijnweblog.web-log.nl/mijn_weblog/ intypen om een weblog op te zoeken. De domeininstelling is veranderd en de redirect moet nog aangepast worden. Op dit moment kun je het beste de volgende url intypen: http://mijnweblog.weblog.nl/.
Is je weblog dan nog niet vindbaar dan is je weblog nog niet geïmporteerd, maar dat zal na het weekend wel het geval zijn. We laten je direct weten wanneer de herimport is afgerond.

Met vriendelijk groet,

Coen

Update – 11 november

Medewerker
plaatst dit op Nov-11 16:54

Beste weblogger,
Ruim een week geleden hebben we jullie als gebruiker gevraagd een aantal vragen te beantwoorden over jullie Weblog.
Jullie feedback heeft veel inzicht gegeven in de problemen die op dit moment nog spelen, zodat wij op basis daarvan de prioriteiten kunnen bepalen. Dank daarvoor.

Vier belangrijke uitkomsten van de enquete:

  • Een deel van de blogs van de respondenten is nog niet online
  • Bij ca. 60% van de blogs missen nog berichten.
  • Ruim 10% van de gebruikers kan op dit moment nog niet inloggen
  • De vormgeving is in een aantal gevallen nog niet via het CMS aan te passen

Onze eerste prioriteit ligt op dit moment bij het compleet maken van alle blogs. Daarna zal er gewerkt worden aan het oplossen van de problemen met de vormgeving. We willen nogmaals benadrukken dat alle content in ieder geval aanwezig is, maar niet in alle gevallen goed wordt getoond.

Gebruikers die niet kunnen inloggen vragen we om contact met ons opnemen via dit formulier, zodat we nieuwe inloggegevens kunnen toesturen.

Uit een flink aantal enquetes kwam naar voren dat een deel van de gebruikers niet op de hoogte is van de achterliggende redenen om Weblog te migreren van TyPad naar WordPress. Sinds 2005 heeft Weblog aan de achterkant gebruikt gemaakt van de TypePad blog techniek. TypePad heeft echter, vanwege een strategische koerswijziging, besloten geen diensten meer aan te bieden op het gebied van technische servicing. Dit dwong Weblog over te stappen naar een andere aanbieder. De migratie die volgde bleek complexer dan door alle betrokken partijen was voorzien.

Fijn weekend,

Coen

Update – 31 oktober

Coen
plaatst dit op Okt-31 14:38

Beste Weblogger,

Zoals je hebt begrepen is de migratie naar Weblog.nl niet goed verlopen en dat trekken wij ons als Sanoma Media erg aan. Na een hectische periode met veel technische problemen kunnen wij melden dat op dit moment bijna alle weblogs gemigreerd zijn. Alle berichten, reacties en afbeeldingen zijn dus ook bij ons aanwezig, maar een deel wordt niet of nog niet juist getoond. Dit kunnen wij technisch niet altijd goed verifiëren. Daarom willen we je graag een paar vragen stelllen om te inventariseren hoe jouw blog er voor staat. Aan de hand van jouw antwoorden kunnen wij actie ondernemen.

Naast het juist tonen van jouw blog is het belangrijk dat er weer voldoende bezoekers naar jouw blog komen. We zullen er de komende tijd zoveel mogelijk aan doen om het verkeer naar je weblog te herstellen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat wij de vindbaarheid door zoekmachines zullen optimaliseren.
Klik op de onderstaande link om de vragen over je weblog te beantwoorden.

Ga naar de vragen.

Met vriendelijke groet,

Coen

Update – 14 oktober

Coen
plaatst dit op Okt-14 17:42

Beste Webloggers,

We zijn nu ruim zeven weken offline. We realiseren ons dat dit voor jullie heel erg vervelend is. Zeker omdat ook nu nog geen harde uitspraken kunnen doen over het moment waarop alle blogs weer volledig online zullen zijn.

Weblog en haar moederbedrijf Sanoma Media zijn achter de schermen met een groot team dag en nacht bezig om de problemen die ontstaan zijn bij de migratie van de blogs op te lossen. Dit is, zoals jullie inmiddels gemerkt hebben, een zeer complex en helaas moeilijk voorspelbaar gebleken proces.

