Reactie van Sanoma op klachten van webloggers

Onderstaand bericht werd vandaag naar het e-mailadres van de Uitwijkpost gestuurd.

Geachte mensen van de uitwijkpost,

Op het blog van Jeroen Mirck hebben wij gezien dat jullie actief zijn in het verenigen van weblog gebruikers om een dialoog met Sanoma aan te gaan over de migratie van web-log.nl. Wij hebben met veel gebruikers individueel contact gehad en communiceren veel via onze eigen kanalen. Helaas is er nog erg veel onvrede onder de gebruikers welke duidelijk verwoord wordt op het blog van Jeroen Mirck.

Wij willen daarom graag op korte termijn met een vertegenwoordiging van de gedupeerde weblog gebruikers om de tafel zitten om te bespreken hoe wij het beste verder kunnen. Ik begreep dat de gebruikers Ingrid en Roberto dit initiatief hebben gestart; ik heb echter geen contact informatie van hen om ze direct te benaderen. Via deze weg zou ik graag willen vragen of iemand van jullie contact met mij op wil nemen om een afspraak te maken. Vanuit Sanoma willen we graag met een delegatie van maximaal vijf gebruikers om de tafel zitten om het gesprek aan te gaan.

Jullie kunnen mij bereiken op dit email adres op per telefoon op: xxxx (Via uitwijkpost at gmail.com op te vragen)

Met vriendelijke groet,

Leonard Bukenya

Business unit manager user generated content & social

Sanoma Media Netherlands B.V. – Onderdeel Sanoma Media Netherlands Group

Maassluisstraat 2, 1062 GD Amsterdam | Postbus 76771, 1070 KB Amsterdam, Nederland

Tel xxx Mob xxxx

xxxx (mailadres op verzoek van LB verwijderd) /a> | www.sanomamedia.nl | twitter.com/sanomamediaNL

KvK nr. 17.11.11.21 Amsterdam

De informatie uit dit bericht en eventuele bijlagen is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Het is mogelijk dat dit bericht vertrouwelijke informatie bevat of informatie die beschermd is door auteursrechten. Indien deze e-mail niet voor u bestemd is, wordt u verzocht de afzender daarvan op de hoogte te stellen en deze e-mail te vernietigen. Sanoma Media Netherlands B.V. kan de veiligheid en betrouwbaarheid van e-mail communicatie niet garanderen en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van het gebruik van e-mail.

Ik heb hierop als volgt gereageerd:

Beste Leonard,
Bedankt voor je reactie op de vele tekenen van onvrede over de gang van zaken bij de mislukte migratie.
Ik zet de tekst op de Uitwijkpost zodat iedereen ervan op de hoogte is en zich kan beraden of hij of zij met jullie rond de tafel wil gaan zitten.
Ik vind het fijn dat er eindelijk weer eens gereageerd wordt, maar ik denk dat jullie beter openlijk kunnen aangeven wat er precies aan de hand is en dus openheid van zaken geven. Het is namelijk wel duidelijk wat de (voormalig) web-loggers willen: hun oude weblog in oorspronkelijke vorm terug. En dat er fatsoenlijk, eerlijk en voldoende frequent wordt gecommuniceerd, zowel met de individuele klagers persoonlijk als met de groep als geheel via de media. Niets meer en niets minder. Als dat niet mogelijk is moet dat ook openbaar worden gemaakt.
Vriendelijke groet,
Margo Knegjes (initiatiefneemster van de Uitwijkpost)
Dit is mijn reactie, en dus mijn mening.
Ik zou graag zien dat de mensen die graag met Leonard Bukenya om de tafel willen gaan zitten dat aan hem doorgeven. Ik hoop wel dat er mensen zijn die daar tijd en energie in willen steken, want alleen via de media klagen heeft geen nut.
Het telefoonnummer van Leonard heb ik maar even door kruisjes vervangen om te voorkomen dat er misbruik van gemaakt wordt. Wie contact met hem wil opnemen stuurt mij via het e-mailadres van Uitwijkpost een berichtje en ik stuur het mobiele nummer door.

