Meeting met Sanoma

Zoals eerder gemeld zou er meeting komen naar aanleiding van onze vragenlijst, tussen een delegatie webloggers en Sanoma. Deze meeting vond gisteren aan het eind van de dag plaats.
Een uitgewerkt verslag van alle vragen en antwoorden wordt gemaakt en komt zo spoedig mogelijk.

Knutselsmurf geeft het volgende verslag:

Het bezoek aan Sanoma Digital

Namens de bloggers waren aanwezig:

Jan Donker (Knutselsmurf)
Henk Algra
Geert Snijders
Michel van de Luitgaarden

Namens Sanoma waren aanwezig:

Leonard Bukenya
Coen Wesselman
Annet (marketting & communicatie)
Daniëlle (stagiaire)

We werden behandeld als belangrijke klanten, op dat punt valt Sanoma weinig te leren. De vergadering was van de kant van Sanoma ook voorbereid door alle vragen schriftelijk te beantwoorden. Aan de hand van deze schriftelijke antwoorden heeft Leonard vervolgens een en ander mondeling toegelicht, wat overigens nog onverwacht veel tijd in beslag nam.

De belangrijkste conclusies die we kunnen trekken zijn:

De gemaakte fouten worden niet ontkend, er werd alleen uitgelegd welke omstandigheden en beslissingen uiteindelijk hebben geleid tot de ontstane situatie. Ik kreeg nergens de indruk dat Coen (die de meeste technische antwoorden gaf) mensen bewust probeerde te misleiden.
Wel verschilden Sanoma en ik van mening over de gewekte verwachtingen. Ook zonder een gereeddatum te noemen wordt er, als je claimt voor 95 % klaar te zijn, een verwachting gewekt. Als die verwachtingen vervolgens een aantal keren niet uitkomen, is je geloofwaardigheid weg, m.i.

Sanoma gaf uitdrukkelijk aan dat er in principe geen compensatie komt voor gedupeerde bloggers, in lijn met de gebruiksvoorwaarden van weblog.nl. Op de vraag of ze zich inspannen voor de meest schrijnende gevallen, komt als antwoord dat men men om te beginnen heeft gecontroleerd of bij deze gevallen het ontbrekende blog überhaupt in de TypePad backup zat en daarna wat de reden is dat deze blogs dan niet zichtbaar worden op internet.

Sanoma wil niet dat iemand van buiten zijn neus in de TypePad backup steekt. Van een aantal blogs in de backup is inderdaad niet meer te achterhalen wie de eigenaar is, omdat door een aantal opeenvolgende migraties binnen het TypePad systeem deze auteurs alleen nog maar onder een nummer bekend zijn. Ik raad mensen die nu nog steeds hun blog niet terug hebben aan nog een keer een ticket aan te maken, voordat Sanoma de lijst met op te lossen problemen afsluit.

Sanoma ziet wel degelijk een toekomst in weblog.nl en mogelijkheden om daar als commercieel bedrijf geld aan te verdienen. De bloggers en hun lezers vormen een voor adverteerders interessante doelgroep. Een blog over een specifiek onderwerp trekt, als Sanoma er in slaagt dat onderwerp te identificeren, een specifiek publiek, waardoor Sanoma meer geld kan vragen voor een op die doelgroep gerichte advertentie. Sanoma wil bouwen aan een community-model waardoor dit aspect versterkt zal worden.

Zo ver is het echter nog niet. Er is een lijst van bugs en problemen gemaakt, waar continue aan gewerkt wordt. Sanoma heeft daarbij de hulp ingeroepen van W3Edge (een bedrijf dat commerciële toepassingen voor WordPress software ondersteunt) en van wordpress.com zelf. De reden dat die meewerken, is dat Sanoma de grenzen opzoekt van wat technisch mogelijk is met beperkte servercapaciteit, waar wordpress.com het doet met een ruimer bemeten serverpark. Voorlopig heeft dat echter wel tot gevolg dat wordpress.com sneller is dan weblog.nl. Het is nu nog zo, dat als je iets publiceert, dat pas enige tijd later zichtbaar is voor de hele wereld. OBA kan bijvoorbeeld geen webloggers aansluiten.

Volgens Sanoma is dit geen structureel beleid. De RSS-feeds zijn vanwege de beroerde performance uitgeschakeld, maar worden weer ingeschakeld als die problemen opgelost zijn. Het exporteren van je hele blog kon tot nu toe om dezelfde reden alleen op aanvraag. Inmiddels is er een tussenoplossing, waarbij de export nog steeds op aanvraag is, maar de afhandeling van de aanvraag automatisch verloopt. Bij een wordpress.com kun je gewoon zelf, à la minute, je blog exporteren.