Een aantal zaken zijn wel duidelijk:

– Weblog gaat door.

– Alle data, dus al jouw berichten, zijn nog aanwezig.

– De technische problemen zijn geïnventariseerd en het team weet wat er voor nodig is om deze op te lossen. Helaas kost dit meer tijd dan door alle partijen voorzien.

Ondanks dat dit voor jou niet direct zichtbaar is, is er de afgelopen week veel gebeurd. De technische details zal ik je besparen, maar er wordt duidelijk progressie gemaakt.

Het enige wat we op dit moment kunnen doen is nogmaals onze excuses aan bieden en met man en macht zorgen dat Weblog zo snel mogelijk weer “up and running” is. We doen er alles aan!

Goed weekend,

Coen

Update – 10 oktober

Coen
plaatst dit op Okt-10 17:46

Beste Weblogger,

Er zijn aan de achterkant enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd. De werkzaamheden aan de database en het verwijderen van de instabiele album plugin zijn klaar. Hier zul je op dit moment aan de voorzijde nog niets van merken, maar dit is van groot belang voor het systeem.

De implementatie van de plugin die ervoor zorgt dat je weblog getoond wordt snel laadt zal deze week plaats vinden. Er zijn nog enkele fouten gevonden die moeten worden opgelost voordat de plugin actief kan worden.

Op basis van alles wat jij bij ons gemeld hebt via de helpdesk worden nu de weblogs nagelopen op ontbrekende berichte, reacties e.d. Er wordt gekeken wat de de weblogs gemeenschappelijk hebben qua ontbrekende onderdelen en hoe wij deze toe moeten voegen. Bij dezen wil ik je daarvoor bedanken.

Met vriendelijke groet,

Coen

Update – 4 oktober

Coen
plaatst dit op Okt-04 16:36

Beste Weblogger,

De dagen blijven doortikken en nog zijn wij niet klaar met deze migratie. Op dit moment wordt er gewerkt aan het bijwerken van de database. Dit gaat vele malen langzamer dan verwacht.

Hieronder antwoord op vragen die ons veel gesteld worden:

Q: Hoe lang gaat het nog duren voordat ik weer probleemloos kan loggen?

A: We zouden zeer graag een definitieve datum willen geven, maar zijn daar om de volgende redenen niet toe in staat:

a) De zaken die wij tegenkomen en moeten oplossen zijn zeer verschillend en niet gemakkelijk. Het doorvoeren van wijzigingen kost daarbij vanwege het grote aantal weblogs tijd.

b) We hebben eerder strakke verwachtingen afgegeven en geen enkele daarvan gehaald. Zolang er geen zekerheid is qua eindtijd/datum zullen wij deze niet vermelden. Wij doen alles binnen dat binnen ons vermogen ligt.

Q: Waarom zijn alle weblogs online maar die van mij nog niet?

A: Wij hebben de weblogs die online staan nodig om de techniek goed werkend te krijgen. Waarom? Doordat Typepad niet wilde meewerken aan een gefaseerde migratie konden wij niet gaandeweg het gedrag van onze servers monitoren en stapsgewijs bijsturen. Nu hebben wij dat moeten doen met het live zetten van zoveel mogelijk weblogs en het steeds monitoren en bijsturen (vandaar 503 errors en andere foutmeldingen).

Q: Maar mijn weblog is een witte pagina, waarom sta ik niet online? Ben ik alles kwijt?

A: Nee. Je bent je weblog niet kwijt. De problemen die nu nog spelen, en gaandeweg opgelost worden, zorgen voor dat blanco scherm. Alle tickets met dit probleem zijn gegroepeerd in de Helpdesk en wij laten je het direct weten als dit is opgelost.

Q: Waarom heb ik nog steeds geen mail ontvangen?

A: Deze is nog niet verzonden. Wij hebben de verzending opnieuw aangezet. Heb je de e-mail wel al gehad en kun je al inloggen? Negeer deze dan

Q: Als ik mijn gegevens heb en ik log in blijk ik geen rechten te hebben, wat is dat?

A: Alle weblogs zijn een onderdeel van www.weblog.nl. Bij het inloggen denkt het systeem dat je niet op je eigen maar op het weblog van www.weblog probeert in te loggen. Hier heb je inderdaad geen rechten voor. Hiervoor zullen wij een andere routing moeten instellen.

