Alle media naar je eigen computer?

Maarten Keizer is een tool aan het bouwen die het mogelijk maakt om aan de hand van je eigen XML bestand al je media te downloaden naar je computer. Hij hoort het graag als hier geïnteresseerden voor zijn!

UPDATE:
Die zijn er en de tool is hier te vinden: http://problogger.nl/tools/xml-to-zip.php

26 gedachten over “Alle media naar je eigen computer?

  1. Dat kan al met een vrij simpel tekstverwerker macro-tje, want je hebt de wxr-file waar alles in staat.
    Schrijf alle image-tags naar een nieuw HTML document, open dat in je browser, en dan maar wachten…..
    Als je echt heel wild wil doen, schrijf je er nog wat javascript omheen, maar dat is niet per sé nodig.

    • Tuurlijk, dat gaan het merendeel ook echt snappen 😉

      Wat Margo er niet bij vertelt is dat je er zelf niets voor hoeft te doen.

      Input: XML bestand van je weblog
      Output: ZIP bestand met al je media

    • Ik denk, Knutselsmurf, dat de gemiddelde blogger niet eens begrijpt waar je het over hebt! 🙂 Laat staan dat ze (waaronder ikzelf) weten wat ze moeten doen. Dan is een tooltje toch wel handig!

  2. In een helder ogenblik snap ik in grote lijnen wel wat Knutselsmurf zegt, maar dan moet ik nog wel even uitzoeken hoe ik dat moet aanpakken.
    Het idee van Keizer om daar een routine voor te maken die het als ZIP ophaalt, is in voor ons waarschijnlijk gunstig i.v.m. ruimte op onze laptop, omdat we bij Weblog.nl materiaal van 4 keer 6 1/2 jaar hebben staan, en dat dan één voor één kunnen uitpakken en uploaden naar WordPress.
    Ik hoop dat we maar dat materiaal op z’n minst tijdig(!) kunnen veiligstellen voordat Weblog.nl Offline gaat: ik krijg nu al dagenlang bij elke poging om in te loggen op een van onze Weblog.nl accounts de mededeling dat de pagina niet gevonden kan worden!!!
    Hoe moet ik dan de mediabibliotheek bij Weblog.nl en bij WordPress vergelijken of die compleet is, heer Bukenya?
    En dan is 1 maart verdomd dichtbij, februari is de kortste maand!

  3. Ik heb als test, het mij door Maarten Keizer toegezonden XML export van mijn waslijntjesweblog naar een nieuw aangemaakt testWordpress weblog geïmporteerd. Ik kreeg de melding dat ik dit per mail zou ontvangen, maar toen ik ging kijken op mijn testlog stonden daar al de logjes met foto’s. Of die foto’s op de juiste plek staan en of alle logjes aanwezig zijn kan ik nog niet checken.

  4. Ik heb inmiddels van onze 4 blogs bij Maarten Keizer ZIPs laten maken. Van 3 blogs heb ik alle afbeeldingen die bij weblog.nl in de mediabibliotheek stonden, nu binnengekregen.
    Van één blog kreeg ik een 404-melding toen ik de link in de e-mail aanklikte, en na de tweede conversiepoging ook.
    Toen kreeg ik vrij snel een mailtje van Maarten dat hij ging uitzoeken wat er mis ging. Nou ja, er bleek van DAT blog niets in de mediabibliotheek te staan bij weblog.nl, omdat alle afbeeldingen elders staan (ik kon eindelijk weer inloggen bij dat blog op weblog.nl!). Maarten meldde meteen de “bug” te hebben gecorrigeerd. Hulde voor deze service, we hebben in elk geval de afbeeldingen gered die bij weblog.nl stonden.