Update:
Ik ontving een reactie per e-mail van Leonard, hij verzocht mij het e-mailadres te verwijderen. Dat heb ik gedaan. Alle contacten lopen nu via Uitwijkpost. dus wil je contact met Leonard Bukenya, mail dit aan mij. Aan Leonard Bukenya zou ik willen vragen alvast wat huiswerk te doen met het lezen van dit weblog en de vele reacties van boze en verdrietige voormalig web-loggers.

Margo

23 gedachten over “Reactie van Sanoma op klachten van webloggers

  1. Wat is het doel van dat eventuele gesprek: te bepalen hoe we verder kunnen. Dan krijg je een hoop vaag gebabbel. Daar krijgen we onze blogs niet mee terug en lijkt me derhalve zinloos.

    • Als degenen die met Sanoma gaan praten duidelijk maken dat we onze weblogs in oorspronkelijke staat terug willen lijkt me dat dat geen nieuws voor ze kan zijn. Ik ben ook bang dat ze ons de wind uit de zeilen proberen te nemen door nu een zg handreiking te doen. We willen geen compromissen en wat we willen is wat mij betreft duidelijk:
      de weblogs in oorspronkelijke staat online en ook bruikbaar en compensatie voor de betalende klanten.

  2. Als onze blogs niet bruikbaar kunnen worden gemaakt, we willen immers geen onmogelijke eisen stellen, precies aangeven waarom en wat er fout ging. Dan bedoel ik een technisch verhaal dat beoordeeld kan worden door een deskundige op dat gebied.

  3. Het is zo jammer dat de archieven van mijn Volkskrant nu weg zijn en NIET zoals zoals belooft terug zijn te krijgen op Weblog. Ik ben destijds dat weblog begonnen als protest tegen die verdomde deelraden ooit uit de koker van de PvdA getoverd om z.g. “de politiek dichter bij de burgers te brengen” en de grootste giller van de eeuw en juist in mijn archief wat ik noemde DE ACHILLESPEES VAN DE PVDA had ik tal van voorbeelden en topics over het toen al failliet van die deelraden die gedicteerd werden destijds door de PvdA en op een gegeven moment er op ELK van de 13 stadsdelen een pvda voorzitter zat en zeer ongezonde situatie uiteraard. Toen ik begon had de PvdA nog 60 zetels en nu amper 18 geloof ik in de peilingen en zijn gelukkig meer mensen wakker geworden… Juist DAT onderstreept ook nogmaals het failliet van die maffe deelraden en zal bij MIJ de vlag uithangen als die rottige geldsverslindende deelraden worden opgeheven en hopelijk vervangen worden door bewonerscommissies
    Ik wens een delegatie van webloggers die wil praten veel succes maar of het gaat helpen?

    • Waar heb je gelezen dat de VK-blogs niet hersteld kunnen worden ? Ik heb die informatie niet gehad.
      Sinds januari 2011 ( bijna een jaar dus ) is het mogelijk VKblogs over te zetten naar wordpress formaat. Ik heb het samen met OBA gedaan voor zo’n 150 bloggers. Daarnaast heb ik, toen VKblog definitief ging sluiten, alle blogs geïmporteerd op een eigen server, en die blogs zijn nog steeds beschikbaar. We hebben echt alles uit de kast getrokken om het onder de aandacht van bloggers te brengen, maar sommige mensen bereik je gewoon niet.

  4. Zijn er mensen die willen dat ik in die groep van 5 ga zitten ? Ik ben nooit echt actief geweest op web-log.nl, maar ik weet wel precies hoe een migratie van het ene naar het andere weblog verloopt ( of zou moeten verlopen ) Samen met iemand die ooit een goed weblog had, en iemand die te maken heeft gehad met falende communicatie, zouden we het hele probleemgebied afdekken, zonder elkaar in de weg te zitten.

    Handig is ook, dat ik in Amsterdam woon.

    1 probleem : ik kan pas na het weekend, deze week kan ik niet weg.

    • @Knutselsmurf:
      Laten we niets overhaasten. We moeten eerst weten wat Sanoma beoogt met zo’n meeting. En wat wij hen kunnen vertellen wat ze nog niet weten. En wat zij daarmee gaan doen. En waarom zij niet liever duidelijkheid aan iedereen verschaffen, gewoon in het openbaar, bijvoorbeeld hier.