Het antwoord op de vraag : “Waarom zou ik bij weblog.nl bloggen als ik ook naar wordpress.com kan” is dus dat Sanoma in de nabije toekomst communities kan bieden waar je misschien bij wil horen. Op dit moment zijn die er nog niet.

De massale uittocht van bloggers vanuit weblog.nl is, nu weblog weer redelijk werkt, inmiddels omgeslagen in groei.

Ik heb als laatste nog gevraagd of weblog modereert of een of andere vorm van censuur toepast. Het antwoord is : Nee. Een blog wordt offline gehaald op verzoek van justitie, verder bemoeit men zich niet met de inhoud. “VKblog” toestanden zijn weblog niet bekend.

De ex-VKbloggers hebben geen hoge prioriteit. Wellicht gaan die naar OBA doorverwezen worden, als ze hun blog terug willen.

Met dank aan Knutselsmurf, alias Jan Donker.

Michel van de Luitgaarden geeft een kort verslag:

Weblog.nl heeft 389.000 Bloggers die 114 mln berichten hebben verstuurd.
Volkskrant heeft 8.000 Bloggers die 140.000 posts hebben verstuurd.(zie correctie)
De mogelijkheid om een fotoalbum van je blogs te laten maken komt terug.
RSS wordt niet afgesloten.
RealTime is in samenhang met RSS en komt ook terug.

We hadden allen het gevoel dat Sanoma Media door wil met Web-log en
dat ze hier ook tijd en geld in willen steken. Dat het wat ons betreft
niet snel genoeg ging/gaat is logisch, maar we hebben wel wat meer
begrip op kunnen brengen nu we uitleg van hun kant hebben aangehoord.

Men wil in de nabije toekomst meer samenhang bewerkstelligen tussen de
Sanoma tijdschriften en de bloggers om zodoende elkaar te versterken.
Dus bijvoorbeeld “hardloop” bloggers linken aan tijdschriften over
hardlopen en als er dan sprake is van reclame dan zal die reclame
gericht zijn op hardlopen. Men wil misschien zelfs bijeenkomsten
organiseren voor zo’n subgroep waar dan ook adverteerders bij aanwezig
kunnen zijn. Op die manier is het verdienmodel van Sanoma ook beter te
begrijpen.

Men ziet een voorbeeld in http://mashable.com/entertainment/.

Met dank aan Michel.

De antwoorden op de lijst met vragen heb ik ook, maar wordt nader uitgewerkt tot een compleet verslag waarbij ook de vragen en opmerkingen uit de groep op die antwoorden worden meegenomen. Zodra ik dit verslag heb zal ik dit hier publiceren en ik ga er vanuit dat Weblog.nl deze ook publiceert.

UPDATE:

Henk Algra was er ook bij en hij had er het volgende over te melden:

Ik vond het een prettige samenkomst.

Wel blijf ik erbij dat Sanomedia (niet Coen, maar het management) beter had kunnen communiceren, nu leek het alsof Coen alles moest oplossen en alsof hij er alleen voor stond. Als ze het nu als leermoment gaan zien zijn we een stap verder.

Bij welke community ik zou moeten horen vraag ik me nog wel af: ik schrijf als fietser, als psycholoog, over opvoeding, gezondheidszorg enz enz.

13 gedachten over “Meeting met Sanoma

  1. Een duidelijk verhaal, wat aansluit bij de visie die ik de laatste maanden heb opgebouwd uit de stukjes en beetjes Sanoma-info. 389.000 bloggers moet volgens mij 389.000 aangemaakt blognamen zijn. De helft daarvan wordt al jaren niet meer gebruikt en de andere helft is in het bezit van zo’n 50.000 bloggers die dus een blognaam of 4 per blogger hebben. Dit is uit eigen steekproef over 200 blognamen. Sanoma heeft deze getallen dus nooit verstrekt en zal dat ook niet vanwege marketing.

    Mijn idee was dat het niet fout ging en nog altijd gaat door onwil, maar door onkunde met aanvankelijk een gigantische dosis onderschatting. Ik zie die onkunde niet zo snel verdampen en verwacht dus niet dat het beter gaat worden dan wordpress.com. Mij zien ze dan ook niet meer terug. Op Alexa.com is de toename nog niet zichtbaar. Daar zitten ze nog steeds op 1/3de van punt.nl terwijl ze vroeger 3x zo hoog als punt.nl scoorden. Alexa.com ijlt 14 dagen na en meet alleen de doorgeschakelde zoekopdrachten.

