Vragen aan Sanoma

Naar aanleiding van de voorgaande berichten lijkt het mij goed eerst eens te inventariseren wat wij als bloggers willen.

Het is wat mij betreft heel simpel: wij willen dat onze blogs weer functioneel zijn. En nou hoef ik niet te gaan opsommen hoe, want ze waren functioneel en zo willen we dat terug. De overstap naar WordPress vereist enige aanpassing van de aankleding van de weblogs, maar verder moet het worden zoals het was. Geen irritante reclame en een fatsoenlijke klantenservice.

En wij willen antwoorden op onze vragen.

Al in een heel vroeg stadium van de migratie, toen het nog slechts enkele dagen langer duurde dan was beloofd, stelde ik de vraag op het forum: Wat is de meerwaarde van Wordress onder weblog boven WordPress.com? Waarom zou iemand niet gewoon bij WordPress.com gaan bloggen? Een in mijn ogen voor de hand liggende en serieuze vraag waar ik een serieus antwoord op verwachtte. Ik kreeg een onbeschoft, niet ter zake doend en dom antwoord van Melody. De vraag is wat mij betreft nog steeds niet beantwoord. Dit weblog werkt met WordPress.com en het gaat van een leien dakje. Ik zie ook geen reclame. Geen problemen.

Velen zijn inmiddels overgestapt naar WordPress.com, Blogspot, enzovoort, of eigen domein en ik denk niet dat zij nog enige reden hebben terug te keren naar weblog. Al was het maar omdat er totaal geen vertrouwen meer is in de ploeg die de afgelopen maanden twee dingen duidelijk heeft gemaakt: ze hebben een puinhoop van de migratie gemaakt en ze hebben mensen in dienst die niet kunnen communiceren en/of dat niet nodig vinden, klanten schofferen en daarmee duidelijk maken dat de klant de pot op kan. Het verhaal van Clara Legêne maakt dat pijnlijk duidelijk.

De mensen die zijn overgestapt naar een andere aanbieder of onder eigen domein zijn gaan verder bloggen hebben de inhoud van hun blogs in het nieuwe geïmporteerd. Grafische bestanden zoals foto’s worden op het nieuwe blog nog steeds doorgelinkt vanuit het oude. Dus ook de mensen die niet meer bij weblog wensen te bloggen willen dat de oude blogs online blijven staan inclusief alle bestanden.

Als er ook maar iets niet mogelijk is, omdat weblog dingen kwijt is of welke reden ook, denk ik dat Sanoma/Weblog daar eerst duidelijkheid over moet geven. Tot nu toe kregen we vage verhalen waar niemand iets mee kon. De bloggers zelf hebben al talloze malen via alle mogelijke kanalen, via de Klaagmuur op weblog zelf (waar al snel de stekker werd uitgetrokken) en de eigen topic Klagen Mag (waar niet meer naar omgekeken wordt), via eigen weblogs, bij Jeroen Mirck, hier op de Uitwijkpost, overal hebben ze hun woord gedaan, Weblog/Sanoma weet precies wat er aan schort en zo niet kunnen ze dat allemaal nog eens overlezen.

Dus even recapituleren: Sanoma/Weblog moet duidelijk aangeven hoe de situatie nu is en hoe die maximaal kan worden, en aan de hand van die informatie kunnen we verder praten.

De bal ligt wat mij betreft bij Sanoma. Wij willen wel even helpen en hebben alvast de volgende vragen waarop wij een openbaar antwoord willen:

  1. Denkt Sanoma dat ze klaar zijn en alleen nog her en der bij hoeven te werken?
  2. Hoeveel mensen werken er bij Sanoma aan de oplossingen? Is er nog een contract met W3Edge.com en/of Joost v/d Valk (Yoast.com)?
  3. Hoe lang gaat dit nog duren en wat is het beoogde resultaat?
  4. Is het niet beter een duidelijke afwerklijst op weblog.nl te zetten met de status van die lijst?
  5. Zoals: – Alle blogs overzetten, – alle dubbele berichten verwijderen en in de juiste categorie plaatsen.
  6. Wanneer komt alle media toegankelijk in de mediamap? (Je kan nog steeds niet oude foto’s weghalen.)
  7. Wanneer wordt de exportmogelijkheid teruggeplaatst? (anders: wij eisen dat deze zsm terugkomt)
  8. Wanneer worden alle interne links aangepast?
  9. Wanneer worden de diacritische fouten eruit gehaald?
  10. Komen er meer thema’s?
  11. Komt er meer webruimte? Want die is wel erg minimaal.
  12. Komt er meer functionaliteit? Aangezien het huidige niet veel meer is dan de gratis WordPress.com.
  13. Ook erg belangrijk: wanneer draaien de servers op volle sterkte? (Is nog altijd apetraag vooral in het beheer tot 10x trager dan WordPress.com)
  14. Wanneer kunnen VKbloggers eindelijk hun oude VKblog naar weblog overzetten?
  15. Hoe zit het met de klantenservice van weblog/Sanoma. Wie nu een vraag stelt moet een ticket aanmaken, vervolgens krijg je een bericht dat het even kan duren want tussen kerst en nieuwjaar is het erg druk!! (het is inmiddels 24 januari). IS er nog een klantenservice??
  16. Wanneer zijn alle foto’s op mijn blog weer beschikbaar?
  17. Er zijn mensen die al maanden moeten ‘bedelen’ om hun geld terug te krijgen. Coen speelde deze vragen door naar de financiële afdeling, maar de mensen kregen weer niets te horen.
  18. Wat is de meerwaarde van weblog.nl onder WordPress boven WordPress.com? Waarom zou iemand liever bij weblog bloggen dan bij WordPress.com?
Sanoma, de bal ligt bij u.

Uitwijkpost – Margo en Ximaar

UPDATE: 20 januari:
Sanoma, bij monde van Leonard Bukenya, heeft toegezegd de vragen van webloggers te zullen beantwoorden voordat ze met een aantal bloggers gaan samenzitten. Om een volledige lijst te hebben van alle vragen verzoek ik iedereen die de lijst hierboven niet compleet vindt zijn vraag in een reactie te plaatsen. Als de vraag nog niet in de lijst staat en relevant is voor meer mensen, wordt deze toegevoegd. De vragenlijst wordt dan binnen enkele dagen doorgestuurd naar Leonard. Stel je vraag dus!

UPDATE: 29 januari:

De vragen zijn verzameld, geformuleerd en doorgestuurd. Zie stukje hoger voor de verzonden vragen.

33 gedachten over “Vragen aan Sanoma

  1. Wijlen mijn weblog mrooijer.weblog.nl verwijst naar 176.34.244.201 Dat adres behoort aan Amazon toe. De bloggen zelf draaien dus als service bij Amazon. Bij Sanoma staat bijna niets. Performance problemen zijn vooral een gevolg van de wijze van inrichten (en Amazon zal het data verkeer ook wel limiteren).

  2. @Jan: Het wisselt sterk. Zo heeft een groot deel ook in Ierland gedraaid. Dat is toegegeven onder het motto dat ze meer serverruimte nodig hadden en dus de markt op zijn gegaan. Ik vind dat niet erg als het tijdelijk is, maar die perfrormance is al maanden slecht. Vandaag kan men ook weer uitgebreid koffiedrinken tussen elke klik op weblogs bij weblog.nl.

    • @Ximaar: Bij bijna 5 maanden ga je twijfelen aan de tijdelijkheid ervan. Sanoma weet niet hoelang de problemen zullen voortduren, deze situatie kan zomaar een permanent karakter krijgen.

      @Jan: Deze informatie was mij niet bekend, dank voor het melden!

  3. Leonard, wij willen praten.
    In een democratisch proces hebben beide partijen gelijke rechten. Vandaar ons verzoek en de vraag aan anderen hun eigen vragen aan de lijst toe te voegen.
    Mijn vraag aan jou is nu: Zijn jullie bereidt deze vragen van tevoren te beantwoorden?
    Wat is jouw antwoord daarop?

    • Beste Betsie,

      Het lijkt ons zeker een goed idee als jullie een lijst met vragen van verschillende gebruikers opstellen waar wij van te voren een antwoord op kunnen geven. Ik kan mij voorstellen dat er ook een hoop vragen over individuele problemen zijn. Deze vragen verwijs ik wel liever naar de helpdesk.

      Hoeveel tijd verwachten jullie hiervoor nodig te hebben?

      Met vriendelijke groet,

      Leonard Bukenya, Business unit manager

      • Leonard, Er is al een lijst met vragen, zie dit topic. Mogelijk komen er nog vragen bij. Binnen enkele dagen zal Roberto contact met je opnemen. Hij zal het verdere contact met je onderhouden.