Op het scherm dat je dan te zien krijgt staat ook een link (onderin links) naar je eigen dashboard. Als je hierop klikt kom je daar terecht.

Q: Waar blijven de statistieken?

A: Statistieken worden toegevoegd als het systeem stabiel is en alle weblogs live zijn. De oude statistieken zullen later worden bijgeplaatst in een apart overzicht.

Q: Ik heb al meerdere tickets aangemaakt en krijg maar geen antwoord!

A: Controleer de spam/ongewenst map van je e-mailadres. Wij beantwoorden ieder ticket. Soms hebben wij niet het antwoord waar je op hoopt, maar wij beantwoorden deze met het beste antwoord dat wij hebben. Alle problemen zijn gegroepeerd en wij antwoorden al deze tickets als een probleem is opgelost.

Q: Jullie hebben alle export bestanden. Kunnen jullie mijn exportbestand opsturen?

A: Nee, dat doen wij nu niet. Deze bestanden zijn in de eerste plaats niet correct en compleet (afbeeldingen ontbreken volledig). Daarnaast kost het veel tijd deze op basis van het blogID (serie cijfers) op te zoeken. Deze tijd hebben wij hard nodig.

Wachten levert je een exportbestand inclusief al je afbeeldingen en exclusief een groot aantal codefouten dat wij eruit gehaald hebben.

Q: Zo lang offline! Hoe gaat Weblog.nl dat compenseren?

A: Wij hebben meerdere ideeën voor compensatie en zullen bekend maken wat wij gaan doen als dit geregeld is. Denk hierbij aan compensatie die bijdraagt aan je weblog. Heb jij suggesties? Plaats deze hier.

Tot slot

De migratie en hoe deze verloopt is niet zoals wij gepland en voorbereid hadden. Wij kunnen nu niets anders doen dan hard werken om iets goeds neer te zetten en onze excuses aanbieden. Deze fase is erg zwaar voor ons allemaal en wij kijken uit naar het moment dat dit achter de rug is.

Met vriendelijke groet,

Coen

30 september:

Update – 30 september

Coen
plaatst dit op Sep-30 16:39

Beste Weblogger,

Ik merk dat er enkele vragen zijn die wij veel krijgen. Deze zijn in een eerder stadium als eens beantwoord, maar het is nuttig om deze nogmaal te beantwoorden.

Ben ik nu alle data van mijn weblog kwijt?

Nee, wij hebben van ieder weblog een volledige export. Deze staan op meerdere locaties opgeslagen.

Wat is er met mijn design gebeurd?

Het overgaan van Typepad naar WordPress brengt met zich mee dat geen van de designs werken binnen het WordPress systeem. Informatie uit de zijmenu’s is niet beschikbaar om mee te verhuizen. Wij zullen designs en thema’s blijven toevoegen in de toekomst, heb je hier wensen of ideeën voor plaats deze dan in de suggesties.

Komt het ooit nog goed?

Ja. Alle tegenslagen, uitdagingen en de vele uren maken dit een zware klus voor iedereen. Wij zullen er alles aan doen om alle weblogs compleet online te krijgen.

Onderhoudsmodus

Wij gaan volledig in de onderhoudsmodus om de nog resterende mediabestanden op te halen. Helaas is Typepad niet in staat ons al jullie plaatjes, foto’s, bestanden, videos en geluidsbestanden aan te leveren. Wij zijn al 5 weken bestand voor bestand alles aan het downloaden, maar dat is niet genoeg. Omdat Typepad vanaf morgen alles van Web-log.nl van hun servers wil gaan verwijderen trekken wij nog één keer alles uit de kast.

Omdat zij niet in een keer alles offline kunnen halen, laten wij dit proces lopen totdat wij alles hebben. Dit zijn ruim 48.000 afbeeldingen en andere bestanden. Ik verwacht dat wij daar rond de 24 uur voor nodig hebben.

Met vriendelijke groet,

Coen

30 september 15:00 uur:

Twitterbericht:

webstreepjelog Weblog.nl
Wij gaan volledig offline Dit om met maximale capaciteit de door Typepad niet geleverde afbeeldingen op te halen.