  2. Hallo Lui, even een klein berichtje vanaf Bali.. allereerst hartelijk dank voor het verslag.. goed te lezen !!!

    Mijn vraag is of er nog is gesproken over het copyright tekentje onderaan de blogjes, waaruit zou moeten blijken dat Sanoma het copyright zou hebben over onze eigen teksten ???

    groet
    Ingrid

    • Dat hebben we besproken. Het was een slordigheidje. Ze gebruikten de standaard copyright notice van al hun online uitgaven. Ze hebben het inmiddels aangepast, en afgezien daarvan : wie zou zich er wat van aantrekken ?

      • Deze is inderdaad aangepast maar er staat bijvoorbeeld nog:

        “Sanoma Digital heeft tevens het recht om – tenzij anders overeengekomen met de auteur – ingezonden materiaal in te korten en/of aan te passen. Dit geldt voor tekst-, muziek- en beeldmateriaal.

        • Wacht even het complete verslag met alle antwoorden en tekst en uiteg af. Als er daarna nog vragen zijn is iedereen welkom die te stellen en zal Leonard ongetwijfeld bereid zijn ook deze te beantwoorden. Mits het algemene vragen zijn die voor iedereen of een grote groep webloggers gelden.

      • Hi Knutselsmurf… inmiddels terug van mijn heerlijke vakantie op Bali met een jetlag van hier tot daar… maar goed. Ik trek me er wel wat van aan. Sanoma heeft helemaal geen recht op MIJN teksten. Kan en mag er zeker niets aan veranderen/wijzigen. Het is MIJN eigendom en Sanoma is met mij niets overeengekomen…. Moet hier eens even goed over nadenken. Copyright is een lastig item maar het moet niet zo zijn dat Sanoma zich dingen veroorlooft op mijn teksten. mmmm…..
        Zal eens zien of ik daar iets meer over kan vinden….

        groetjes

  3. Men was ieg redelijk open. Wat naar voren komt: men is aan iets begonnen zonder grondig vooronderzoek (is vaak duur, men ziet het nut niet, doen we wel even…). Het platform wat men voor ogen had/heeft draait niet op servers die ze hebben.Nu kun je wel stoer lopen roepen dat je de grenzen opzoekt van wat (nog) mogelijk is, ik zeg op mijn beurt: foute beslissing destijds. Men had eerst de serverkant op orde moeten brengen (dan wel onderzoek moeten doen) ieg sterk vergroten bij migratie (desnoods tijdelijke huur). dit bleek ook al snel de bottle-neck te zijn. Eea was ook veel goedkoper geweest dan nu een duur bureau inhuren die mag redden wat er nog te redden valt. Hierbij zal alsnog aan de serverkant veel geïnvesteerd moeten worden. Maar ja, zo gaan die dingen…. en achteraf weet iedereen het… Maar Sanoma heeft zeer fors geblunderd.

    • Coen, wat ik in mijn eentje kan, moeten jullie met zoveel mensen en middelen makkelijk in het groot kunnen. Waarom…… ? Heb ik gevraagd. Het antwoord kwam neer op een aantal grote bedrijven die in een kring naar elkaar wezen, met een plas water, een tijdverschil, een taalbarriere en ook nog een paar advocaten er tussen. Het lijkt er achteraf op, dat ik t.o.v. weblog.nl bij VKblog ook een aantal voordelen gehad heb.

      De overdracht van VKblog naar Sanoma stelde volgens Coen ook niet veel voor. Ze kregen een groot gecomprimeerd bestand, wat er in zit moeten ze nog gaan ontdekken. Ik heb ze gewaarschuwd dat ook daarbij een aantal lijken uit de kast zullen rollen. VKblog is ook een aantal malen gemigreerd.

      • Ze gaan ex-vkbloggers dus doorverwijzen naar OBA, maar goed die weg was albekend. In deze zowel een blunder van de VK als weblog….

  4. < We werden behandeld als belangrijke klanten, op dat punt valt Sanoma weinig te leren.

    wellicht is dat bij jullie aan tafel zo geweest, als probleem-oplosser voor de schrijvende klager kan Sanoma mijns inziens nog heel erg veel leren. Werkelijk alles wat een helpdesk niet moet doen, gebeurt daar wel. Als het niet zo triest was was het nog om te lachen ook.

    Ik heb er eigenlijk geen vertrouwen meer in dat het ooit nog goed komt met mijn weblog. 85% van mijn foto's ontbreekt nog steeds, een deel daarvan zijn ze kennelijk definitief kwijt, naar de rest wordt nog gezocht. Wedden dat mijn weblog straks niet op het lijstje met bugs voorkomt en dat ik daar zelf om moet verzoeken? Ik weet dan het antwoord al… 'dat maken wij wel uit'

Bedankt voor je reactie.