  4. Wat voor Sanoma geldt,geldt ook voor jou.

    Sanoma dwingen tot een behoorlijk antwoord.
    Jou dwingen tot hetzelfde.

    Juist Bet,ik heb net zo goed recht van spreken.

    • Fleur, ik heb net als ieder ander gelijke rechten en plichten en jij hebt als elk ander recht van spreken. Maar zoals Uitwijkpost al zegt, jouw reactie is off-topic ik zou je willen vragen haar advies te volgen.

      Zoals ik ook al in mijn reactie op Platoonline zei, ik ben dol op een discussie derhalve wil ik jou, en Plato nogmaals, vragen mij een mailtje te sturen. Meteen nadat ik jouw vragen heb ontvangen zal ik deze beantwoorden. Kun je hiermee accoord gaan?

  5. Ik heb al wat zitten prutsen aan mijn sanoma blog maar al doende vroeg ik me af waar ik eigenlijk mee bezig ben.
    Inderdaad…ik kan net zo goed bij wordpress blijven , dan heb ik ook geen hinder van die reclame die ik als betaald logger nu ongevraagt op mijn weblog heb staan.

  6. Gewoon even zeggen dat dit weer een uitstekend artikel is, en ik ben ook nog steeds nieuwsgierig wat de toegevoegde waarde is van wordpress onder weblog. Ik zit nu bij wordpress en ben zeer tevreden( en niet van die lelijke reclames) . Want daar zal de (letterlijke) meerwaarde voor Sanoma zitten: POEN poen poen

    • Een hele goede vraag die ik ook al een paar keer gesteld heb. Bij Weblog leeft deze vraag in het geheel niet meer en ik denk dat er maar een handjevol deze overstap gaat maken. De rest blogt op een andere plek of heeft er de buik vol van.

      Aanvankelijk werd gemeld dat eerst de oude web-logs omgezet en verhuisd moesten worden en dat t/m die tijd het aanmelden van nieuwe weblogs niet kon. Is begrijpelijk met mogelijk dubbele namen. Maar inmiddels is het aanmelden sinds de laatste week weer mogelijk en hoor je nu niets over de zogenaamde VKblog-plugin die je moet helpen met het overzetten van de oude VKblogs.

  7. ik heb ook een relevante vraag: wanneer zijn alle foto’s op mijn blog weer beschikbaar? Ik mis op dit moment ongeveer 85 % van mijn foto’s. Ik blog sinds oktober 2005 dus het is nogal wat!
    Verder onderschrijf ik alle hierboven geschetste problemen. Met name het gebrek aan communicatie en het schofferende gedrag van medewerkers. Op een normale en in vriendelijke termen gestelde vraag kreeg ik als antwoord: “dat maken wij wel uit”, om slechts een van de vele ergernissen te noemen.

  8. Ik zie dat mijn vragen allemaal al in de lijst staan op 1 na.
    Hoe zit het met de onderlinge communicatie bij Sanoma, Coen Wesselman heeft de financieele afdeling al meerdere keren aan de jas getrokken over terug betaling van mijn 102 euro, maar ik hoor of zie niks.

  9. Even ter bevestiging van de opmerkingen/vragen van Artmus en Marcella … ook op mijn blog ontbreken nog steeds alle foto’s van jáááren bloggen, behalve die vanaf mei 2011 en ook ik ben erg benieuwd of er ooit nog een evenwichtige financiële vergoeding gegeven gaat worden. Dus niet zo’n abonnementje uit hun eigen keuken.
    Mooi gedaan dit artikel en veel succes gewenst.

    mijn oude weblog: http://www.wittebroodjes.weblog.nl
    mijn nieuwe weblog: wwww.corrieschrijftop.blogspot.com

    • Die vraag stel ik al anderhalfjaar aan Sanoma en daar komt geen goed antwoord op. Gewoon omdat ze het niet weten.

      Soms verzin ik die antwoorden maar zelf, zo moeilijk is dat niet. Voordeel Web-log boven WordPress.com: Draait op Nederlandse servers en zou dus flink sneller moeten zijn, vooral in het beheer. (Daar is nog niets van terecht gekomen). Meer functies (zelf breedtes van kolommen en lettertypes instellen. – Werkt ook nog niet). Helpdesk met Nederlandse personen. (Is eerder een nadeel gebleken tot nu toe.)

      Voordeel van WordPress boven Web-log: Veel minder tot geen reclame. Veel meer opslagruimte, Keuze uit veel meer thema’s. En vooral op dit moment stukken sneller en betrouwbaarder.

