Belangrijk nieuws!

Beste leden van de Uitwijkpost.nl,

Vanwege jullie grote betrokkenheid bij Weblog.nl wil ik jullie graag voor informeren over het feit dat Sanoma Media besloten heeft om Weblog.nl per 1 maart 2013 over te dragen aan WordPress.com. De kwaliteit van Weblog.nl is, zoals jullie weten, al langere tijd niet op het gewenste niveau. Opkomende concurrentie van goede en gratis alternatieve blogdiensten heeft ons doen besluiten de dienst over te dragen aan een externe partij. Gebruikers worden in de gelegenheid gesteld om de inhoud van hun blog voor 1 maart 2013 te exporteren uit Weblog.nl en te importeren in WordPress.com. Hiervoor zijn, samen met WordPress.com, duidelijke instructies opgesteld.

Later vanochtend informeren wij onze Weblog gebruikers hierover via onderstaande mail en via “Over Weblog.nl”. Tot aan 1 maart volgen nog een aantal herinneringsmails. De Helpdesk staat klaar om gebruikers, waar nodig, bij de overstap te assisteren.

Betalende gebruikers van Weblog.nl krijgen het abonnementsgeld dat zij gedurende de afgelopen 12 maanden hebben betaald teruggestort.

Uiteraard kunnen jullie met vragen over deze bij mij terecht. Voor inhoudelijke vragen over het overstap proces naar WordPress.com zal ik deze niet zelf beantwoorden, maar ons communicatieteam vragen hierop te antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Leonard Bukenya
Business unit manager user generated content & social

Het was te verwachten;
Margo en Ximaar

Op webwereld staat een uitgebreider artikel.

15 gedachten over “Belangrijk nieuws!

  1. Ze hebben het dus opgegeven. Verstandig, hadden ze al eerder moeten doen.
    Nu maar hopen voor alle webloggers dat ze het nog voor elkaar krijgen een werkend exportfile te maken.

  2. Sanoma Media besloten heeft om Weblog.nl per 1 maart 2013 over te dragen aan WordPress.com.

    Ze dragen helemaal niets over. Je moet zelf naar wordpress.com overstappen. Vervolgens een exportbestand bij weblog aanvragen, want bloggers kunnen dat bij weblog niet zelf doen, en dan dit exportbestand importeren op je wordpress.com blog. Ik las net bij Jeroen van Mirck in een reactie dat het aanvragen van dat exportbestand ook alles behalve soepel verloopt.

    Ik vind het grote schande dat grote concerns zoals Volkskrantblog (Persgroep) en Weblog (Sanoma) zo amateuristisch en klantonvriendelijk opereren.

  3. Wanneer Sanoma Media BV Weblog.nl overdraagt aan WordPress betekent dit dat je als blogger zelf niets hoeft te doen. Waarom moeten we dan zelf ons blog overzetten?

    Door al die aanvragen duurt het eeuwen voordat we ons exportbestand hebben, waarmee veel mis kan gaan, wat nu al gebeurt, zoals onjuiste mailadressen of nieuwe mailadressen die nog niet goedgekeurd zijn en nog een lange lijst met andere problemen En zoals we van Sanama kunnen verwachten zal die lijst met problemen in een rap tempo langer worden.

  4. Ik wil niemand ontmoedigen, maar het aanvragen en krijgen van exportbestanden was al een behoorlijke klus, die vaker fout gaat dan goed. Het is dus maar zeer de vraag of web-log dit voor 1 maart voor alle gebruikers allemaal rond gaat krijgen.

  5. Wat me ook niet duidelijk is geworden uit de Sanoma-crommunicatie: hoe zit dat met de afbeeldingen enz.? Ik begrijp dat die niet in het exportbestand zitten, maar dat daar links naar de afbeeldingen in zitten, die dan dus nog bij Sanoma’s Weblog.nl zouden moeten staan. 1) Blijven die dan wél beschikbaar als weblog gesloten wordt? 2) Wat moet Sanoma nog met afbeeldingen? Die zijn mijn eigendom, en na deze corrupte dienstverlening hebben ze er geen moer meer mee te maken! Inleveren bij mij dus!
    Maar daar staan we dan voor paal met lege handen en geheel verklootte teksten: opmaak en diacritische tekens kunne we zelf één voor één proberen te herstellen – werk van jaren dat jaren correctie vergt…

  6. WordPress.com zal bij het importeren van het exportbestand vragen of de afbeeldingen ook geïmporteerd moeten worden. Die functie zit er sinds een jaar in. Overigens is het de vraag of WordPress.com iets kan met het weblog bestand. Het mag niet te groot zijn, anders weigert WordPress. Officieel accepteren ze tot 2M, maar in de praktijk lukt het dan vaak niet om het te uploaden doordat de website het te druk heeft.
    Hetzelfde geldt voor de afbeeldingen. Als wordpress een timeout krijgt op een afbeelding, ben je hem voorgoed kwijt. Die kans lijkt me bij weblog levensgroot.

  7. 95% was al vertrokken bij weblog en die andere 5% kon voor 50% van de tijd niet bij hun spullen komen omdat de servers regelmatig een rustpauze nodig hadden. Het is voor mij dan ook geen nieuws. Wel een enorme afgang die ze volledig aan zichzelf te danken hebben. Jammer genoeg ben in niet geabonneerd op enige meuk van Sanamo, maar anders had ik dat al lang opgezegd.

    Volgens mij gaan zoals gebruikelijk de mediabestanden niet mee met de export-import. Kan iemand dat even testen?

  8. Na een lang en ongeduldig lijden gaat weblog dus ter ziele. Ik heb er totaal geen verstand van waarom het allemaal zo is gegaan, maar ik heb wel begrepen dat het heel anders had gekund als Sanoma de juiste expertise in huis had gehaald.
    Ik ben digitaal onhandig, dus ik vrees het ergste wat betreft mijn bestanden bij weblog. Hoe kan ik trouwens weten hoeveel MB mijn oude weblog omvat? 90% van de foto’s was trouwens al verloren gegaan, dus dat telt nu niet mee… (een geluk bij een ongeluk).

  9. Overdragen….lamenielachen . Wat een sukkels. En kennelijk denken ze bij Sanoma dat wij ook allemaal sukkels zijn anders zouden ze niet spreken van ” overdragen “

Bedankt voor je reactie.