Update – 28 september

Coen
plaatst dit op Sep-28 17:54

Beste Webloggers,

In de update van 26-9 gaf ik aan dat er gewerkt wordt aan een update van de database. Deze werkzaamheden vinden op dit moment nog plaats. Het aanpassen gaat op een langzamer tempo dan gewenst. De implementatie van de plugin die de caching afhandelt en het verzenden van de inloggegevens zijn beide afhankelijk van de database.

Importeren van media bestanden.

Dit proces is meerdere malen herhaald en middels verschillende logbestanden hebben wij getracht alle mediabestanden op te halen. Helaas ondervinden wij daarin nog één belangrijk probleem. Ruim 48.000 afbeeldingen zijn afgeschermd met wachtwoorden op de servers van Typepad. Wij proberen nu Typepad deze wachtwoorden op te laten heffen zodat wij deze afbeeldingen kunnen toevoegen aan de weblogs.

Stap voor stap.

Iedere dag maken wij stappen om de dienst waar jij lang graag gebruik van hebt gemaakt terug te brengen. Wat wij doen is niet makkelijk en is niet klein. In de vorige update plaatste ik de regel over de grootste zelfstandige WordPress Multi Site installatie. De manier waarop Weblog.nl wordt opgebouwd is uniek in zijn soort. Waar andere grote WordPress diensten (WordPress.com, edublogs.com) hun systemen uit een veelvoud van kleinere installaties heeft opgebouwd is Weblog.nl één grote en zeer krachtige installatie. Waarom? Het heeft vele voordelen waarvan snel kunnen reageren op bugs, updaten van het systeem, optimalisatie en toevoegen van nieuwe functionaliteiten de belangrijkste zijn.

Waar wij naar streven is een duidelijke dienst waarin de techniek zo voor jou is ingesteld dat jij je geen zorgen hoeft te maken over zoekmachines, laadsnelheden en dergelijke.

De stappen die wij nu maken zijn met name op het gebied van onderdelen die je aan de voorzijde niet ziet, maar wel buitengewoon essentieel zijn. Samen met jou als gebruiker willen wij na deze turbulente fase (let op: deze is nog niet afgelopen) de volgende stappen maken.

Gebruik maken van Weblog.nl

Als je op dit moment je inlog gegevens gehad hebt en je kunt inloggen op je dashboard dan zul je gemerkt hebben dat met de name de speciaal ontwikkelde onderdelen nog niet feilloos werken. Dit is bekend en wij zullen na het afronden van de aanpassingen aan de technische basis deze één voor één oplossen. De speciaal ontwikkelde onderdelen zijn met name de site opties. Deze zijn er om design mogelijkheden gelijkend aan Typepad toe te voegen aan de WordPress omgeving.

Als je vragen hebt over de basis functies zoals het plaatsen van berichten, uploaden van foto’s en toevoegen van links. Kijk dan in de uitgebreide kennisbank en typ de kernwoorden van je vraag in de zoekbalk in: Kennisbank

Gravatar avatars

Voor de avatars maken wij gebruik van Gravatar. Dit een door het moederbedrijf van WordPress beheerde dienst. Om een profielafbeelding bij je berichten en reacties te krijgen kun je hier de registratie doorlopen. Bij je reacties en avatar van je weblog wordt aan de hand van je e-mailadres herkend of jij het bent. Na registratie werkt het vanzelf.

Met vriendelijke groet,

Coen

Update – 26 september

Coen
plaatst dit op Sep-26 16:16

Beste webloggers,

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een aantal uitdagingen die van essentieel belang zijn. Zoals velen van jullie bij ons gemeld hebben, geeft hun weblog een blanco pagina weer. Dit komt voor uit een probleem met caching. De software die dat nu afhandeld kan duidelijk niet omgaan met het grote aantal weblogs en vertoont in bij grofweg de helft van de weblogs problemen. Met het installeren van speciaal voor Weblog.nl aangepaste software zal dit probleem verholpen zijn. Bij de test van gisteren vertoonde deze software nog enkele bugs die opgelost moeten worden voordat wij deze kunnen gebruiken.