      Moeten wij nou gaan vertellen dat wij onze weblogs terugwillen zoals ze waren en dat er fatsoenlijk naar de klanten gecommuniceerd wordt en op klachten wordt gereageerd? Dat staat al overal. De enige uitwisseling van informatie kan zijn dat zij ons iets vertellen. Namelijk wat er is gebeurd, wat en waarom het is fout gegaan, een uitleg daarover, een mea culpa. En direct erna wat eraan gedaan gaan worden en wat de schadevergoedingen worden.

      Zo’n bijeenkomst met een paar mensen mag ook alleen plaatsvinden, vind ik, als er na afloop een verslag op de Uitwijkpost komt. En op weblog.nl. Geen onderonsjes.

      We hebben in ieder geval nog wel even tijd nodig om ons verder te beraden en mensen te vinden die dan met jou naar Sanoma zouden gaan.

      • Al ongeveer 30 mensen hebben gereageerd en dat betekent dat we niet kunnen, want niet mogen, handelen voordat ieder de kans heeft gehad haar/zijn mening hierover te geven.

  5. Ik plak deze reactie die ik bij Jeroen Miorck heb geplaatst ook even hier.

    De ellende heeft zo’n 4 maanden geduurd en dan kunnen er best nog wel een paar weken bij om de juiste mensen te zoeken en intern af te stemmen over de problemen, wensen en mogelijke oplossingen. Een afstemming met Engelfriet lijkt me ook nog altijd verstandig.

    Volgens mij wil Sanoma zo snel mogelijk om tafel om te voorkomen dat deze groep mensen te groot wordt en een vuist kan maken. Sanoma weet zelf ook donders goed waar het aan schort; onderschatting, onderschatting en onderschatting. En eigenlijk is dat nog steeds zo gezien de vele problemen die er nog zijn.

    Daarnaast vind ik het resultaat bedroevend, het is een simpele gratis WordPress-versie, maar met veel minder ruimte en veel minder thema’s. Niet verwonderlijk dat Sanoma ‘plotseling’ het exprorteren heeft dichtgespijkerd. Ik dacht dat Sanoma de Zweedse tegenhanger van de Telegraaf was, maar zulke streken doen meer denken aan de Noord-Koreaanse tegenhanger.

  6. Sanoma Media schrijft: “Wij hebben met veel gebruikers individueel contact gehad en communiceren veel via onze eigen kanalen.

    Nou breekt mijn klomp. Ik heb tot twee maal toe een aangetekende brief aan Sanoma Media gestuurd en kreeg als reactie op de tweede in een e-mail (!) van Sanoma Media te horen dat ze niet aansprakelijk zijn voor dochteronderneming Web-log.nl en dat ik me maar tot de helpdesk van Web-log moest wenden.

    Ik heb vervolgens eind december de huisjurist van Web-log.nl dezelfde aangetekende brief nog eens gestuurd waarop ik tot op heden opnieuw geen enkele reactie heb ontvangen, zelfs geen ontvangstbevestiging.

    Nu meldt zich hier Sanoma Media (die waren toch niet aansprakelijk?) en zegt dat er met veel gebruikers individueel contact is geweest en dat ze veel via hun eigen kanalen met klanten communiceren. Nou, niet met mij, dus. Ik vind dit werkelijk een schande.

    Ik behoor tot de groep klanten met een betaald pro-account en ben beroepshalve al maanden zeer gedupeerd door de mislukte migratie. Mij was door web-log.nl op mijn eigen ongeruste vragen voor de migratie persoonlijk per e-mail verzekerd dat ik me geen zorgen hoefde te maken over mijn data, dat er niets verloren zou gaan en dat een back-up of exportbestanden maken niet nodig was en ook weinig zin had omdat alle hyperlinks van de toegevoegde media zouden wijzigen na de migratie. Ook werd mij verzekerd dat mijn websites toegankelijk zouden blijven gedurende de migratie.
    Ik heb dus een zakelijke overeenkomst met Sanoma Media/Web-log.nl, zij zijn in gebreke gebleven bij het leveren van de toegezegde diensten waarvoor ik hen betaalde en ik ben op een andere manier gedupeerd dan mensen die gebruikmaakten van de gratis service.