      Beide hebben veel nadelen boven het oude Typepadsysteem waar Web-log een speciale versie van had. Die liet styles en scripts toe. Erg weinig mensen maakten daar gebruik van en binnen WordPress (ook die van Weblog) is het helaas niet meer mogelijk. De mensen die dit willen hoeven ook niet naar Typepad.com zelf over te stappen, daar kon het ook al nooit. Blogspot gaat wel, maar is lastiger en heeft andere nadelen. De enige optie is dan WordPress op een eigen domein, kost 30/jr. Maar dan is ook echt alles mogelijk wat het duurste abonnement van Weblog niet gaat leveren.

      • Die vraag stelde ik in augustus al, maar op zulke moeilijke vragen zat Melody, toen nog het orakel van Web-log tot verdriet van velen, niet op te wachten, en gaf en volkomen onzinnig en onbeschoft antwoord, dit staat elders.

        WordPress onder eigen domein raad ik ook iedereen aan, die drie tientjes per jaar wegen niet op tegen de onbetrouwbaarheid van een gratis weblog vol problemen en vol reclame. Misschien kunnen we dan hier een stappenplan zetten hoe je zo’n weblog dan onder WordPress draaiend kunt krijgen.

        Typepad had m.i. het nadeel dat het bijzonder gebruikersonvriendelijk was. Ik kon er niets vinden, alles stond verstopt achter onlogische knopje en daaronder weer knopjes enzovoort. Geen wonder dat weinig mensen gebruik maakten van de extra mogelijkheden.

  10. Ik heb een betaald blog. Van Sanomedia kwam na maanden wachten een mededeling dat de betaling per 24 augustus was stopgezet. Maar dat was maar enkele maanden na betaling van een volledig jaarbedrag. Op mijn herhaalde vraag of ik dan het resterende geld terug zou krijgen heb ik nooit antwoord gekregen. Dat is des te wranger als ik kijk hoe Sanomedia er mee om ging toen de afschrijving van mijn rekening niet was gelukt. Diezelfde dag kon ik niet meer bloggen.
    Deze vraag ‘linkt’ aan een andere vraag: hoe zit het met de klantenservice? Ik heb geen idee bij wie ik deze vraag moet stellen. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd.

  11. Een vraag die ook al door anderen is gesteld betreft de foto’s, maar ik weet niet of ze daarmee (ook) de foto-albums bedoelen: ik had een aantal foto-albums die veel werden bekeken (o.a. het album van de Nederlandse veerponten). Tot nu toe heb ik dat album niet terug gevonden. Hoe krijg ik die foto’s terug?

  12. Sanomedia deed een aantal maanden geleden een aanbod; een gratis abonnement op één van hun tijdschriften, financiële tegemoetkoming en we zouden nog terug gebeld worden als we nog problemen hadden. Ik heb netjes mijn telefoonnummer vermeld, maar ben nooit terug gebeld, heb nooit meer iets vernomen over een gratis abonnement en al evenmin over de verdere financiële afwikkeling. Ook dit sluit weer aan op andere vragen: is er bij weblog wel een klantenservice? Of is het een leeg kantoor waar af en toe iemand binnen wandelt en als er tijd voor is een mailtje terug stuurt?

  13. Zodat iedereen weer op de hoogte is kunnen we melden dat er inmiddels een (lange) vragenlijst is gestuurd naar Leonard.
    Aangezien hier ook vragen in staan die verder gaan dan alleen Web-log en betrekking hebben op Sanoma als bedrijf, heeft Leonard al aangekondigd dat het wellicht iets langer kan duren, omdat ook de directie van Sanoma zijn licht over de vragen zal moeten laten schijnen. Ik hoop en verwacht dat we binnen 2 weken van Leonard bericht krijgen. Zodra we antwoorden hebben zullen we ze hier publiceren.

  14. En zo heb ik ook geen foto’s meer op mijn oude blogs staan… allemaal kwijt.. op de laatste blogs nog wel maar bv in oktober 2010 is 1 foto zichtbaar en de andere niet.. daarvoor ook geen foto’;s meer.
    Hopelijk kan Sanoma ons daarover informeren. Ik hoop dat deze vragenlijst ze niet echt verbaast !!!
    we kruisen de vingers en hopen op een goede afloop..
    Tot zover moet ik zeggen dat jullie goed werk hebben gedaan !!! neem er mijn petje voor af. !!

Bedankt voor je reactie.