Ontbrekende berichten en afbeeldingen
Op dit moment een belangrijk onderdeel waar hard aan gewerkt wordt. We ondervinden veel problemen bij het ophalen en toevoegen van de afbeeldingen. Pogingen van Typepad om dit te versnellen en te verbeteren leiden helaas niet tot het gewenste resultaat. Dit betekent dat wij via het http:// protocol één voor één de afbeeldingen op moeten halen en toe moeten voegen aan het juiste weblog. Dit is als handmatig downloaden, maar dan geautomatiseerd.

Wel berichten/geen berichten
Veel tickets beschrijven dat je weblog wel berichten en het andere moment geen berichten bevat. We snappen dat dat een erg onzeker gevoel geeft. Dit is echter een gevolg van de werkzaamheden aan de inrichting van de databases en is dus geen reden voor ongerustheid.

Alle weblogs en berichten gaven een dermate belasting op de database servers dat de software hiervan zich niet staande kon houden. Er wordt nu hard gewerkt aan het scheiden van deze database in meerdere databases als oplossing voor dit probleem. Met uiteindelijk het bijkomende voordeel dat alles sneller zal werken en laden.

Het systeem is op dit moment de grootste zelfstandige WordPress installatie ter wereld. Wat merk jij hiervan? Door de manier waarop het systeem technisch is ingericht kunnen wij zeer snel updates doorvoeren, functionaliteiten toevoegen en verbeteren. Dit moet ertoe leiden dat wij na deze moeizame fase goede service kunnen bieden op onze dienst.

Met vriendelijke groet,

Coen

Update – 23 september

Coen
plaatst dit op Sep-23 14:25

Afbeeldingen

De afgelopen 24 uur hebben wij nog ruim 40.000 ontbrekende afbeeldingen opgehaald bij Typepad. Er komt nog bijna 60.000 afbeeldingen aan, maar deze waren in het Typepad systeem afgeschermd door een wachtwoord. Wij verwachten deze in het komende weekend binnen te halen en in de loop van volgende week bij te plaatsen in de weblogs.

Bugs oplossen

Met dank aan jullie informatie hebben wij een uitgebreide inventarisatie kunnen maken van de onderdelen die ontbreken. Daarvoor wordt gezocht naar een oplossing die dit voor iedereen oplost. Waarom deze berichten ontbreken in je weblog kunnen wij nu niet zeggen. We hebben daardoor op dit moment ontzettend veel tickets open staan en werken er hard aan om deze te beantwoorden. Wij groeperen alle tickets met dezelfde problemen en zullen deze beantwoorden als dit probleem is opgelost. Wij merken dat enkelen meerdere tickets met dezelfde vraag aanmaken, dit werkt vertragend.

E-mails

Het WordPress systeem verstuurt constant e-mails met daarin nieuwe wachtwoorden. Omdat het systeemmails zijn worden deze binnen de capaciteit van het systeem verstuurd. We hebben daar op dit moment geen directe invloed op en kunnen ook niet zien hoe de mailque eruit ziet en wanneer jij je e-mail zult ontvangen.

Update – 20 september

Coen
plaatst dit op Sep-20 16:59

Beste webloggers,

De datamigratie is afgerond en dat betekent dat vrijwel alle weblogs live staan. Enkele weblogs – 13.695 om precies te zijn – geven nog problemen en staan niet live. Van deze blogs zijn de e-mailadressen niet bekend.

Meld problemen en help ons

Op dit moment zijn we de bugs aan het oplossen. Om een goed beeld te krijgen van alles wat nog aandacht nodig heeft hebben we jouw hulp nodig. Mis jij jouw weblog of de berichten op je weblog, mail dit dan naar de Weblog Helpdesk via helpdesk@web-log.nl. Deze informatie is heel belangrijk voor ons, omdat we dan precies kunnen zien waar het nog niet goed gaat. Ook horen we het graag als je tegen andere problemen aanloopt. Dus meld dit bij ons, dan kunnen we daar direct actie op ondernemen. Het ontbreken van afbeeldingen is bekend, dus dat hoef je niet te melden. De ontbrekende afbeeldingen worden bij Typepad opgehaald en toegevoegd.