    Dat is de reden dat ik me niet heb aangemeld voor de nieuwe groep en ook geen behoefte heb deel te nemen aan een gesprek. Maar ook als dat niet zo was zou ik niet deelnemen aan dat gesprek. Als Sanoma Media mededelingen heeft te doen aan gebruikers van hun diensten, of dingen wil uitleggen, of excuses wil aanbieden, dan kan dat gewoon schriftelijk aan alle klanten en ik zou het zelf niet correct vinden als vijf willekeurige web-loggers zonder enige rechtspositie of mandaat afspraken gaan maken over compensatie of what ever. Ik begrijp Sanoma Media wel, die kunnen vervolgens volkomen terecht aanvoeren dat ze op eigen initiatief met een delegatie van gebruikers hebben gesproken, uitleg hebben gegeven, met de delegatie afspraken hebben gemaakt en kunnen zich daar bij eventuele individuele claims op beroepen.

    Ik heb vanaf eind augustus noodgedwongen vele uren besteed en zal nog vele uren moeten besteden aan het opnieuw inrichten van twee vervangende elektronische leeromgevingen voor de vakken muziek en informatiekunde voor mijn leerlingen en het opnieuw inrichten van enkele websites van collega’s. Ik heb tijdgeschreven en een declaratie van de gemaakte en de te verwachten nog te maken uren ingediend bij de huisjurist van web-log.nl. Plus een formele en onderbouwde klacht over de onfatsoenlijke manier waarop ik door de helpdesk ben behandeld.
    Intussen hebben twee juristen me onafhankelijk van elkaar bevestigd dat ik juridisch in mijn recht sta met mijn onderbouwde eis tot schadevergoeding/compensatie. Ik kies er dus voor dat pad te bewandelen.

    • Ik zal Leonard Bukenya om een reactie vragen op je schrijven Clara. Verder heb je een punt, en dat is waar ik ook aan denk, het ‘gesprek’ moet geen onderonsje worden, er mag enige uitleg komen maar zeker geen afspraken gemaakt worden namens alle webloggers. Daarom zie ik ook niet zo gauw wat zo’n gesprek zou kunnen opleveren.

      • Ik vind het woord onderonsje te negatief klinken, er wordt hoe dan ook door Sanoma Media een handreiking gedaan en dat valt te waarderen.

        Ik zie alleen de meerwaarde van het gesprek met vijf individuele klanten niet. Alle klanten hebben immers recht op uitleg, en alle klanten hebben er recht op te horen wat ze nog van Sanoma Media kunnen verwachten. Gewoon schriftelijk. Sanoma Media beschikt over alle contactgegevens en die zijn al eerder door ze gebruikt, dus hoe moeilijk kan dat zijn.

        De enige compensatie waarvan tot nog toe ergens sprake is geweest is dat benadeelden een gratis abonnement op een tijdschrift van Sanoma Media zouden krijgen. Als ik me niet vergis. De reacties daarop spraken m.i. voor zich.

        Mij lijkt een redelijke compensatie – naast herstel van de ellende en ervoor zorgen dat de mogelijkheden voor web-loggers bij wordpress op het niveau komen van de mogelijkheden bij het oude web-log (want dat is nog niet het geval) – dat benadeelde gebruikers van de gratis dienst een jaarlang een pro-account krijgen. Dat is voor Sanoma Media ook af te boeken als klantenbinding, maar ten minste geen wassen neus.

        Daarvoor hoef je niet met Sanoma Media om de tafel, dat kan Sanoma Media zijn klanten gewoon nu al aanbieden. En als iemand liever een gratis tijdschrift wil, kiest’ie voor een gratis tijdschrift.

  7. Lieve mensen,

    @knutselsmurf: ja ik wil graag dat je 1 van de 5 bent.

    @Margo; Ik wil ook graag dat jij een van de vijf bent

    @iedereen: Sanoma geeft EINDELIJK een opening. laten we die oppakken. Natuurlijk begrijp ik de frustratie van Ingrid, van Betsie, van noem maar alle namen op, maar laten we blij zijn dan Leonard een opening biedt. Het “kan” in ieder geval een begin zijn. Natuurlijk in openheid, dus een verslag van het gesprek op uitwijkpost en op Jeroen Mirck is gewenst, maar laten we in ieder geval de kans nemen om met die mensen te praten. Uit te vinden wat de situatie is en te beoordelen of er nog een kans bestaat dat het allemaal “gered” kan worden.
    Ik zou GRAAG 1 van de 5 zijn. Horen wat er is gebeurd maar vooral horen óf en hoe het hersteld kan worden. Helaas woon ik in Panama, dus dat wordt wat lastig, tenzij Sanoma aanbiedt mijn ticket heen en weer plus gederfde inkomsten te betalen, maar dat zie ik niet gebeuren… (Leonard, hier ligt een uitdaging… .-))

    Maar laten we deze kans PAKKEN!!