    Dan nog een suggestie: ik heb onze 4 XML exportfiles (individueel) ingeladen in mijn tekstverwerker (OpenOffice Writer), en de diacritische tekens opgezocht. Ze lijken steevast te beginnen met een hoofdletter A met een tilde er boven (Ã), maar ik heb de indruk dat de verdere codering per bestand verschillen kan. Ik heb gekeken naar de context waar ik zo’n teken aantrof, en dan de code gekopieerd naar “zoeken” in “zoeken en vervangen”, en dan de correcte HTML-charactercode (zie b.v. http://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp ) ingevuld bij “vervangen door”, en dan “alles vervangen” aangeklikt. Daarna telkens bovenaan beginnen met deze procedure, totdat het zoekbegrip niet meer gevonden wordt. Het bleek minder monnikenwerk dat ik had ingeschat.
    Zóveel verschillende diacritische en andere bijzondere tekens gebruiken we nu ook weer niet.
    Let wel op dat je je bestand opslaat in de originele vorm (of .txt en later hernoemen naar .xml) en niet in een tekstverwerker-format zoals .doc of .odt!!!
    De eerste “conversie” van diacritische tekens etc., zoals het “copyright”-symbool, lijkt geslaagd.

    • Dat klinkt goed!

      Heb je misschien een lijstje bijgehouden van je succesvolle omzettingen? Dan kan ik eens kijken of ik die toevoegen aan mijn XML to HTML converter..

      • Nee Maarten, ik heb de bestanden ad hoc, en één voor een door de tekstverwerker gehaald, en ik weet niet zeker of b.v. “Ãxyz” in elk exportbestand bij “ë” hoorde… Van één blog lijkt het goed gelukt, maar daar heb ik de afbeeldingen nog niet weer in staan (124 stuks, en ik ben met de IB-gegevens bezig…). Voor enkele andere blogs moet ik nieuwe namen bedenken…
        Dank je voor de hulp; ik zal nog proberen of er een lijst te maken is.

      • Ik dacht dat ik in alle 4 exports de special characters gehad had, maar nee…
        Ik ben nog weer aan het zoeken geweest, maar het lijkt er op of er minstens twee coderingen door elkaar lopen, die met tilde-A (Ã) en een met xf…
        Die met tilde-A variëert in lengte, die met xf… heb ik nog niet anders gevonden dan met 3 tekens, b.v. xfc voor ü in überhaupt.
        De exports van afbeeldingen rechtstreeks uit weblog.nl lijkt tot nu toe voor één blog enigszins gelukt: de Bieb bij weblog geeft aan 224 afbeeldingen te hebben, bij wordpress heb ik ineens 424 afbeeldingen, waarvan 224 losse. Maar een paar afbeeldingen die ik gecheckt heb, linken wel naar wordpress.
        In tegenstelling tot twee andere blogs, waar de plaatjes nog steeds bij weblog hangen, en één blog geeft in de WP-bieb wel aan dat er inhoud is met juiste namen, maar blanco thumbs, en merkwaardige aantallen…
        GRRRR!

        • Dat Grrrrr vind ik volkomen begrijpelijk. Het is toch te zot voor woorden dat Sanoma -weblog een ruïne maakt van je weblogs, en dat jij het zelf weer mag opbouwen! Zou het niet af te dwingen zijn dat ze een ICT-er gratis beschikbaar stellen die de boel herstelt?

  5. Vandaag een vrije dag. Dus ik dacht: ik ga aan de slag met het exporteren. Er zat een duidelijke gebruiksaanwijzing bij, dus zelfs voor een digibeet moet het te doen zijn. Helaas: de eerste foutmelding zit al bij mijn emailadres. “Dit is een ongeldig emailadres. Probeer het opnieuw”. Het adres heb ik al zo lang ik email heb, heb het 3 maal; gecontroleerd, er zit echt geen fout in….

  6. Dat ander e-mailadres moet dan wel eerst goedgekeurd worden.
    Bij het verwijderen van mijn blog zag ik dat dit bij mij na 2 maanden nog steeds niet was goedgekeurd. Las dat ook anderen ditzelfde probleem hebben.

  7. Ik heb nu zonder haperingen een mailadres in kunnen vullen. Daarna keurig de volgende stappen genomen. Geen enkele link ontvangen van een expertbestand terwijl er wel wordt meegedeeld dat dat goed gegaan is….
    Ik heb er weinig vertrouwen in dat het goed gaat komen. Als je met anderhalf jaar prutsen geconfronteerd wordt gaat bijna in de genen zitten….

Bedankt voor je reactie.