E-mail

Heb je een e-mail ontvangen, dan kan je aan de slag met jouw weblog. Niet alle gebruikers hebben een mail ontvangen. Er staan nog een groot aantal mail klaar om verzonden te worden. Het verzenden van de mail hebben wij opzettelijk stopgezet om de database minder te belasten. Morgen worden er weer e-mails verzonden.

Kun je dan inloggen kijk dan hier hoe je je design snel weer kunt bijwerken:

Groet,

Coen

Alle updates vind je hier.

Ook OBA plaatst de nieuwste updates, hier.

Advertenties

13 thoughts on “Het laatste nieuws omtrent de migratie

  1. Een e-mail om 15.35 uur op vrijdag 23 september 2011 ontvangen, maar …………….. onze fotolog bij weblog.nl is nog steeds NIET bereikbaar (url is: http://albertscorner.web-log.nl)
    Schandalig wat een stelletje amateurs en sufferds zijn ze toch bij weblog.
    Veel beloven, je zoet houden en uiteindelijk nada.

    6 jaar en 8 maanden archief lijkt verloren te zijn gegaan.
    WIE KAN ONS TOCH EEN EERLIJK ANTWOORD GEVEN wat er aan de hand is met weblog.nl.

    VANDAAG is web-streepje-log-punt-en-el
    VIER WEKEN EN 3 DAGEN UIT DE LUCHT.

    Dit was die e-mail die wij ontvingen van weblog.nl

    Update – 23 september

    [je kunt deze update ook in de Helpdesk lezen]

    De afgelopen 24 uur hebben wij nog ruim 40.000 ontbrekende afbeeldingen opgehaald bij Typepad. Er komt nog bijna 60.000 afbeeldingen aan, maar deze waren in het Typepad systeem afgeschermd door een wachtwoord. Wij verwachten deze in het komende weekend binnen te halen en in de loop van volgende week bij te plaatsen in de weblogs.

    Bugs oplossen

    Met dank aan jullie informatie hebben wij een uitgebreide inventarisatie kunnen maken van de onderdelen die ontbreken. Daarvoor wordt gezocht naar een oplossing die dit voor iedereen oplost. Waarom deze berichten ontbreken in je weblog kunnen wij nu niet zeggen. We hebben daardoor op dit moment ontzettend veel tickets open staan en werken er hard aan om deze te beantwoorden. Wij groeperen alle tickets met dezelfde problemen en zullen deze beantwoorden als dit probleem is opgelost. Wij merken dat enkele gebruikers meerdere tickets met dezelfde vraag aanmaken, dit werkt vertragend.

    E-mail

    Het WordPress systeem verstuurt constant e-mails met daarin nieuwe wachtwoorden. Omdat het systeemmails zijn worden deze binnen de capaciteit van het systeem verstuurd. We hebben daar op dit moment geen directe invloed op en kunnen ook niet zien hoe de mailque eruit ziet en wanneer jij je e-mail zult ontvangen.
    Met vriendelijke groet namens het hele team,

    Coen
    Product Manager Weblog.nl

    • Inmiddels is de hele site van weblof eruit (inclusief de weblogs)

      Dit bericht verschijnt…

      Maintenance Mode
      Weblog.nl is op dit moment offline vanwege onderhoud

      Kom later terug.

      Sorry voor het ongemak.

  2. Tja, ik ben zelf als het zo doorgaat ruim vijf jaar aan dagelijkse blogs kwijt. Een paar duizend berichten, vele afbeeldingen, fotoalbums, links en ga maar door. Ruim vier weken nu duurt deze toestand en de verontwaardiging is groot. Je krijgt verwijten over je heen van de helpdesk, omdat je gewoon niet zo vrolijk bent over wat er zich allemaal afspeelt. Ik betaalde voor mijn blog bij Weblog. Dat gaat vanzelf over. Ben elders opnieuw begonnen, knoop de social networks en de blogs aan elkaar. Maar niet met dank aan Weblog.nl. Jammer, maar helaas, elk doemscenario zoals door mij geschetst is uitgekomen, sterker nog, overtroffen. Mails werden niet beantwooord, beloofde mails kwamen helemaal niet binnen. Mijn blog is onzichtbaar nog steeds. En toch ga ik er maart vanuit dat ooit het hele spul wel weer online zal komen. Maar dan alleen nog maar voor de archieven….