    @Leonard: Bedankt voor je uitnodiging, ik zou heel graag een constructief gesprek met jullie starten. Ik hoop dat je opening niet verloren gaat in “persoonlijke vetes”…

    Roberto

    • Roberto: als wij gaan samenzitten moet het gesprek ergens over gaan. Ik denk dat wij dan eerst antwoord willen op enkele fundamenteel belangrijke vragen. We moeten toch eerst weten hoe de vork nu in de steel zit? Daar kunnen we dan in een gesprek op reageren. Anders kunnen we oeverloos kletsen, maar daar heb ik geen zin in.
      Eerst weten wat is mogelijk en wat niet en wat zijn de prioriteiten.
      Dus eerst helderheid vanuit Sanoma naar de webloggers toe, openbaar, en daarna kan er een delegatie naar Sanoma.
      Zie verder het stuk van vandaag.
      Dat is mijn voorwaarde om eventueel deel te nemen aan het gesprek.
      Zei jij niet ergens dat je in maart naar Nederland komt? Dan zou jij ook kunnen deelnemen.

  8. Beste Weblog gebruikers,

    Ik ben blij dat ons initiatief overwegend positief wordt ontvangen maar snap zeker ook de kritiek op Sanoma Media en de scepsis bij onze intentie. Hopelijk kan ik daar iets meer duidelijkheid in geven.

    We hebben er voor gekozen om met een beperkte delegatie van mensen te zitten omdat wij er in geloven dat we op die manier het beste de dialoog aan kunnen gaan. Het is niet zo dat een beperkte groep mensen iets gaat bepalen voor de rest of dat dit een gesprek is dat achter gesloten deuren blijft. Wij willen graag met een vertegenwoordiging van de gebruikers in gesprek om wat besproken is later breed te delen.

    Het doel van het gesprek is om een open dialoog aan te gaan. Dat betekend dat wij uit zullen leggen hoe alles is verlopen zoals het is verlopen, aanhoren waar wat de grootste problemen zijn en dat we samen kijken hoe wij hier met zijn allen het beste mee verder kunnen. Voorheen gebeurde dit met name in mailtjes en gesprekken met individuele gebruikers en communiceerde wij daar breder over of werd het door de gebruikers zelf gedeeld. Dit is niet effectief gebleken omdat wij overspoeld werden met vragen op individuele gevallen waardoor het effectief breder communiceren in het gedrang kwam. De onvrede bij de gebruikers werd hierdoor alleen maar groter.

    Wij willen op korte termijn zitten omdat er veel gebruikers zijn die direct antwoord op hun vraag willen. Wanneer jullie het gevoel hebben dat jullie meer tijd nodig hebben om zaken te inventariseren en een betere en beter voorbereidde delegatie te vormen is dat wat ons betreft prima.

    Als laatste wil ik nog benadrukken dat er achter de schermen door mij en mijn collega’s keihard gewerkt wordt aan het weer op de rit krijgen van Weblog. Wij zijn ook echt op de hoogte van de klachten en werken zeker aan het structureel op lossen van de problemen. Het feit dat de migratie zo is verlopen is iets wat het Weblog team zich heel erg aan trekt. Dat jullie dat als gebruikers anders ervaren is dan ook iets wat wij ten zeerste betreuren. We hopen met deze dialoog in ieder geval samen constructief verder te kunnen bouwen.

    Met vriendelijke groet,

    Leonard Bukenya, Business unit manager

    • Leonard, een open dialoog dat velen aangaat kan m.i. alleen open via internet gevoerd worden. Als we een persoonlijk gesprek aangaan willen we eerst antwoorden op de vele vragen. Dit mag gewoon openbaar, iedereen heeft recht te weten waarom z’n weblog verknoeid is en wat jullie eraan denken te gaan doen.

      Je zegt aan te willen horen wat de grootste problemen zijn. Hoezo de grootste? Gaan jullie dan in volgorde van grootte aan die problemen werken? Zie de lijst met vragen in het stuk boven deze. Dat zijn de grootste problemen. De prioriteit van de oplossing en/of beantwoording van deze problemen en vragen zal niet bij iedereen gelijk liggen, maar het lijkt me dat deze vragen graag iedereen beantwoord ziet.

      • @Leonard Bukenya: Uit ervaring weet ik dat wanneer het onderwerp van een overleg niet duidelijk is omschreven, d.w.z. ruim van te voren een schriftelijke toelichting is gegeven, je, zoals Uitwijkpost het uitdrukt, verzandt in “oerverloos geklets”.
        Jij wil praten over “hoe we nu het beste verder kunnen”. Je hebt al meerder bijeenkomsten nodig om dat onderwerp te concretiseren.

        Wat onze grootste probleem is, moet duidelijk zijn: we willen onze blogs terug. Welke problemen prioriteit krijgen is irrelevant.

        Wanneer we deze uitnodiging niet met open armen aangrijpen kan je ons terecht verwijten dat we niet willen praten. Dus ben ik het met Roberto eens maar vind dat we moeten wachten tot onze afbeeldingen geïmporteerd zijn. Iedereen hoopt dat het goed gaat maar mocht het niet lukkken dan is de situatie totaal anders.

  9. @Uitwijkpost. Ik ben van 20 april tot ca. 13 mei in NL
    @Leonard: Jouw vraag dat jullie willen inventariseren wat de grootste problemen zijn is een erg domme.
    Laat ik het simpel stellen (wat anderen ook al gedaan hebben) we willen onze blogs terug. Zoals ze waren en zoals ze functioneerden. De problemen en welke daarvan de grootste zijn is volstrekt irrelevant.
    Het lijkt me zinvol om de bovenstaande vragenlijst te beantwoorden. Geef gewoon aan of en wanneer het goed komt. Komt het niet goed, wees daar dan ook eerlijk over. En geef aan dat als het niet goed komt wat jullie denken te doen voor alle gedupeerden.

    Nogmaals ik ben voor een gesprek met jullie, maar een open en eerlijke discussie hier, of op een andere plaats op internet is natuurlijk ook een mogelijkheid.

    Misschien is dit een optie: Alle gebruikers kunnen via uitwijkpost hun vragen stellen. Als uitwijkpost het hiermee eens is natuurlijk. De vragen zullen niet direct gepubliceerd worden, maar zullen door uitwijkpost (en als je daar hulp bij wilt biedt ik dit bij deze aan, m.a.w. ik wil dit voor je doen) gelezen en gecategoriseerd worden. Daarna komt er op uitwijkpost een complete lijst met vragen te staan die jullie dan, laten we zeggen, binnen 2 weken allemaal beantwoorden.

    Graag van zowel uitwijkpost als Leonard hierop een reactie. Indien gewenst via mijn email wat bij uitwijkpost bekend is.

    • Vragen staat vrij en als het geen vragen zijn die al in de lijst staan en de vragen op meer bloggers betrekking hebben zet ik die er graag bij, samen met Ximaar. Tegen de tijd dat jij naar Nederland komt Roberto, kan Sanoma op de vragen hebben gereageerd en kan een delegatie van webloggers met Sanoma de puntjes op de i zetten.

  10. Een korte reaktie, (ben jammer genoeg de afgelopen dagen met familie/omstandigheden bezig geweest) Wat ik begrijp van dit alles is dat Sanoma rond de tafel wil met 5 webloggers om te inventariseren wat de problemen zijn en wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn om de bloggers weer happy en stil te krijgen.
    Die inventarisatie zou niet nodig moeten zijn omdat Sanoma/de medewerkers van Sanoma al heel goed weten wat de problemen zijn. We worden weer op een stoeltje gezet om te kijken wat er mis is terwijl dat al heel lang bekend is. Daarbij met 5 bloggers, dat is wel een heel magere delegatie van de 300.000 weblogs die er ooit waren. Daarnaast wil men met die 5 personen oplossingen bedenken…
    Kan Sanoma dat niet zelf?? Ze weten wat er mis is gegaan, ze weten wat de bloggers willen. Die willen gewoon hun weglog terug zoals dat was, zonder veranderingen, zonder aanpassingen, zonder reclame maar met de foto’s en alles wat daarbij hoorden.