  3. —> De manier waarop Weblog.nl wordt opgebouwd is uniek in zijn soort. Waar andere grote WordPress diensten (WordPress.com, edublogs.com) hun systemen uit een veelvoud van kleinere installaties heeft opgebouwd is Weblog.nl één grote en zeer krachtige installatie. <—

    Ze hebben kennelijk niets geleerd, van Facebook, Hyves en Twitter, zij gingen Weblog al eens voor, dus uniek zijn ze zeker niet, en het bleek niet te werken… er is misschien een GOEDE REDEN dat GROTERE sites op een andere manier opereren, maar ja ze zijn het wiel opnieuw aan het uitvinden… en terwijl het overgrote gedeelte nog steeds niets kan (terwijl we met zijn allen weer online zouden komen)… gaan de blogs die wel online zijn alweer de mist in, reactie geven werkt niet, rss feeds van 1/3 willen niet geaccepteerd worden… en ga zo maar door, ow ja en dan moet je vooral geen "appel en peren vergelijken" kreeg ik in een dm van weblog te horen… en je moet positief blijven…

    Ik snap dat ze het allemaal anders wilden, maar belangrijkste is zorgen dat je bloggers door kunnen bloggen, of in ieder geval hun werk kunnen blijven zien… dat er een hoop kinderziektes zouden zijn, dat was te verwachten, maar ruim 5 weken moeten wachten, is niet normaal… en dan steeds weer tegen iets anders aan lopen… dan vraag ik me echt af wat je in de afgelopen 10 maanden als voorbereiding hebt gedaan… want dit is niet een klein foutje meer…

    En nu zijn foto's weer achter een wachtwoord verstopt bij typepad, terwijl ons 2 weken geleden verzekerd was, dat alle media al aanwezig was… het staat steeds vol valse beloftes of kennelijk zoethouders, in het liefst een taal zodat het lijkt alsof er heel wat staat, maar in feite is het antwoord gewoon, we zijn er nog niet uit… en we weten zelf niet meer hoe we het moeten herstellen, anders had je de oplossing al lang gehad…

    • Aline, het heeft wel lang geduurd om uit jouw mond te mogen vernemen dat de hele gang van zaken t.a.v. de migratie van weblog.nl ronduit zorgelijk en belachelijk is.
      Je was altijd een grote fan en verdedigde als een melodie web-log.nl
      Vanwaar deze ommezwaai?

      • Dan moet je toch eens beter al mijn reacties lezen… ik heb er nog steeds de volste vertrouwen in dat het ooit weer goed gaat komen… ben alleen de antwoorden zat die ze geven… die slaan echt werkelijk nergens op… er is geen voortgang namelijk, alleen zoals zij het doen voorkomen wel…

        • Dat doet hij niet, ik ben ook veel aan het verdedigen, maar dat is als ik onjuist heden zie… en dan lijk in op eens heel positief, maar als ik dan eens een opmerking geef, denkt men gelijk dat ik negatief ben… en dat ben ik ook weer niet… 😉

  4. Goedemorgen,
    Ben wel een paar jaar te laat maar destijds met de overgang van de weblogs heb ik door omstandigheden niet kunnen reageren op alle veranderingen. Graag zou ik nog mijn oude weblogs in willen zien. Is dit nog mogelijk en hoe? Mijn weblogs waren: http://www.inspiratiebron@web-log.nl en http://www.eilandbewoners@web-log.nl. Een derde weinig gebruikt account is http://www.globentrotten@web-log.nl. In 2011 heb ik nog een e-mail gestuurd met dezelfde vraag aan info@service.web-log.nl maar daar heb ik nooit antwoord op gekregen.
    Kunt u nog iets voor mij doen svp? Ben wel mijn inlog gegevens inmiddels kwijt helaas…
    Met vriendelijke groet,
    Wil Pieterse

    • Wil: Ik zag dat je m’n mail hebt ontvangen. Hopelijk heb je er iets aan.

      Helaas valt er na 2 jaar dat ze uit de lucht zijn niets anders meer te vinden.

Bedankt voor je reactie.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s