    Daar moet Sanoma aan werken !!!
    En als ze dat niet kunnen moet Sanoma zo verstandig zijn om dat toe te geven, gewoon zeggen dat het niet kan, niet lukt en niet meer mogelijk is.

    Daarvoor heeft rond de tafel zitten en erover praten geen zin.

    Ik begreep dat Roberto de woordvoerder zou zijn en een lijst zou maken (met punten die bij Sanoma al maanden lang bekend zijn) en dat Sanoma nu aan zet is.

    Dit bovenstaande schreef ik even om voor mezelf weer helder te krijgen hoe de vlag er nu bij hangt.. We -wegloggers- zijn dus in die maanden na 24 ausgustus nog geen klap opgeschoten, we weten nog net zo veel als in september of oktober…

    Als mijn hulp, medewerking of inzet nog ergens nuttig bij gebruikt kan worden wil ik mijn best daarvoor te doen..

  11. @QuiltingIngrid: Zelf overleg ik regelmatig met gemeenteambtenaren over verkeerszaken. Ook allemaal dingen waarvan je denkt dat ze dat ook zelf kunnen bedenken of dat zoiets via de mail of een forum kan. En dat blijkt niet zo te zijn. Bij elkaar kan je sneller op elkaar reageren of oeverloze discussies beperken. Als je dat in een mail doet voelt de tegenpartij zich genomen en aan face-to-face is er meer begrip.

    Dat je niet met 20 man aan tafel kan zitten weet ik ook, dan is het geen discussie meer maar een uitwisseling van standpunten. 5 mensen is een handig aantal, als daar de juiste mensen zitten die de problemen goed vertegenwoordigen. Omgekeerd moet Sanoma dan niet zelf met 20 man aankomen. Bij 5 mensen die de problemen vertegenwoordigen hoort ongeveer 3 mensen van Sanoma, waarvan er 1 echte toezeggingen mag doen (dus niet steeds van: ‘Gaan we uitzoeken. Moet ik mijn baas vragen. etc’) en 1 techneut die goed bekend is met de materie en mogelijkheden.

    Zelf denk ik ook dat Sanoma de klachten moet weten, ze hebben daarbij ook met een groep web-loggers samengewerkt. Alleen was dat nmm niet de juiste groep. En een groot deel van hen zit inmiddels ook op wordpress.com.

    Voor Sanoma is zo’n gesprek ook zeker handig. Zij willen hun bloggers terug. Ook al draait het in hoofdzaak om de reclames. Sanoma heeft flink wat geld neergelegd voor de aankoop van Web-log en heeft er de afgelopen 4 maanden behoorlijk wat tijd en geld ingepompt. Stoppen met web-log is dus kapitaalvernietiging. Maar dat is het ook als alle webloggers weglopen naar iets anders. De laatste maand zit weblog op een kwart qua bezoekersverkeer. Uiteindelijk betekent dit een kwart aan reclameinkomsten. En zo lang ze de zaak niet verbeteren krijgen ze geen inkomsten uit betalende bloggers.

    Ik moet dan ook nog zien of Sanoma dit gaat redden. Dwz het kan alleen als er erg veel service wordt verleend (die indruk heb ik de afgelopen maanden niet gekregen) en dat zij meer bieden dan bijvoorbeeld wordpress.com of dergelijke. En die indruk heb ik ook niet. In het beheer staan wel aardige dingen zoals zelf kolombreedtes instellen, maar die werken nog niet.

    Sanoma zou een aantal toezeggingen kunnen doen die zij aanvankelijk niet van plan waren. Bijvoorbeeld het herstellen van de diacritische fouten, het weghalen van dubbele berichten en het in de juiste categorie zetten. Dat zijn fouten die zij zelf veroorzaakt hebben. Ik heb eerder een export gemaakt van Typepad naar WordPress en kreeg in het geheel geen diacritische fouten, dubbele berichten of categorieproblemen. Dus hoe het Sanoma wel lukt is me een raadsel.

    Alleen is het oplossen van die fouten voor sommige bloggers maanden werk. Ik zou 2000 berichten stuk voor stuk in kladblok moeten hijsen om er vervolgens met zoeken en vervangen de codes van de diacrische tekens om te zetten. Geldt al voor de simpele quottekens die allemaal vernaggelt zijn. Met het handmatig weghalen van de dubbelingen en het in de juiste categorie plaatsen is dat zeker 15 minuten per bericht = 500 uur ofwel 62 volle werkdagen. Dat terwijl het door Sanoma met wat scripts nog geen seconde per bericht hoeft te zijn.

  12. Ik ben niet echt heel actief geweest qua vragen stellen en me verdiepen in de nieuwe omgeving. De migratie viel een beetje samen met een verminderde nehoefte aan bloggen.
    Vandaar dat ik nog steeds een beetje aan het afwachten ben hoe het allemaal gaat aflopen en ik nog niet echt fanatiek heb gekeken wat er nog niet goed gaat. Hoop nog steeds dat het binnenkort allemaal goedkomt…..ik ben soms wat naief 🙂

    Ik vind het een goed idee wanneer een groepje ‘afgevaardigden’ het gesprek aangaat. Ik ga er helemaal van uit dat zij wel onder woorden kunnen brengen wat ik eventueel zou willen zeggen, namelijk dat we inderdaad graag ons weblog terugwillen zoals we hem ooit achter hebben gelaten. Inclusief alle foto´s, verwijzingen en archieven.

    Wat me nu opeens wel opviel is het linkje ´copyright´ onderaan m´n weblog met onder andere deze tekst:

    De (auteurs-)rechten met betrekking tot het format en de inhoud van deze website (de daarin opgenomen gegevens, afbeeldingen, geluiden, teksten en andere informatie) berustend uitsluitend bij Sanoma Digital en/of haar licentiegevers.

    Als ik dit goed lees, is Sanoma opeens eigenaar geworden van de inhoud/foto’s van mijn blog? Dat vind ik wel shocking als dat zo zou zijn. Dan zou ik nl direct mijn weblog opheffen. Inhoud van mijn 8 jaar bloggen is nl van mij…..niet van Sanoma.
    Zou de copyright vraag misschien ook beantwoord kunnen worden?

    Ik vind het erg jammer dat de migratie zo lang heeft geduurd. Ga er van uit dat Sanoma de beste bedoelingen had, maar vind wel dat ze erg veel steken hebben laten vallen in hun communicatie……

    Met vriendelijke groet,

    Irene (vandaaggezien)

    • inderdaad een raar stuk tekst over copyright.
      Onderaan de tekst ( ik heb hem er even onder geplakt) staat ook nog dat Sanoma het recht heeft om ingezonden (?) materiaal in te korten en/of aan te passen. Ik ben met Irene van mening dat ook dit een vraag is die aan Sanoma gesteld dient te worden.

      < COPYRIGHT NOTICE

      Alle (intellectuele) eigendomsrechten met betrekking tot web-log en het logo van web-log.nl, waaronder in ieder geval worden begrepen de merkrechten, berusten uitsluitend bij Sanoma Digital Group The Netherlands B.V. (onderdeel van Sanoma Media Netherlands B.V.) en haar groepsmaatschappijen (hierna tezamen aangeduid als: "Sanoma Digital"). Sanoma Digital behoudt zich deze rechten uitdrukkelijk voor.

      De (auteurs-)rechten met betrekking tot het format en de inhoud van deze website (de daarin opgenomen gegevens, afbeeldingen, geluiden, teksten en andere informatie) berustend uitsluitend bij Sanoma Digital en/of haar licentiegevers. De inhoud van deze website mag alleen worden gebruikt voor persoonlijk gebruik. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Sanoma Digital is het onder meer niet toegestaan de inhoud van deze website, of enig onderdeel daarvan, door te sturen, te verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, behalve voor zover strikt noodzakelijk is voor het gebruiken van deze website.

      Sanoma Digital heeft het recht, doch niet de plicht, om de toegang tot informatie te onthouden dan wel om informatie van deze website te verwijderen indien er, naar het uitsluitend oordeel van Sanoma Digital, sprake is van (mogelijke) inbreuk op rechten van derden.

      Sanoma Digital heeft tevens het recht om – tenzij anders overeengekomen met de auteur – ingezonden materiaal in te korten en/of aan te passen. Dit geldt voor tekst-, muziek- en beeldmateriaal.

Bedankt voor je reactie.